انتخابات مجلس تایوان (۲۰۲۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ۲۰۲۰ مجلس تایوان
تایوان
→ ۲۰۱۶
۱۱ ژانویه ۲۰۲۰
Next ←

 
حزب حزب پیشروی دموکرات کومینتانگ حزب قدرت نوین

 
حزب حزب اول خلق (جمهوری چین) حزب دولت‌سازی تایوان حزب مردم تایوان(۲۰۱۹)


انتخابات مجلس تایوان (۲۰۲۰) کنونی

سو جیا چیان
حزب پیشرو دموکراتیک

انتخابات مجلس تایوان (انگلیسی: 2020 Taiwan legislative election) دهمین دوره مجلس قانونگذاری جمهوری یوان جمهوری چین به‌شمار می‌رود که در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ برای کسب تمامی ۱۱۳ کرسی قوه مقننه مجلس یوان برگزار شد. این انتخابات همزمان بود با برگزاری پانزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری.[۱] آغاز دور جدید مجلس قانونگذاری یوان از اول فوریه ۲۰۲۰ آغاز می‌شود. در آخرین انتخابات ۲۰۱۶، حزب پیشروی دموکرات (DPP) با کسب ۶۸ کرسی، به نسبت کومینتانگ (KMT) اکثریت را به دست آورد، در حالی که آرای نمایندگان کومینتانگ تنها به ۳۵ کرسی رسید.

حزب دموکراتیک پیشرو(DPP) هفت کرسی از دست داد اما اکثریت را در پارلمان با کسب ۶۱ کرسی از آن خود کرد. با اینحال کومینتانگ سه کرسی به کرسی‌هایش اضافه شد و سی و هشت کرسی را تصاحب کرد. علاوه بر این حزب قدرت جدید سه کرسی کسب کرد که پنج کرسی از انتخابات قبلی کمتر است؛ و حزب مردم تایوان و جنبش استقلال تایوان نیز وارد با کسب به ترتیب پنج کرسی و یک کرسی وارد مجلس یوآن شدند و همچنین پنج کاندید مستقل صاحب کرسی شدند. از طرف دیگر حزب اول مردم تمامی کرسی‌های خود را از دست داد.

نظام انتخاباتی[ویرایش]

۱۱۳ نفر از اعضای مجلس قانونگذاری یوان به وسیله نظام انتخاباتی مختلط یا نظام موازی انتخاب می‌شوند که ۷۳ نفر از حوزه‌های انتخاباتی بر اساس موقعیت جغرافیایی از طریق نظام انتخاباتی نخست‌نفری انتخاب می‌شوند و ۶ نفر از دو حوزه بومی بومیان تایوان هر کدام سه نفر از طریق تک‌رأی انتقال‌ناپذیر و ۳۴ نماینده با نظام انتخاباتی (نمایندگی تناسبی) با شاخص هر رای حزبی بر اساس محاسبات انتخاباتی هارا کوت کرسی‌ها انتخاب می‌شوند.

براساس ماده ۳۵ و ۳۷ قانون انتخاب یادآوری می‌کند که کارمندان دولت و تقسیمات انتخاباتی هر ۱۰ سال یکبار براساس سهمیه جمعیت برآورد شده و تا پایان دو سال و دو ماه مانده به پایان دوره تصدی قانون گذاران جدید بدست می‌آید. این انتخابات به وسیله تحقیقات کمیسیون مرکزی انتخابات صورت می‌گیرد و سپس ۲۰ ماه قبل از انتخابات، پیشنهاد تغییر مناطق حوزه انتخابیه مطرح شده و پس از تصویب و اعلام نهایی به مجلس قانونگذاری یوان ارسال می‌شود. پس از مذاکرات بین روسای هیئت‌های اجرایی و قانونگذاری یوان، تغییرات در بخش‌های انتخابیه شامل موارد زیر انجام می‌گیرد:[۲]

  • کائوشیانگ و پینگ تونگ هر یک کرسی را از دست می‌دهند.
  • تاینان و استان هسینچائو هر کدام دو کرسی به دست می‌آورند.
  • مرز حوزه انتخاباتی بین تایچونگ ۲ و تایچونگ ۷ تنظیم می‌شود.

رقابت احزاب و نامزدها[ویرایش]

حزب انتخابات سراسری انتخابات بومی فهرست حزب جمع کل
حزب پیشروی دموکرات ۶۷ ۲ ۳۳ ۱۰۲
KMT ۷۱ ۵ ۳۱ ۱۰۷
TPP ۱۷ ۰ ۲۸ ۴۵
حزب قدرت نوین ۵ - ۱۱ ۱۶
PFP ۱۰ - ۲۲ ۳۲
حزب جدید تایوان - - ۱۰ ۱۰
TSU - - ۷ ۷
GPT ۱۰ - ۵ ۱۵
CPA ۱۳ - ۶ ۱۹
TRP ۱۱ - - ۱۱
حزب دولت‌سازی تایوان ۱۰ - ۶ ۱۶
SO (تایوان) ۹ ۲ ۱۰ ۲۱
اتحاد مذهبی ۱۲ - ۸ ۲۰
حزب اتحاد عمل تایوان ۱۰ ۲ ۸ ۲۰
حزب کارگر ۱۰ - ۲ ۱۲
حزب ترویج اتحاد چینی ۱۱ - ۷ ۱۸
اتحاد فرموزا ۱۰ ۲ ۶ ۱۸
سایرین ۱۸ - - ۱۸
IND-TW ۸۷ ۵ - ۹۲
جمع ۴۱۲ ۲۱ ۲۱۷ ۶۵۰

نتایج[ویرایش]

نتایج انتخابات مجلس تایوان (۲۰۲۰) با نقشه
حوزه انتخاباتی قهرست حزب

به‌طور کلی[ویرایش]

نتایج توسط حوزه انتخابیه

نتایج توسط لیست حزب

‌لیست احزاب از فرمول سهمیه‌ها برای ۳۴ کرسی اختصاص می‌یابد. برای اینکه واجدین شرایط برای کسب کرسی انتخاب شوند. این برگزیدگی مبتنی است بر سهم آرایی که در فهرست احزاب آمده‌است، به‌طوری‌ که یک حزب باید در مرحله دوم از ۵ درصد آرا در سطح کشور فراتر رود. برای هر حزب حداقل نیمی از اعضای مجلس قانونگذاری که تحت این سیستم انتخاب می‌شوند باید زن باشند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Wang, Cheng-chung; Ko, Lin (19 March 2019). "Presidential, legislative elections to be held Jan. 11, 2020". Central News Agency. Archived from the original on 21 March 2019. Retrieved 19 March 2019.
  2. 蘇嘉全、賴清德協商立委選區定案 僅屏東再微調 Mirror Media, 7 January 2019 (چینی)