باشگاه فوتبال ورکسام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از باشگاه فوتبال ورکسهم)
ورکسام
نام کاملباشگاه فوتبال ورکسام
تاریخ بنیان‌گذاری۱۸۶۴
نام ورزشگاهزمین ریسکورس
گنجایش۱۰٬۷۷۱
مالک(Ryan Reynolds and Rob McElhenney)
سرمربیفیل پارکینسون
لیگلیگ ملی
۲۰۲۲-۲۰۲۳۱ از ۲۴ لیگ ملی
وبگاه

باشگاه فوتبال ورکسام (به انگلیسی: Wrexham F.C) یک باشگاه فوتبال در شهر ورکسام، ولز است که در سال ۱۸۶۴ تأسیس شده‌است و قدیمی‌ترین باشگاه در ولز و سومین تیم قدیمی فوتبال در سطح حرفه‌ای در جهان است. این تیم در لیگ دو EFL، سطح چهارم سیستم لیگ فوتبال انگلیسی، رقابت می‌کند، اما پس از تضمین تبلیغات متوالی، در فصل ۲۵-۲۰۲۴ در لیگ یک EFL حضور خواهد یافت.

این باشگاه ابتدا در مسابقات دوستانه و جام حذفی شرکت کرد و برای اولین بار با پیوستن به The Combination در سال ۱۸۹۰ وارد لیگ شد. این تیم ۱۳ فصل در لیگ ترکیبی و دو فصل در لیگ بزرگسالان ولز گذراند و چهار عنوان ترکیبی و دو عنوان لیگ بزرگسالان ولز را به دست آورد. این تیم در سال ۱۹۰۵ وارد لیگ بیرمنگام و منطقه شد، جایی که تا زمانی که در سال ۱۹۲۱ به عضویت افتتاحیه لیگ فوتبال در دسته سوم شمالی در آمد در آنجا باقی ماند. ۳۷ سال را در بخش شمالی گذراند تا اینکه در سال ۱۹۵۸ در دسته سوم سازماندهی مجدد شد. سپس دو سال بعد سقوط کرد. ورکسام در سال‌های ۱۹۶۱–۱۹۶۲ از دسته چهارم صعود کرد و دو سال بعد دوباره به دسته چهارم سقوط کرد. صعود دیگری در سال‌های ۷۰–۱۹۶۹ دنبال شد و پس از کسب عنوان دسته سوم در سال‌های ۱۹۷۷–۱۹۷۸، برای اولین بار به دسته دوم رسید. دو سقوط متوالی باعث شد تا در سال ۱۹۸۳ به رده چهارم بازگردد و تا سال ۱۹۹۲-۱۹۹۳ شاهد صعود بیشتر نبود. یک بار دیگر در سال ۲۰۰۲ سقوط کرد، بلافاصله در ۰۳-۲۰۰۲ صعود کرد، قبل از بدتر شدن مشکلات مالی منجر به سقوط مجدد و سپس مشکلات مدیریتی در دسامبر ۲۰۰۴ شد. ۱۸ ماه طول کشید تا باشگاه از مشکلات مدیریتی خارج شد و افت باشگاه در زمین ادامه یافت. در سال ۲۰۰۸ از لیگ فوتبال کنار رفت. راکسام متعاقباً پنج بازی پلی آف ناموفق در رده پنجم سیستم لیگ فوتبال انگلیس داشت، قبل از اینکه به عنوان قهرمان لیگ ملی ۲۳–۲۰۲۲ ارتقا یابد. آنها در EFL League Two بازی می کنند. در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، باشگاه یک صعود به EFL League One را تضمین کرد.

افتخارات ورکسام شامل کسب رکورد ۲۳ بار جام ولش، جام لیگ فوتبال در ۲۰۰۵ در ورزشگاه میلنیوم و جام حذفی فوتبال در ۲۰۱۳ در ورزشگاه ومبلی است. این باشگاه همچنین رکورددار قهرمانی کوتاه مدت جام برتر FAW است، و پنج بار از ۱۱ سال دوران تصدی خود، با شرکت در برابر سایر باشگاه‌های ولزی مانند کاردیف سیتی، سوانسی سیتی و نیوپورت کانتی، آن را برده است. با این حال، بزرگترین رقابت‌های آن‌ها با باشگاه‌های انگلیسی چستر، شروزبری تاون، و ترانمر روورز، با بازی‌های بین این باشگاه‌ها به نام دربی فرامرزی است. در سال ۱۹۹۲، راکسام در جام حذفی، در برابر آرسنال قهرمان انگلیس قرار گرفت و بازی قابل قبولی به نمایش گذاشت. آنها همچنین در سال ۱۹۸۴ در جام برندگان جام اروپا با نتیجه ۱-۰ مقابل اف سی پورتو به پیروزی رسیدند. ورکسام به دلیل قهرمانی در جام ولز واجد شرایط حضور در جام برندگان جام اروپا بود. اولین بازی اروپایی آنها مقابل اف سی زوریخ سوئیس در سال ۱۹۷۲ و آخرین بازی آنها در رومانی مقابل پترولول پلویشتی در سال ۱۹۹۵ انجام شد. ورزشگاه خانگی ورکسام، زمین مسابقه، قدیمی ترین استادیوم بین المللی جهان است که همچنان میزبان بازی های بین المللی است. رکورد حضور در زمین در سال ۱۹۵۷ به ثبت رسید، زمانی که باشگاه میزبان یک بازی مقابل منچستریونایتد در مقابل ۳۴۴۴۵ تماشاگر بود.

خرید باشگاه در سال ۲۰۲۰ توسط رایان رینولدز بازیگر کانادایی و راب مک‌الهنی بازیگر آمریکایی و تبلیغات همراه با مستند خوش آمدید به ورکسام تأثیر قابل‌توجهی بر دیده شدن باشگاه داشت و منجر به کسب یک پایگاه جهانی هواداران جدید بدون سابقه برای تیمی شد که در سطح پنجم بودند.

منابع[ویرایش]