انجیراوند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انجیراوند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانیزد
شهرستاناردکان
بخشبخش خرانق
دهستان(زرین)
نام محلیهنجراون
نام‌های دیگرهنجر
مردم
جمعیت۱۰۰ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۴۳۸۶۸

انجیراوند، روستایی از توابع بخش خرانق شهرستان اردکان در استان یزد ایران است.روستایی بسیار زیبا و سرسبز

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان زرین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر (۴۲خانوار) بوده‌است.

انجیر آوند" بهشت گمشده‎‎ای در کویر اردکان در فاصله 63 کیلومتری شمال شرق اردکان، روستایی واقع شده که سنگ‏‏ نگاره‏‏‌های ثبت نشده آن که تاکنون به علت سیل، سه مرتبه نیز تغییر مکان داده، قدمتی بیش از هفت هزار سال را نشان می‎‎دهد.

در فاصله 63 کیلومتری شمال شرق اردکان، روستایی واقع شده که سنگ‏‏ نگاره‏‏‌های ثبت نشده آن که تاکنون به علت سیل، سه مرتبه نیز تغییر مکان داده، قدمتی بیش از هفت هزار سال را نشان می‎‎دهد.

"انجیرآوند"، روستایی در دل خشکیده کویر بخش خرانق است که همچون "بهشتی گمشده" در دل کویر، چشم هر بیننده‏‏ ای را به خود جلب می‎‎کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، روستای "انجیرآوند" که به زبان محلی "هنجرآوند" نیز خوانده می‏‏ شود، طبق آخرین سرشماری رسمی کشور، تنها جمعیتی معادل 15 مرد و زن پرتلاش را در دل خود جای داده که البته در مهمان نوازی و مردم داری شهره هستند تا جایی که در فصل تابستان و زمان برداشت محصول "زردآلود" جمعیتی بالغ بر 200 نفر را در خود اسکان می‏‏ دهد و گاهی با حضور مهمانان و گردشگران، میزبان بیش از دو هزار مسافر در سال نیز است.

"نادر پیری اردکانی" محقق و پژوهشگر اردکانی و دبیر انجمن حامیان میراث کهن در گفت‏‏ وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در مورد قدمت این روستا به وجود دو آسیاب آبی که با قدمتی نامشخص در این روستا، یک دیگ مسی که سال 126 هجری روی آن حک شده و نیز وجود بوکن‏‏هایی که قدمتی بیش از هزار سال دارند، اشاره می‏‏ کند.

وی همچنین با اشاره به وجود چند درخت توت و چنار با بیش از یک قرن عمر در این روستا، ادامه می‎‎دهد: جاذبه‎‎های طبیعی این روستا، وجود دو چشمه جوشان طبیعی آب، آب و هوای معتدل در ایام تابستان و انواع درختان میوه از جمله زردآلو، بادام و گردو در این روستا، گردشگران و طبیعت‏‏ گردان زیادی را به خود جذب کرده است.

پیری اردکانی از دیگر جاذبه‎‎‎های انجیرآوند را وجود کوه‏‏ های کم ارتفاع و مناسب برای کوهنوردی خانوادگی، همچنین وجود گیاهان دارویی از جمله آویشن، زیره سیاه و آنغوزه ذکر می‏‏ کند که هر ساله جمعیت زیادی را برای تهیه این نعمت‏‎‏های خدادادی به این روستا می‎‎کشاند.

وی با بیان این که قلعه تاریخی روستا احتمالاً قدمتی مربوط به دوران قبل از قاجاره دارد، اظهار می‏‏ کند: این روستا دارای یک قنات با 400 متر طول است که به شیوه‎‎ای استادانه با کوره‏‏ هایی متفاوت، حفر شده است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.