آرت کلوکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرت کلوکی (آرتور چارلز فرینگتون)
زادهٔ۱۲ اکتبر ۱۹۲۱
دیترویت، ایالات متحده آمریکا
درگذشت۸ ژانویهٔ ۲۰۱۰ (۸۸ سال)
لوس آسوس، ایالات متحده آمریکا
پیشهکارگردان و سازندهٔ پویانمایی
شناخته‌شده برایخلق شخصیت گامبی

آرتور (آرت) کلوکی (به انگلیسی: Arthur "Art" Clokey) (زادهٔ ۱۲ اکتبر ۱۹۲۱، درگذشت ۸ ژانویه ۲۰۱۰) یکی از پیشگامان پویانمایی خمیری بود و هم او بود که باعث محبوبیت این هنر میان مردم شد. اولین تجربهٔ او به سال ۱۹۵۵ به ساخت فیلم گامبازیا بازمی‌گردد. استاد او اسلاوکو ورکاپیچ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در ساخت این اثر بسیار مؤثر بود.[نیازمند منبع]

پس از پروژهٔ گامبازیا، آرت و همسرش راٍث، شخصیت گامبی را خلق کردند، از آن پس گامبی و اسبش پوکی (Pokey) به چهره‌هایی آشنا در تلویزیون بدل شدند و در چندین سریال حضور داشتند که دو مورد از آن‌ها عبارتند از نمایش هودی دودی (Howdy Doody Show) و ماجراهای گامبی. در دههٔ ۱۹۸۰ این شخصیت‌ها بازسازی شدند و ادی مورفی هنرپیشهٔ آمریکایی در نقش گامبی در برنامهٔ زندهٔ ساتردی نایت لایو ظاهر شد، این کار او با استقبال بیننده‌ها روبرو شد. در دههٔ ۱۹۹۰، فیلم گامبی هم ساخته شد و به نمایش درآمد که این بار با استقبال بیشتری از سوی مردم روبرو شد.

دومین کار پرآوازهٔ کلوکی، پویانمایی دیوی و گولیاث (Davey and Goliath) نام داشت که هزینهٔ آن از سوی کلیسای لوتران آمریکا فراهم می‌شد.[۱] شرکت گوگل به افتخار تمامی تلاش‌های کلوکی در زمینهٔ پویانمایی‌های خمیری، و برای بزرگداشت نودمین زادروز او، ناموارهٔ خود را در ۱۲ اکتبر، به احترام او تغییر می‌دهد. در سال ۲۰۱۱، این نامواره شبیه شخصیت‌های خمیری داستان‌های او شد.

زندگی[ویرایش]

آرت کلوکی در ۱۲ اکتبر ۱۹۲۱ در دیترویت، میشیگان به دنیا آمد. او پس از تولد، آرتور چارلز فرینگتون نامیده شد. هنگامی که ۹ سال داشت پدر و مادرش از هم جدا شدند و او پیش پدرش، چارلز فرینگتون، ماند. پس از مرگ پدرش در یک تصادف جاده‌ای به نزد مادرش در کالیفرنیا رفت تا با او زندگی کند اما ناپدری اش چندان علاقه‌ای به نگهداری و بزرگ کردن پسر مرد دیگری نداشت، برای همین آرتور را به یتیم‌خانه فرستادند. هنگامی که ۱۲ سال داشت جوزف کلوکی که یک آهنگساز موسیقی کلاسیک بود او را به فرزندی پذیرفت. جوزف کلوکی علاوه بر آهنگسازی، در کالیفرنیا به آموزش موسیقی نیز می‌پرداخت، او آرتور را به مدرسه فرستاد، او را با خود به مسافرت‌های کانادا و مکزیک می‌برد و در این میان به او نقاشی، طراحی و فیلم‌سازی نیز می‌آموخت. فضای هنری که آرتور در آن بزرگ شد باعث شد تا او بتواند شخصیت پرآوازهٔ گامبی را خلق کند. نام گامبی به دوران بچگی او، هنگامی که در تابستان برای دیدن پدربزرگش به مزرعهٔ آن‌ها رفته بود بازمی‌گردد. او در آن مزرعه بود که با گِل خمیر درست می‌کرد و با آن بازی می‌کرد. او نام آن را گامبو (gumbo) گذاشته بود.

مرگ[ویرایش]

آرت کلوکی در ۸ ژانویهٔ ۲۰۱۰ در ۸۸ سالگی، در لوس آسوس کالیفرنیا هنگامی که خواب بود، از دنیا رفت. او درحالی چشم از این جهان فروبست که از عفونت‌های ادراری رنج می‌برد.[۲][۳][۴][۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Who Are Davey and Goliath?". Daveyandgoliath.org. Archived from the original on 31 August 2012. Retrieved 2011-10-11.
  2. Felch, Jason. "Art Clokey dies at 90; creator of Gumby», Los Angeles Times, January 9, 2010
  3. Fox, Margalit (January ۱۱, ۲۰۱۰). "Art Clokey, Animator Who Created Gumby, Dies at ۸۸". The New York Times. Retrieved January 11, 2010.
  4. "Gumby Animator Art Clokey Dies at 88 in California», Associated Press via The New York Times, January 9, 2010
  5. Pemberton, Patrick S. "'Gumby' creator and Los Osos resident Art Clokey dies" بایگانی‌شده در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine, SanLuisObispo.com/The Tribune, January 8, 2010

پیوند به بیرون[ویرایش]

}}