بلا ایمردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بلا ایمردی

de Ómoravicza
Prime Minister of Hungary
دوره مسئولیت
۱۴ مه ۱۹۳۸ – ۱۶ فوریه ۱۹۳۹
Regentمیکلوش هورتی
پس ازکالمان دارانی
پیش ازپال تلکی
اطلاعات شخصی
زاده۲۹ دسامبر ۱۸۹۱
بوداپست
درگذشته۲۸ فوریهٔ ۱۹۴۶ (۵۴ سال)
بوداپست
علت مرگExecution by firing squad
ملیتمجارستان
حزب سیاسیUnity Party, Party of National Unity, Party of Hungarian Life, Party of Hungarian Renewal
همسر(ان)Irén Nelky
تخصصسیاستمدار، اقتصاددان

بلا ایمردی (مجاری: Vitéz ómoraviczai Imrédy Béla; ۲۹ دسامبر ۱۸۹۱ – ۲۸ فوریهٔ ۱۹۴۶) اقتصاددان، سیاستمدار، دیپلمات، کارمند بانک، و نویسنده غیر داستانی اهل مجارستان بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ایمردی در ۲۹ دسامبر ۱۸۹۱ در بوداپست، اتریش-مجارستان به دنیا آمد.

ایمردی پس از اخذ مدرک در زمینه حقوق، برای وزارت دارایی شروع به کار کرد. او در سال ۱۹۲۸، مدیر بانک ملی مجارستان شد. و در چندین کنفرانس بین‌المللی پولی شرکت کرد. او سپس به عنوان وزیر دارایی در سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۵ در دولت راست‌گرای افراطی دیولا گومبوش خدمت کرد. ایمردی پس از مرگ گومبوش در ۶ اکتبر ۱۹۳۶، از وزارت دارایی استعفا داد و رئیس بانک ملی شد.

ایمردی در ۱۴ مه ۱۹۳۸، به نخست‌وزیری مجارستان رسید. اگرچه او اقداماتی را علیه راست افراطی انجام داد، اما بر تصویب، بسیاری از قوانین حمایت‌شده نظارت داشت. او همچنین در نهایت یک سیاست خارجی مشخص تر طرفدار محور برای مجارستان اتخاذ کرد. در ۱۶ فوریه ۱۹۳۹، پس از آنکه مخالفان اصل و نسب یهودی او را مستند کردند استعفا داد.

او رهبری را در بسیاری از سازمان‌های راست‌گرا حفظ کرد و به عنوان وزیر اقتصاد در سال ۱۹۴۴، نقش مهمی در تابع کردن اقتصاد مجارستان به تلاش‌های جنگی آلمان داشت. پس از جنگ، ایمردی به جرم جنایات جنگی و همکاری با نازی‌ها مجرم شناخته شد و توسط دادگاه محکوم و اعدام شد.[۱]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]