اس‌سی‌تی‌پی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پروتکل انتقال کنترل جریان(SCTP) در شبکه‌های کامپیوتری ، پروتکل انتقال جریان یکی از پروتکل‌های لایه انتقال است، (پروتکل شماره 132) که نقش مشابهی همچون پروتکل‌های محبوب TCP و UDPایفا می‌کند . این پروتکل بعضی از ویژگی‌های هردو را ارائه می دهد : همانند یو دی پی پیام گرا است و مانند تی سی پی ، انتقال به ترتیب پیام‌ها وکنترل ازدحام را تضمین می‌کند. این پروتکل نوسط گروه کاری (SIGTRAN) در سال 2000 تعریف شده و و توسط کارگروه TSVWG نگهداری می‌شود .RFC 4960 پروتکل را تعریف می‌کند . RFC 3286 نیز مقدمه‌ای را ارائه می‌دهد. در نبود پشتیبانی سیستم عامل از پروتکل انتقال جریان (SCTP) این امکان وجود دارد که از زدن تونل SCTP بر روی UDP و همچنین و همچنین از نگاشت فراخوانی APIهای TCP به SCTP استفاده کرد.

چند جریانی بر اساس پیام[ویرایش]

ویژگی ها[ویرایش]

ویژگی‌های این پروتکل شامل موارد زیر است : -پشتیبانی از چندخانگی که در آن یک یا هر دو نقطه پایانی یک ارتباط بتوانند شامل بیش از یک آدرسی آی پی باشند -رساندن تکه پیام‌ها در جریان‌های مستقل بعضی از هزینه‌های انتقال غیرضروری را حذف می‌کند بر خلاف جریان TCP . -انتخاب و نظارت بر مسیر ،یک مسیر انتقال اصلی انتخاب و اتصال مسیر انتقال را تست می‌کند. -کانیزم‌های تصدیق و اعتبار از حملات ارسال سیل آسای بسته‌ها جلوگیری می‌کند وتکه داده‌های گم شده و تکراری را گزارش می‌دهد. -تشخیص خطای ارتقا یافته و مناسب

انگیزه‌ها[ویرایش]

ساحتار پیام[ویرایش]

امنیت[ویرایش]

پیاده سازی‌ها[ویرایش]

پیاده‌سازی مرجع SCTP بر روی پلت فرم‌های مکینتاش ،ویندوز،Free BSD و لینوکس اجرا می‌شود سیستم عامل‌هایی که SCTP را پیاده‌سازی کرده‌اند .

   AIX Version 5 and newer
   Generic BSD with external patch at KAME project
   Cisco IOS 12
   DragonFly BSD since version 1.4
   FreeBSD, version 7 and above, contains the reference SCTP implementation[8]
   HP-UX, 11i v2 and above[9]
   Linux kernel-based 2.4 and newer
   QNX Neutrino Realtime OS,[10] 6.3.0 to 6.3.2 but not 6.4.0 and above[11]
   Sun Solaris 10 and above[12]
   VxWorks versions 6.2.x to 6.4.x, and 6.7 and newer

تاریخچه RFC[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]