آرن: شوالیه معبد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرن:شوالیه معبد
Theatrical poster
کارگردانپیتر فلینث
تهیه‌کنندهوالدمار بریندال
Leif Mohlin
Jan Marnell
نویسندهJan Guillou (novels)
Hans Gunnarsson (screenplay)
بازیگرانیوآخیم نتروکویست
سوفیا هلین
استلان اسکاشگورد
سیمون کالو
وینسنت پرز
بیبی آندرشون
مایکل نیکویست
میلیند سمان
توماس بولمه
راویSven-Bertil Taube
موسیقیتوماس کانتلینن
فیلم‌برداراریک کرس
تدوین‌گرOlivier Bugge Coutté
Anders Villadsen
توزیع‌کنندهاسونسک فیلم اینداستری
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۷ دسامبر ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-12-۱۷) (Sweden)
مدت زمان
۱۳۹ دقیقه
کشورسوئد
دانمارک
نروژ
فنلاند
آلمان
زبانسوئدی
انگلیسی
لاتین
عربی
فرانسوی
هزینهٔ فیلمکرون ۲۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰
(ca. دلار۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰) (مجموع بودجه دو فیلم)

آرن:شوالیه معبد (به سوئدی: Arn - Tempelriddaren) فیلمی حماسی است که براساس سه گانهٔ جان گیلو دربارهٔ داستان شوالیه معبد سوئدی آرن مگنوسون ساخته شده‌است. این فیلم در ۱۷ دسامبر ۲۰۰۷ در سینماهای سوئد اکران شد[۱] و دنباله آن، آرن:پادشاهی در انتهای راه (آرن - Riket vid vägens)، در ۲۲ اوت ۲۰۰۸ اکران شد، بعداً هر دو فیلم در یک نسخه ترکیب شدند و در سال ۲۰۱۰ برای نسخه انگلیسی بر روی دی وی دی منتشر شدند. در حالی که این فیلم بیشتر به سوئدی است و بیشتر تولید آن در سوئد ساخته شده‌است، اما این فیلم تولید مشترک بین سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و آلمان است. با بودجه کل حدود ۲۱۰ میلیون کرون سوئد (حدود ۳۰ میلیون دلار آمریکا) برای هر دو فیلم که گرانترین تولید سینمای سوئد است. بنا به گفته باکس آفیس موجو، این فیلم ۲۲٫۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌است.

داستان فیلم[ویرایش]

در قرن دوازدهم، در سوئد آرن مگنوسون فرزند یکی اعضای ارشد دودمان فلکونگ بعد از کشته شدن پدرش توسط بریگر بروسا نجات یافته و به دانمارک برده می‌شود. آرن به صومعه ای متعلق به فرقه سیسترسی‌ها فرستاده می‌شود، اما آشنایی با برادر گیلبرت که قبلاً شوالیه معبد بوده، مسیر زندگی او را عوض می‌کند. سال‌ها بعد آرن جوان بعد از برخورد با سیسیلیا عاشق او می‌شود. هنگامی که آرن صومعه را ترک می‌کند و به نزد خانواده خود بازمی‌گردد، به زودی وارد به کشمکش میان خاندان‌های قدرتمندی که برای تاج و تخت وسترا یوتلاند می‌جنگند، کشیده می‌شود. او به دوستش کانوت اریکسون کمک می‌کند تا پادشاه کارل اسورکرسون را بکشد. این منجر به جنگ میان دو خاندان می‌شود. آرن و نامزدش سیسیلیا برای روابط قبل از ازدواج تکفیر می‌شوند و به دروغ به داشتن روابط با خواهر سیسیلیا هم متهم می‌شوند فرجام کار فرستاده شدن سیسیلیا به صومعه و آرن به سوی سرزمین مقدس است تا به عنوان شوالیه معبد برای حفاظت از اورشلیم بجنگد.

مدتی بعد سیسیلیا پسری به دنیا می‌آورد که از او گرفته شده و به بریگر بروسا سپرده می‌شود. آرن نیز در یکی از ماجراهایش جان صلاح الدین ایوبی را که مخفیانه سفر می‌کند، از چنگ راهزنان نجات می‌دهد. صلاح الدین به او می‌گوید که قصد حمله ای بزرگ به اورشلیم را دارد. آرن به شهر می‌رود و تروجا را مطلع می‌کند. تروجا شهر از او می‌خواهد تا رهبری حمله به سپاه صلاح الدین را در خارج از شهر بر عهده بگیرد. موفق می‌شود در نبرد مونتگیسارد صلاح الدین را شکست داده و به پاداش این کار از خدمت شوالیه گری مرخص می‌شود تا به زادگاه خود و نزد سیسیلیا بازگردد.

بازیگران[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Arn: tempelriddaren" (به سوئدی). Swedish Film Database. 17 December 2007. Retrieved 22 September 2016.

لینک‌های اضافی[ویرایش]