امامزاده ابراهیم (شفت)

مختصات: ۳۶°۵۸′۵۷٫۳۷″ شمالی ۴۹°۱۸′۳۶٫۶۵″ شرقی / ۳۶٫۹۸۲۶۰۲۸°شمالی ۴۹٫۳۱۰۱۸۰۶°شرقی / 36.9826028; 49.3101806
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابراهیم
گنبد و مهمانپذیرهای روستایی امامزاده ابراهیم
مدفنروستای امامزاده ابراهیم
خویشاوندانامامزاده

امامزاده ابراهیم یک امامزاده از نسل موسی کاظم است که مدفون در شهرستان شفت استان گیلان می‌باشد. این امامزاده شهرت زیادی دارد، طوری که مردم آن را اباالفضل گیلان می‌نامند.با این حال برخی ادعا دارند که این آرامگاه مربوط به تنی از جنگ آوران و مقامداران عرب در جریان فتح طبرستان میباشد و از آن رو محلیان و گیلکی زبان ها به آنجا شازدِه ابراهیم (شاهزاده ابراهیم) نیز میگویند. آرامگاه امامزاده ابراهیم از جاذبه‌های زیارتی و تاریخی روستای امامزاده ابراهیم است و علت اصلی شکل گیری آن به شمار می‌رود. بنای امامزاده، در طی سال‌های دراز، چندین بار بازسازی شده است. در حال حاضر این بنا، به مساحت ۳۰۰ متر، در چهار طبقه احداث گردیده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است. این مسیر از جلگه‌ای زیبا با شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‌کند و در انتها به روستای امامزاده ابراهیم می‌رسد که بافت مسکونی جالب توجه و بسیار دیدنی دارد.

وضعیت حرم[ویرایش]

بنای امامزاده، در طی سال‌های دراز، چندین بار بازسازی شده است. در حال حاضر، این بنا، به مساحت ۳۰۰ متر، در چهار طبقه احداث گردیده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است.

گالری عکس[ویرایش]

جمعیت[ویرایش]

جمعیت آن در فصول سرد سال ۸۰ خانوار و در فصول گرم سال ۵۰۰ خانوار می باشد . دلیل جمعیت کم این امامزاده در فصل سرما خطرناک بودن مسیر رفت و برگشت می باشد اما جمعیت آن در فصل گرما بسیار انبوه می باشد که دلیل آن هوای معتدل کوهستانی است . (همچین باید گفت جمعیت این امامزاده همواره در فصل های مختلف متغیر است و نمی توان جمعیت درست را در این امامزاده حدس زد)

منبع[ویرایش]