آرنا چیویکا

مختصات: ۴۵°۲۸′۳۳″ شمالی ۹°۱۰′۴۵″ شرقی / ۴۵٫۴۷۵۸۳°شمالی ۹٫۱۷۹۱۷°شرقی / 45.47583; 9.17917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرنا چیویکا
آرنا چیویکا محل برگزاری بازی‌های اینتر میلان بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۷
Map
نام‌های پیشین
آرنا دل فورو بناپارت، آرنا چیویکا
مکانپارک سمپیونه, میلان
مالکشورای شهر میلان
گنجایش۱۰٬۰۰۰
ساخت
آغاز ساخت۱۸۰۶
گشایش۱۸ اوت ۱۸۰۷
نوسازی۱۹۴۵
معمارلوئیجی کانونیکا
استفاده‌کنندگان
اینتر میلان (۱۹۴۷–۱۹۳۰)
آ.ث.میلان (۱۹۴۵-۱۹۴۱)

آرنا چیویکا (تلفظ ایتالیایی: [aˈrɛ:na ˈtʃi:vika, aˈre:na -])، به‌طور رسمی آرنا جیانی بررا، یک ورزشگاه چند منظوره در میلان، ایتالیا است که در ۱۸ اوت ۱۸۰۷ تأسیس شده‌است. این ورزشگاه یکی از نمونه‌های اصلی معماری نئوکلاسیک در شهر میلان است، امروزه این ورزشگاه میزبان مسابقات فوتبال و راگبی، کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی می‌باشد. این ورزشگاه می‌تواند ۱۸۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تماشاگر را در خود جای دهد.

از ۱۷ ژانویه ۲۰۱۰، این ورزشگاه محل برگزاری مسابقات تیم راگبی آماتوری میلان است، این تیم راگبی در سال ۱۹۲۷ تأسیس شده‌است و هجده قهرمانی در کارنامه دارد. آرنا چیویکا میزبان یک نشست سالانه دو و میدانی به نام "شب میلان" (Notturna di Milano) می‌باشد،[۱] همچنین ورزشگاه خانگی تیم سوم فوتبال میلان یعنی باشگاه فوتبال بررا نیز به حساب می‌آید.

تاریخچه[ویرایش]

آرنا چیویکا در ۱۸ اوت ۱۸۰۷ افتتاح شد و بعداً برای فعالیت‌های فوتبال مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا فقط مسابقات بزرگ در این ورزشگاه برگزار می‌شد اما بعداً به صورت دائم از آن استفاده شد. بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۷ این ورزشگاه محل برگزاری مسابقات باشگاه فوتبال اینتر میلان بود. در ۱۵ مه ۱۹۱۰ اولین بازی رسمی تیم ملی فوتبال ایتالیا در این ورزشگاه انجام شد که با پیروزی شش بر دو در برابر فرانسه به پایان رسید.

در طول تاریخ از این ورزشگاه در برگزاری رویدادهای مختلف از جمله بازسازی نبردهای دریایی استفاده شده‌است. ویلیام فردریک کودی معروف به "بوفالو بیل" دو بار "نمایش غرب وحشی" خود را در این ورزشگاه اجرا کرد. از دیگر هنرمندانی که در آرنا چیویکا اجرا کرده‌اند می‌توان به شیکاگو، کیور، لیتل فیت، بن هارپر، لنی کراویتز، لو رید، گروه منهتن ترنسفر، رابرت پلنت، گروه پابلیک ایمِیج، ریدیوهد، پتی اسمیت، رینگو استار، راد استوارت، استینگ و اندی سامرز اشاره کرد. آرنا چیویکا همچنین محل برگزاری "جشنواره جاز میلان" (Milan Jazz Festival) نیز می‌باشد. در سال ۲۰۰۳، به افتخار مربی و روزنامه‌نگار ورزشی جیانی بررا این ورزشگاه به "آرنا جیانی بررا" (Arena Gianni Brera) تغییر نام یافت.

نمای ورزشگاه

امکانات[ویرایش]

  • یک پیست دو و میدانی متشکل از شش خط به طول ۴۰۰ متر
  • یک زمین فوتبال و راگبی (۱۰۰ در ۸۶ مترمربع)

جستارهای وابسته[ویرایش]

ورودی آرنا چیویکا

منابع[ویرایش]

  1. Sampaolo, Diego (10 September 2010). Howe, Semenya, and Yenew highlight in Milan. IAAF. Retrieved on 10 September 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]