اندرو برانسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اندرو برانسون
اطلاعات شخصی
زاده۳ ژانویهٔ ۱۹۶۸ ‏(۵۶ سال)
دینپروتستانتیسم مسیحی
ملیتایالات متحده آمریکا
محل اقامتازمیر
همسرنورین برانسون
فرزندان۳
مرتبه
رتبه حوزویکشیش
وبگاه

اندرو برانسون (انگلیسی: Andrew Brunson؛ زادهٔ ۳ ژانویهٔ ۱۹۶۸) یک کشیش آمریکایی است که در ترکیه مستقر بود. در اکتبر ۲۰۱۶ بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه علیه رجب طیب اردوغان و همزمان با پاکسازی ۲۰۱۶–۲۰۱۷ در ترکیه و دستگیری ده‌ها هزار نفر از نظامیان، کارمندان و … دستگیر شد.[۱][۲] او یک کشیش مسیحیت انجیلی در یک کلیسای پروتستانتیسم کوچک در ازمیر بود. در ۲ سپتامبر ۲۰۱۷ اردوغان پیشنهاد داد که برانسون را با فتح‌الله گولن که در کودتا دست داشته و در تبعید در آمریکا می‌باشد، معاوضه کنند[۳] ولی معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، مایک پنس، در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸ از ترکیه خواست که برانسون را بدون قید و شرطی آزاد کنند، در غیر اینصورت با تحریمهایی روبرو می‌شوند. در ۱ اوت ۲۰۱۸ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا دو نفر از مقامات بالای ترکیه که در دستگیری برانسون دست داشتند، تحریم کرد.[۴][۵] در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸ دادگاهی در شهر ازمیر در حکمی جدید، این کشیش آمریکایی را به تحمل سه سال زندان محکوم کرد اما یادآور شد که با توجه به دو سال حبس و سپس بازداشت خانگی او، «مدت مجازات وی طی شده» و دادگاه به پایان بازداشت خانگی و لغو ممنوعیت خروج او از ترکیه فرمان می‌دهد.[۶]

آزادی[ویرایش]

در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۸ برانسون با یک هواپیمای آمریکایی از ترکیه به آلمان و از آنجا به آمریکا پرواز کرد و بعد از ظهر روز شنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید ملاقات کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی دیدارش با کشیش برانسون در حضور مایک پمپئو و جان بولتن گفت: «برای آزادی او باج پرداخت نشد.» وی از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و مردم ترکیه نیز تشکر کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Turkey elections: Six arrested for 'insulting Erdogan' on social media ahead of major national polls". The Independent. June 24, 2018.
  2. "Turkey orders detention of 132 people in coup probe: agency". Reuters.com. June 26, 2018.
  3. Arter, Melanie, "Pence to Turkey: Free Pastor Andrew Brunson or Face Sanctions", CNSNews.com , July 26, 2018.
  4. "US sanctions Turkey over Pastor Brunson detention". The National. August 1, 2018.
  5. "Treasury targets Turkish officials with sanctions over detained US pastor", thehill.com, August 1, 2018.
  6. با صدور حکم جدید دادگاه ترکیه، کشیش آمریکایی آزاد شد

پیوند به بیرون[ویرایش]