ایوان وازوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایوان وازوف
Portrait of Vazov
Portrait of Vazov
زاده۲۷ ژوئیهٔ ۱۸۵۰
سوپوت، استان پلودیف، بلغارستان (then امپراتوری عثمانی)
درگذشته۲۲ سپتامبر ۱۹۲۱ (۷۱ سال)
صوفیه، بلغارستان
پیشهشاعر، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس
کار(های) برجستهUnder the Yoke
Epic of the Forgotten
Songs of Macedonia

ایوان مینچوف وازوف (به بلغاری: Иван Минчов Вазов) (۲۷ ژوئن ۱۸۵۰–۲۲ سپتامبر ۱۹۲۱) یک شاعر، رمان‌نویس، و نمایشنامه‌نویس بلغاری بود که از او به عنوان «پدر ادبیات بلغاری» یاد می‌شود. ایوان وازوف شاعر میهنی بود و راه ادبیات مترقی بلغارستان را گشود. وازوف بیشتر ایام عمر خود را در غربت و در روسیه گذرانده و آرزوی آزادی بلغارستان را از زیر یوغ ترکان عثمانی در دل می‌پرورده‌است. رمان «در زیر یوغ» او نیز به قیام نافرجام ملت بلغار در ۱۸۷۶ مربوط می‌شود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ایوان وازوف در ۱۸۵۰م در شهری کوچک به نام سوپوت به دنیا آمد. در ۱۸۷۴م، به جنبش آزادی‌بخش بلغارستان برای رهایی میهن از سلطهٔ ترکیهٔ عثمانی پیوست. در ۱۸۷۵م، به زادگاه خود سوپوت بازگشت و عضو کمیتهٔ انقلابی محلی شد. پس از شکست قیام آوریل ۱۸۷۶م از کشور گریخت و در گالاتسی (رومانی) مستقر شد، جایی که بسیاری از مبارزان انقلابی در تبعید بودند. او همگام با بوتف، رهبر ایدئولوژیکی جنبش انقلابی بلغارستان و برخی از مهاجران بلغار شروع به سرودن اشعار مشهور خود کرد و نخستین کتاب‌های شعر را در ۱۸۷۶ و ۱۸۷۷م به چاپ رسانید. بلغارستان در پی جنگ روسیه و ترکیه و امضای پیمان سن استفانو در ‏۱۸۷۸م به استقلال رسید. ‏ایوان وازوف از چهره‌های برجستهٔ اجتماعی و فرهنگی بلغارستان مستقل به‌شمار می‌رود و در دوره ای وزیر آموزش و پرورش بلغارستان نیز بوده‌است. وازوف در سپتامبر ۱۹۲۱م در هفتاد و یک سالگی در صوفیه درگذشت و بلغارستان به افتخار او نام شهرک سوپوت زادگاه او را به نام خود او به (وازف‌گراد) تغییر داد. خانهٔ او در صوفیه تبدیل به موزه ای به نام او شده‌است.

آثار[ویرایش]

او مجموعه اشعار میهنی فراوان دارد که معروف‌ترین آن‌ها منظومه‌ای است تحت عنوان «حماسه فراموش‌شدگان». وی نمایشنامه‌های میهنی نیز دارد که معروفترین آنها «به سوی گرداب» است.

منابع[ویرایش]