بهمن دارالشفایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهمن دارالشفایی
زادهٔ۱۳۵۹ خورشیدی
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
تحصیلاتمهندسی صنایع
علوم سیاسی
محل تحصیلدانشگاه صنعتی شریف
پیشهروزنامه‌نگار، مترجم و مستندساز

بهمن دارالشفایی (زادهٔ ۱۳۵۹، تهران) روزنامه‌نگار، مترجم و مستندساز ایرانی است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

بهمن دارالشفایی در سال ۱۳۷۷ در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف شروع به تحصیل کرد.[۱] وی در مرداد ۱۳۸۱ وبلاگ آق بهمن را راه‌اندازی کرد،[۲] این وبلاگ بعدها و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از منابع بازتاب اخبار بسیار پرخواننده بود.[۳] دارالشفایی در سال ۱۳۸۲ فعالیت مطبوعاتی خود را با همکاری با ضمیمه روزنامه همشهری به نام همشهری جهان که تحت سردبیری محمد قوچانی منتشر می‌شد، آغاز کرد و در آنجا به ترجمه مقاله پرداخت.[۴] پس از تأسیس روزنامه شرق به گروه بین‌الملل این روزنامه پیوست، وی هم‌چنین سابقه همکاری با روزنامه اعتماد ملی و مجله چلچراغ را در کارنامه دارد.[۵]

دارالشفایی پس از آن به بی‌بی‌سی فارسی پیوست و مدتی در قسمت وبگاه و رادیو بی‌بی‌سی فعالیت کرد.[۴] وی پس از استعفا از کار در بی‌بی‌سی فارسی به ایران بازگشت و به کار ترجمه و ادبیات پرداخت.[۶]

دستگیری[ویرایش]

دارالشفایی در بامداد روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ بازداشت شد.[۷] وی در منزل مسکونی خود در تهران و با حکم شعبه ۲ دادسرای مقدس (اوین) دستگیر شد.[۸][۹] محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در کنفرانس بین‌المللی کمک به آسیب دیدگان جنگ سوریه در لندن به سر می‌برد، در مورد دلایل بازداشت دارالشفایی اظهار بی اطلاعی کرد.[۱۰] وی در ۴ اسفند ۱۳۹۴ آزاد شد.

آثار[ویرایش]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

  • جمعه‌های فرهاد، مستندی دربارهٔ فرهاد مهراد خواننده ایرانی[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. «اعتراض ۱۶۹ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف به بازداشت حجت شریفی». وبگاه کلمه. ۱ آذر ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۴ فوریه ۲۰۱۶.
  2. «بازداشت بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم در ایران». دویچه‌وله فارسی. دریافت‌شده در ۴ فوریه ۲۰۱۶.
  3. «بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار بازداشت شد». رادیو زمانه. ۱۴ بهمن ۱۳۹۴.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «تاریخ شفاهی رسانه: بهمن دارالشفایی». وبگاه ایران مدیا. ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۴ فوریه ۲۰۱۶.
  5. «بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم ایرانی، بازداشت شد». رادیو فردا. ۱۴ بهمن ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۴ فوریه ۲۰۱۶.
  6. "Ex-BBC journalist jailed in Iran before foreign minister's UK visit" (به انگلیسی). روزنامه گاردین.
  7. "Iran: Former BBC Journalist Is Arrested" (به انگلیسی). نیویورک تایمز. ۳ فوریه ۲۰۱۶.
  8. «بهمن دارالشفایی بازداشت شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۴ بهمن ۱۳۹۴.
  9. «بهمن دارالشفایی، مترجم و روزنامه‌نگار بازداشت شد». وبگاه کلمه. ۱۴ بهمن ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ فوریه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۴ فوریه ۲۰۱۶.
  10. "ابراز بی‌اطلاعی جواد ظریف از دلایل بازداشت بهمن دارالشفایی". وبگاه صدای آمریکا.
  11. «فلسفهٔ سیاسی». وبگاه نشر ماهی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۹۹۷۱-۴۴-۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ بهمن ۱۳۹۴.
  12. «سیاست». وبگاه نشر ماهی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۹۹۷۱-۲۹-۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ بهمن ۱۳۹۴.
  13. کاترین کرسمن تیلور. «گیرنده شناخته نشد». وبگاه نشر ماهی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۹۴۸-۵۲-۴. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  14. مایکل باند. «خرسی به نام پدینگتون». وبگاه نشر ماهی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۰۹-۲۲۷-۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ بهمن ۱۳۹۴.
  15. جورج اورول. «آس‌وپاس در پاریس و لندن». وبگاه نشر ماهی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ بهمن ۱۳۹۴.
  16. «جمعه‌های فرهاد؛ مستندی دربارهٔ فرهاد مهراد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۴ دسامبر ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]