اشتران

مختصات: ۳۴°۳۸′۱۷″ شمالی ۴۸°۱۷′۴۴″ شرقی / ۳۴٫۶۳۸۰۶°شمالی ۴۸٫۲۹۵۵۶°شرقی / 34.63806; 48.29556
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

{{بخشی از تاریخ واقعی روستای اشتران در زمان قدیم مالک خرم رود مرحوم ساروخان چلبی معروف به ساروخان قورچی باشی فرمانده کل قوای ایران بوده است و کاروانهای زیارتی و سیاحتی و بازرگانی داشته که با چارپایان مانند شتر انجام می گرفته است و روستای اشتران قبل از اینکه مسکونی و به روستا تبدیل شود جایگاه و یا پایانه کاروانهای اجداد مرحوم ساروخان بوده است که عمارت های بزرگی در روستای سیستانه فعلی داشته که توسط زمامدارانش اداره می شده است ، توسط حسین چلبی نواده مرحوم ساروخان چلبی روایت شده است }}

اشتران
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانتویسرکان
بخشبخش مرکزی
دهستانخرم‌رود (تویسرکان)
مردم
جمعیت۱۰۷۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۷۳۰۳

روستای اشتران در مرکز منطقه خرم رود واقع در بخش مرکزی شهرستان تویسرکان، استان همدان واقع شده‌است. منطقه خرمرود دشت‌ها و آبادیهای پیرامون رودخانه خرمرود است که از دامنه رشته کوه الوند تا دشت اسدآباد کشیده شده‌است. وجه تسمیه و علت نام‌گذاری: منطقه خرم رود یکی از راه‌های فرعی و متصل به جاده ابریشم بوده که در انتهای این راه بازرگانان مجبور بوده‌اند بمنظور عبور از معبر صعب العبور رشته کوه الوند در مکان امروزی اشتران باراندازی کنند و پس از استراحت و تجدید قوا از چهار پایان مختص حمل بار در کوهستان استفاده کنند و این مکان همواره مانند پایانه‌های امروزی محل باراندازی و بارگذاری اشتران بوده‌است. اسناد و مدارکی که در دست است و یک سنگ نوشته به زبان کوفی که در محل مسجد جامع روستا قرار دارد گواه قدمت این روستاست.

موقعیت و مکان‌یابی : اشتران در فاصله ۳۸ کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و ۲۱ کیلومتری شمال غربی شهرستان تویسرکان واقع گردیده‌است. از شمال و شمال شرقی با رشته کوه‌های الوند و از غرب با قله خانگرمز محصور شده‌است.

مردم[ویرایش]

مردم این روستا لر هستند و به زبان لری سخن می گویند.[۱]

جمیعت[ویرایش]

جمعیت : جمعیت ساکن روستا حدود ۱۰۷۴ نفر در قالب ۳۶۲ خانوار می‌باشد[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Geomatics and Cartographic Research Centre, Carleton University. "Atlas of the Languages of Iran". iranatlas.net (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-29.
  2. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۲۵.