انجیر معابد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

انجیر معابد
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): رزیدها
راسته: گل‌سرخ‌سانان
تیره: موراسه
سرده: انجیر
گونه: F. benghalensis
نام دوبخشی
Ficus benghalensis

انجیر معابد (نام علمی: Ficus benghalensis) یکی از بلندترین درختان جنگل‌های بارانی است و چرخه زندگی غیرمعمولی دارد. دانه‌های آن در درون فضله پرندگان بر روی درختان دیگر سقوط می‌کند. این دانه‌ها جوانه می‌آورند که ریشه‌هایش را به پایین به سمت زمین می‌فرستد. شاخه‌های گیاه تنه درخت میزبان را دربرگرفته به تدریج آن را خفه می‌کنند به همین دلیل به این درخت نام درخت خفه‌کننده را نیز داده‌اند. سپس درخت انجیر معابد بر روی پای خود می‌ایستد. این درخت در مناطق گرمسیری ایران هم رشد می‌کند و هم‌اکنون جزو پوشش گیاهی جزایر خلیج فارس است.

انجیر معابد در هرمزگان و سیستان و بلوچستان[ویرایش]

انجیر معابد در هرمزگان «لور» (loor) نامیده می‌شود. در مناطق مختلفی مانند بندرعباس، قشم و کیش و همچنین در چابهار و نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان این درخت یافت می‌شود. عمر درختان لور کیش به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال می‌رسد. یکی از زیباترین این درختان لور در جزیره قشم در تم سینتی (منطقه توریان) قرار دارد و در نزدیکی آن بقعه‌ای دیدنی با طرح معماری کهن به نام زیارت پیر واقع شده‌است.

وجه تسمیه[ویرایش]

نامگذاری این درخت به عنوان انجیر معابد به زمان بودا بر می‌گردد و دلیل آن وجود درخت انجیر مقدسی که بنا به اعتقاد بوداییان، سیذارتا گواتاما (مشهور به بودا) در زیر آن به مراقبه پرداخت و به روشن‌بینی رسید. در نمادشناسی مذهبی این درختان مقدس از روی برگهای قلبی شکل خود مورد شناسایی قرار می‌گیرند. مشهورترین این درختان، درخت انجیر مقدسی در معبد ماهابودی است که زمان کاشت آن به ۲۸۸ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و مستقیماً از درخت اصلی نشا زده شده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]