پارسینه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارسینه
لوگوی پایگاه خبری-تحلیلی پارسینه
گونه وبگاه
خبری-تحلیلی
در دسترس به زبانفارسی
ستادتهران
مالکحمیدرضا اسکندری
بنیانگذار(ان)بهمن هدایتی
وبگاه
راه‌اندازی۱۳۸۶
وضعیت کنونیفعال

پارسینه (به انگلیسی: Parsine) عنوان یک وب‌سایت خبری به زبان فارسی است که از سال ۱۳۸۶ در پوشش اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و بین‌المللی فعالیت می‌کند. مؤسس بهمن هدایتی بلاگر ایرانی و خبرنگار سابق خبرگزاری مهر و چهره شاخص توییتر است. و مدیرمسئول آن فریماه شیخ الاسلامی کندلوس خبرنگار و مدیر مسئول سابق روزنامه راه مردم این وبگاه است.

پارسینه از آغاز فعالیت خود تا کنون، دو بار مشمول حکم فیلترینگ شده‌است.[۱][۲] پارسینه در دی ماه ۱۳۹۰ از نسخهٔ جدید خود رونمایی کرد. این سایت به‌طور تصریحی از چهره‌ها یا جریان‌های سیاسی حمایتی اعلام نداشته‌است. جمعی از خبرنگاران و بلاگرهای آزاد‌نویس در برهه‌های زمانی متفاوت با این پایگاه همکاری کرده‌اند.از جمله روزنامه نگارانی که با پارسینه در سالهای اخیر همکاری داشته اند می توان به محمد دلاوری، علی علیزاده [۳]، مجید بهره مند[۴]و مجتبی حسینی اشاره کرد.

سایت پارسینه به‌طور خاص به دلیل انتشار گزارش‌های تاریخی در میان کاربران فارسی‌زبان شناخته می‌شود. پرونده‌های تاریخی در پارسینه با عنوان «بازخوانی تاریخ» منتشر می‌شوند.[۵]

رتبه در میان پایگاه‌های خبری[ویرایش]

در تاریخ 5 اردیبهشت 1402 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه‌بندی بهترین پایگاه‌های خبری را منتشر کرد که به ترتیب شفقنا رتبه اول، پارسینه رتبه دوم را کسب کردند.[۶] پارسینه در سال 1401 نیز رتبه هشتم را کسب بود.

رتبه سالانه برترین پایگاه های خبری
سال رتبه
1402 2
1401 8
1400[۷] 4

هلدینگ رسانه‌ای[ویرایش]

حمیدرضا اسکندری روزنامه نگار، اقتصاددان و مالک مجموعه هُلدینگ رسانه ای پارسینه است که در سطح وب و فضای مجازی نزدیک به 10 میلیون کاربر ایرانی را از سراسر جهان در پوشش خبری خود جای داده است.[۸] [۹] از رسانه‌های مشهور وی می‌توان به کانال خبرفوری، پارسینه، صبا ایران، صبح تهران، اطلس خبر، اقتصاد ایران آنلاین، پارسی خبر و … نام برد.

بعد از فیلترینگ تلگرام، اسکندری برای پوشش کاربران در فضای مجازی، سطح وب و دنیای رسانه از ۹ اپلیکیشن و پلت فرم برای جایگزینی شبکه اجتماعی تلگرام رونمایی کرد که به نام‌های «خبر پارسی»، «۱۰۰۱زنگ موبایل»، «اخبار شورای پنجم»، «دکتر دیابت»، «کیبورد زیبانویس»، «۱۰۰۱ پس‌زمینه»، «۱۰۰۱ بیو»، «۱۰۰۱ پروفایل»، «چتر»، «۱۰۰۱ کپشن»، «۱۰۰۱ دیالوگ» و «۱۰۰۱ تبریک» منتشر شدند. وی از برجسته‌ترین افراد رسانه ای ایران به‌شمار می‌رود.[۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

معرفی خودنوشت[ویرایش]

در یادداشتی که سردبیر این سایت در روز رونمایی از نسخهٔ جدید منتشر کرد آمده‌است: «سعی تحریریهٔ پارسینه بر آن بوده‌است که در عرصهٔ خبر، به گزارش عینی وقایع و پرهیز از دخالت دادن ذهنیات پایبند باشد و در زمینهٔ تحلیل نیز چندجانبه‌گرایی و دقت را رعایت کند. در مقابل، پارسینه از مخاطبان خود و نیز ناظران دولتی انتظار دارد که نقل اخبار را (که عمدتاً از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری-تحلیلی دیگر انجام می‌پذیرد) به معنی تأیید یا ردّ محتوا و سوژهٔ خبر، اعم از اشخاص یا رویدادهای سیاسی، قلمداد نکنند.»[۱۴]

پارسینه مدعی است که به دلیل عدم وابستگی به جریان خاص سیاسی، از سوی رسانه‌ها و چهره‌های مختلف مورد انتقاد واقع می‌شود. روزنامهٔ کیهان در فروردین‌ماه ۱۳۸۹، سایت پارسینه را «اصلاح‌طلب» و «حامی میرحسین موسوی» لقب داد.[۱۵] روزنامهٔ اعتماد نیز در آبان‌ماه ۱۳۸۸ این سایت را به فرزند محمود احمدی‌نژاد منتسب کرد.[۱۶] «حمید رسایی» نمایندهٔ اصولگرای مجلس شورای اسلامی ایران، پارسینه را یک نوبت «مدافع علی لاریجانی»[۱۷] و در نوبتی دیگر، «حامی فتنه» خطاب کرده‌است.[۱۸]

همچنین پارسینه به عنوان یک سایت خبری و تحلیلی در انتقال اخبار خاص اجتماعی و سیاسی همواره در سطح نام آورترین سایتهای خبری فارسی زبان بوده است. به‌طور مثال در سال 1389 وب سایت پارسینه در پی افشای تصویر ستاره داوود بر فراز یکی از ساختمانهای فرودگاه مهرآباد تهران مشهور شد و توانست با این خبر صدها هزار کاربر را به سمت خود جلب و در زمره برترین سایتهای خبری ایرانی درآید.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دربارهٔ آخرین وضعیت فیلترینگ پارسینه». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۵ اوت ۲۰۱۲.
  2. «دادگاه مدیر مسئول سایت پارسینه برگزار شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۵ اوت ۲۰۱۲.
  3. https://www.parsine.com/fa/news/681554
  4. https://www.parsine.com/fa/news/779282
  5. بازخوانی تاریخ
  6. «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی». press.farhang.gov.ir.[پیوند مرده]
  7. «نتایج سومین دوره برترین پایگاه های خبری». وزارت ارشاد. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۶ آوریل ۲۰۲۳.
  8. پارسینه|Parsine. «رونمایی از ۱۱ اپلیکیشن پارسینه برای دوران پسا تلگرام». پارسینه|Parsine. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۱.
  9. SNN.IR، خبرگزاری دانشجو |. «استارتاپی‌ها! به دیابت حمله کنید/ ایده‌های دانشجویان خلاق تا تولید محصول حمایت می‌شوند». خبرگزاری دانشجو | SNN.IR. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۱.
  10. پارسینه|Parsine. «رونمایی از ۱۱ اپلیکیشن پارسینه برای دوران پسا تلگرام». پارسینه|Parsine. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۱.
  11. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و. «رونمایی از اپلیکیشن‌های مؤسسه مطبوعاتی پارسینه». IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۱.
  12. «نسخه چاپی». www.irinn.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۱.
  13. «دسترسی به کانال‌های تلگرامی با یک آپ جدید/ پارسینه، فارسی خبر و ۱۰ اپلیکیشن دیگر را رونمایی کرد». خبر فوری - اخبار فوری و لحظه ای | در لحظه با خبر شوید. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۰۱.
  14. پارسینه؛ چهار سال فعالیت
  15. «کیهان: موسوی واقعاً شکست خورد این هم دلایلش (خبر ویژه)». بایگانی‌شده از اصلی در 31 اكتبر 2012. دریافت‌شده در 22 اوت 2012. تاریخ وارد شده در |archivedate= را بررسی کنید (کمک)
  16. تحلیل روزنامه اعتماد از ماجرای سخنرانی جنجالی محسن هاشمی رفسنجانی
  17. «حمید رسایی: تا کنون دیداری با احمدی‌نژاد نداشته‌ام مگر این که انتقاد کرده‌ام». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اكتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  18. «حمید رسایی: پشت پرده پرونده دادگاه وِیژه رسایی چیست؟». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۲.