بازار بزرگ ساحلی آستارا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازار بزرگ ساحلی آستارا
مکانآستارا، ایران
نشانیآستارا، خیابان ملت شرقی
تاریخ گشایش۱۳۶۸
مالکشهرداری آستارا
شمار فروشگاه‌ها و خدماتبیش از ۱٬۵۰۰ واحد فعال
پارکینگبا پرداخت هزینه

بازار بزرگ ساحلی آستارا[۱] با نام قدیمی بازارچه روسی آستارا[۲] که در میان مردمان بومی آستارا بازار بساط (در قدیم: تخته بازار) گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری استان گیلان، شمال ایران،[۳] از معروف‌ترین بازارهای ایران[۴] و از مقاصد مسافران ورودی به آستارا می‌باشد.[۵]

پیشینه[ویرایش]

بازار بزرگ ساحلی آستارا که در سال ۱۳۶۸ با فروپاشی شوروی سابق و بازگشایی مجدد گذرگاه مرزی آستارا مابین ایران و جمهوری آذربایجان بنیان‌گذاری شده‌است. ابتدا خرید و فروش اجناس ایرانی و خارجی در آن بازارچه با نام «بازار روس» به صورت یک روز در هفته انجام می‌گرفت و به تدریج با آمدوشد بیشتر و رونق بازارچه، از شهرت لازم برخوردار شد.[۶] بنای بازار بزرگ ساحلی آستارا به صورت معماری خاص منطقه آستارا و به صورت بام‌های سفالین می‌باشد. پس از رونق این بنا در طول سال‌های گذشته و بعد از سال ۱۳۷۷ مجموعه مغازه‌ها و پاساژهای حول بازار بزرگ ساحلی گسترش یافته‌است.[۷]

مکان[ویرایش]

بازار بزرگ ساحلی در یکی از بهترین نقاط شهری آستارا و در حاشیه دریای خزرمرداب آستارا واقع شده‌است. مغازه‌ها و پاساژهای زیرمجموعه بازار بزرگ ساحلی از پل فارابی تا انتهای پارکینگ بازار و چسبیده به بلوار سفیر امید امتداد می‌یابد.

پاساژ و بازارها[ویرایش]

لیست بازارها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری بازار بزرگ ساحلی

جهانگیری

فانوس دریا

جهانی

برادران مردانه

پوریا سعید سیفی درویش
امیرحسین پورزارع مدرن آذربایجان بخشپوری
سعادتی نظرنیا فانوس شمال امیر
حسین‌نژادی ساحلی رضا کاسپین
میلاد زحمتکش تیراژه طاهری
سالار شیروان فغانی سفیدگر

بازار بزرگ ساحلی آستارا با بیش از ۱٬۵۰۰ واحد صنفی فعال در محدوده ۶۰ پاساژ در بخش‌های مختلف پوشاک، و… فعالیت می‌کند،[۸][۹] که به صورت مستقیم برای پنج هزار نفر اشتغالزایی شده‌است.[۱۰] مجموعه بازارها و پاساژهای زیرمجموعه بازار بزرگ ساحلی بدین صورت می‌باشد:

منابع[ویرایش]

  1. «فرهنگ غنی آمیخته با جاذبه‌های توریستی آستارا پذیرای میلیونی میهمانان نوروزی». صدا و سیمای استان گیلان. ۱۲ اسفند ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. «بیش از ۲۰۰ هزار مسافر نوروزی از بندر آستارا دیدن کردند». ایسنا. ۱۰ فروردین ۱۳۷۹. دریافت‌شده در ۹ فروردین ۱۳۹۶.
  3. «احداث دیواره بازار ساحلی آستارا». خبرگزاری فارس. ۱۲ شهریور ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «تخته بازار لب ساحل». روزنامه ایران. ۲۴ اسفند ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. «یک میلیون و یکصد هزار مسافر نوروزی از شهرستان آستارا دیدن کردند». خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران. ۱۵ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۱/۲۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  6. عیسی پاشاپور (۱۹ آبان ۱۳۹۵). «حسرت بازارچه مرزی در دل آستارا». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰ آبان ۱۳۹۵.
  7. «بازارهای آستارا آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی». ایسنا. ۱۸ اسفند ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۳۹۲/۰۴/۲۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  8. «اشتغال 5 هزار نفر در بازار بزرگ ساحلی آستارا». خبرگزاری ایسنا. ۲۶ اسفند ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۳۹۴/۰۱/۲۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  9. «فعالیت ۱۵۰۰ واحد صنفی در بازار ساحلی آستارا». خبرگزاری فارس. ۱۴ مهر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اكتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳۹۴/۰۷/۱۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  10. «بازار ساحلی آستارا باید احیا شود». خبرگزاری ایرنا. ۲۵ آبان ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۳۹۴/۸/۲۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]