برکان اچ ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برکان اچ ۲
نوعبالیستیک میان برد قابل حمل
خاستگاهیمن
تاریخچه خدمت
خدمتفوریه ۲۰۱۷[۱][۲]
استفاده‌شده توسطیمن و حزب الله
تاریخچه تولید
سازندهیمن
ویژگی‌ها

موتورموشک با سوخت مایع

برکان اچ۲ (Volcan H2) یک موشک بالستیک کوتاه‌برد قابل حمل است که در یمن، طراحی و تولید می‌شود. این کلمه همان ولکان به معنای آتشفشان است که تلفظ عربی آن به صورت برکان درآمده‌است.

تولید[ویرایش]

نیروهای یمنی از دوم سپتامبر ۲۰۱۶ تولید موشک را با پرده‌برداری از برکان ۱ آغاز کردند. موشک جدید آن‌ها به نام برکان ۲، برد گسترده‌ای برابر ۱٬۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) دارد.[نیازمند منبع]

تاریخچه عملیاتی[ویرایش]

وجود موشک برکان هاش-۲ برای نخستین بار در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷، برای جامعه جهانی، زمانی مطرح شد که حوثی‌ها آن را به عربستان سعودی پرتاب و سپس ادعا کردند با موفقیت به منطقه ینبع برخورد کرده‌است و آتش‌سوزی بزرگی در پالایشگاه نفت آرامکو ایجاد کرد. عربستان، این خبر را تکذیب کرده و گفته‌است این آتش‌سوزی ناشی از نقص عملکرد ژنراتور در رطوبت بالای هوا بوده‌است. در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷، عربستان اعلام کرد توانسته‌است با شلیک یک ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت یک موشک برکان ۲ را در آسمان ریاض منهدم کند. به گفته مقامات عربستان، این موشک قرار بوده به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد اصابت کند.

منابع[ویرایش]

  1. Gulf of Aden Security Review February 6, 2017. Critical Threats. https://www.criticalthreats.org/briefs/gulf-of-aden-security-review/gulf-of-aden-security-review-february-6-2017. Accessed November 6, 2017.
  2. القوة الصاروخیة تستهدف بصاروخ بالیستی بعید المدی قاعدة عسکریة بالریاض [Military Force Fires a Long-Range Ballistic Missile at Base in Riyadh]. February 6, 2017. Saba Net. http://www.saba.ye/ar/news455345.htm. Accessed November 6, 2017.