اوگلنا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اوگلنا
رده‌بندی علمی
حوزه: یوکاریوت
(طبقه‌بندی‌نشده): برون‌کافتگان
شاخه: سارکوماستیگوفرا[۱][۲]
رده: تاژک دار
راسته: Euglenales
تیره: Euglenaceae
سرده: Euglena
رنبرگ، ۱۸۳۰

اوگلنا سرده‌ای از جانداران تک‌یاخته‌ای تاژکدار یوکاریوت است. موجود ریز تک‌سلولی است که همیشه زیست‌شناسان را متعجب می‌سازد، زیرا معلوم نیست که این موجود یک گیاه است یا یک جانور. چندین نوع اوگلنا وجود دارد. بعضی از آن‌ها دارای کلروفیل بوده و مانند جلبک‌های دیگر ماده‌سازی می‌کنند، اما بعضی دیگر از آن‌ها بدون کلروفیل بوده و مانند جانوران از غذای جامد استفاده می‌کنند. تمامی انواع اوگلناها در داخل آب زندگی کرده و توسط حرکت تاژک درازی که دارند جابجا می‌شوند.[۳]


اوگلنا شناخته‌شده‌ترین عضو تاژکدارن است که بسیار مورد مطالعه قرار می‌گیرد. تاژکداران گروه متنوعی است که شامل حدود ۵۴ سرده و ۸۰۰ گونه است. اوگلنا دارای یک ردیاب نوری است که سلول را به سمت نور جهت می دهند و دارای لکه چشمی هستند تا فقط نور از جهت های خواص توسط ردیاب نوری جذب شود.[۴][۵]گونه‌های اوگلنا در آب‌های تازه و دارای نمک یافت می‌شود. آنها اغلب در آب‌های آرام درون مرز (دور از دریا) فراوان هستند، در این آب‌ها ممکن است تعداد آن‌ها آنقدر باشد که سطح تالاب‌ها و گودال‌ها به رنگ سبز یا قرمز درآید.اوگلنا های دارای کلرپلاست در حضور نور فتواتوتروف(غذا ساز نوری) و در شرایط بدون نور هتروتروف(شکار گر) بوده و دیگر آغازیان را فاگوسیتوز(ذره خواری) می کنند. [۶]

در واقع این جانداران در شرایط بدون نور، با خارج کردن کلروپلاست های خود فضای کافی را برای ورود شکار خود طی فاگوسیتوز فراهم می کنند تا در این شرایط‌، از این راه مواد مغذی خود را تامین کنند.ضمن اینکه شکار های اوگلنا، عمدتا فتوسنتز کننده هستند تا اوگلنا پس از هر بار از دست دادن کلروپلاست علاوه بر تامین مواد مغذی خود از این راه ، بتواند طی فرایندی به نام <<کلپتوپلاستیدی>> کلروپلاست های دیگری بدست آورد(با نگه داشتن کلروپلاست های شکار خود).هدف از این کار، این است که اگر دوباره اوگلنا در معرض نور قرار گرفت، بتواند مجددا فتوسنتز کند و دوباره تبدیل به یک فوتواتوتروف شود. در صورتی هم که فعلا نور محیط بازنگردد، این جاندار کلروپلاست های حاصل از کلپتوپلاستی را هم از دست می دهد تا دوباره از یک جاندار فوتوسنتزکننده ی دیگر تغذیه کند و فرایند کلپتوپلاستی را روی آن انجام دهد.خلاصه، این روند تا زمانی ادامه می یابد که اوگلنا مجددا در معرض نور قرار بگیرد‌.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Adl, SM; Simpson, AG; Lane, CE; Lukeš, J; Bass, D (2012). "The Revised Classification of Eukaryotes". Journal of Eukaryotic Microbiology. 59 (5): 429–493. doi:10.1111/j.1550-7408.2012.00644.x. PMC 3483872. PMID 23020233.
  2. Guiry, MD; Guiry, GM. "Algaebase Taxonomy Browser". Algaebase. National University of Ireland. Retrieved 2015-05-11.
  3. گیاهان بی‌گل / مترجم احد اشگریز. تبریز. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. ناشر: حکمت. [[؟۱۳۶ .
  4. "The Euglenoid Project: Alphabetic Listing of Taxa". The Euglenoid Project. Partnership for Enhancing Expertise in Taxonomy. Archived from the original on 23 February 2017. Retrieved Sep 20, 2014.
  5. "The Euglenoid Project for Teachers". The Euglenoid Project for Teachers. Partnerships for Enhancing Expertise in Taxonomy. Archived from the original on 23 February 2017. Retrieved Sep 20, 2014.
  6. Wolosski, Konrad. "Phylum Euglenophyta". In John, David M.; Whitton, Brian A.; Brook, Alan J. (eds.). The Freshwater Algal Flora of the British Isles: an Identification Guide to Freshwater and Terrestrial Algae. p. 144. ISBN 978-0-521-77051-4.

پیوند به بیرون[ویرایش]