پارک ملی گمبه

مختصات: ۴°۴۰′ جنوبی ۲۹°۳۸′ شرقی / ۴٫۶۶۷°جنوبی ۲۹٫۶۳۳°شرقی / -4.667; 29.633
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Gombe National Park
Chimpanzee female with baby chimp
Chimpanzees at Gombe NP
نقشه نشان‌دهنده جایگاه Gombe National Park
نقشه نشان‌دهنده جایگاه Gombe National Park
مکانتانزانیا
نزدیک‌ترین شهرکیگوما
مختصات۴°۴۰′ جنوبی ۲۹°۳۸′ شرقی / ۴٫۶۶۷°جنوبی ۲۹٫۶۳۳°شرقی / -4.667; 29.633
مساحت۳۵ کیلومتر مربع (۱۴ مایل مربع)
تاسیس‌شده1968
بازدیدکنندگان1854 (در 2012[۱])
هیئت حاکمهTanzania National Parks Authority
وبگاهwww.tanzaniaparks.go.tz

پارک ملی گـُمبه،[۲] که با نام پارک ملی نهر گومبه نیز شناخته می‌شود، در غرب استان کیگوما در تانزانیا، در فاصله ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) شمال شهر کیگوما قرار دارد.[۳] گُمبه که در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد، یکی از کوچکترین پارک‌های ملی در تانزانیا است که تنها ۱۳٫۵ مایل مربع (۳۵ کیلومتر مربع) زمین حفاظت شده در امتداد تپه‌های ساحل شرقی دریاچه تانگانیکا را در بر می‌گیرد.[۳][۴] این زمین با دره‌های شیب‌دار متمایز می‌شود و پوشش گیاهی علفزار تا ساوانا تا جنگل‌های بارانی استوایی را در بر می‌گیرد.[۵] این پارک فقط با قایق قابل دسترسی است. گمبه به عنوان مکانی که جین گودال تحقیقات رفتارشناسی در مورد جمعیت شامپانزه‌ها که پیشگامانه بود را در آن انجام داد، مشهور است.[۳][۴]

سطوح بالای تنوع گُمبه آن را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده‌است. علاوه بر شامپانزه‌ها، نخستی‌های ساکن گُمبه شامل بابون‌های زیتونی ساحلی، کلوبوس قرمز میمون‌های دم قرمز، میمون آبی، و میمون‌های سرخ‌رنگ از ساکنان این پارک هستند.[۳][۶] میمون‌های دم قرمز و میمون‌های آبی در این منطقه هیبرید می‌شوند. این پارک همچنین خانه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده[۳] و خوک بیشه‌ای است.[۵] همچنین گونه‌های زیادی از مارها و گاهی اسب آبی و پلنگ در آن می‌زیند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Tanzania National parks Corporate Information". Tanzania Parks. TANAPA. Archived from the original on 20 December 2015. Retrieved 22 December 2015.
  2. "Gombe National Park". Tanzania Parks Adventure. 7 March 2018. Retrieved 5 March 2020.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ Tanzania National Parks: “Gombe Stream National Park” بایگانی‌شده در ۲۰۱۲-۰۹-۱۵ توسط Wayback Machine, 2008.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ The Jane Goodall Institute: “Gombe Stream Research Centre”, 2008.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ PBS: Nature- “Jane Goodall’s Wild Chimpanzees”, 1996.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ African Ape Study Sites: “Gombe National Park, Tanzania” بایگانی‌شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine, 1999.

پیوند به بیرون[ویرایش]