ویکی‌پدیا:سئو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پدیا سایت بزرگی است و به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد؛ در نتیجه رتبه صفحه آن در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو به‌طور معمول بالا است. این نکته برخی را ترغیب می‌کند که لینک سایت، وبلاگ و صفحات اجتماعی‌شان را به صورت اسپم و تبلیغ به مقالات ویکی‌پدیا اضافه کنند یا مطالب منفی را در مورد شرکت، خدمات، محصول و خودشان پاک کنند. برخی از متخصصان سئو نیز به ویکی‌پدیا به چشم ابزار بهبود سئو می‌نگرند، که این نکته به‌طور معمول با سیاست و رهنمودهای ویکی‌پدیا تناقض دارد. قبل از هرچیز باید توجه داشت که «ویکی‌پدیا انباری برای پیوندها، تصاویر و پرونده‌های صوتی-تصویری» نیست. اما فارغ از سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا باید توجه داشت که افزودن لینک سایت به ویکی‌پدیا برای گرفتن بک‌لینک و بهبود سئو در اکثریت موارد بی‌اثر است و حتی در مواردی اثرات منفی دارد.

نکته دیگر این‌که اگر سایت یا شرکت رقیب شما لینک تبلیغی‌اش را به مقالات اضافه کرده، دلیلی نمی‌شود که شما هم لینک تبلیغی خود را اضافه کنید. همان‌طور که رهنمود وپ:هرز دیگر می‌گوید: «وجود یک پیوند تبلیغی دلیلی بر افزودن دیگری نیست.»

اثرات منفی بیرون ویکی‌پدیا[ویرایش]

ویکی‌پدیا نوفالو است[ویرایش]

از اصول اولیه سئو این است که لینک گرفتن از سایت‌های معتبر باعث افزایش رتبه سایت می‌شود. اما نکته‌ای که باید توجه داشته‌باشید این است که تمامی پیوندهای ویکی‌پدیا به بیرون نوفالو است.[۱] بدین معنا که به‌طور عمومی گوگل و سایر موتورهای جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند و تأثیری در افزایش رتبه و اعتبار سایت شما نخواهد داشت. برخی صفحات ویکی‌پدیا حتی از «نوایندکس» در عنصر متای خود بهره می‌برند که مانع از ثبت صفحه توسط ربات اینترنتی موتورهای جستجو می‌شود.

کپی‌پیست در ویکی‌پدیا[ویرایش]

گاهی افراد به خیال تبلیغ و بهبود سئوی سایتشان، مطالبی را از سایت خود کپی‌پیست می‌کنند و لینک آن را به عنوان منبع قرار می‌دهند. این مورد نه‌تنها ناقض سیاست حق تکثیر ویکی‌پدیا است بلکه می‌تواند اثری منفی در سئوی سایت شما داشته‌باشد. برای مثال شما کل یا بخشی از مطلب سایتتان در مقاله‌ای از ویکی‌پدیا کپی می‌کنید؛ گوگل با توجه به این‌ که به احتمال زیاد رتبه ویکی‌پدیا از سایت شما بیشتر است، اولویت را با مقاله ویکی‌پدیا قرار می‌دهد و حتی برخی اوقات ربات در نظر می‌گیرد که شما مطلب را از ویکی‌پدیا کپی کرده‌اید و نه بالعکس. در نتیجه این نوع فعالیت تأثیری منفی بر سئو سایتتان خواهد داشت.

اثرات منفی درون ویکی‌پدیا[ویرایش]

فهرست سیاه[ویرایش]

پیوندهایی که در طول زمان به‌طور سازمان‌یافته و تبلیغی به مطالب ویکی‌پدیا افزوده شده‌ باشند، به ویکی‌پدیا:فهرست سیاه اضافه می‌شوند. افزوده‌شدن پیوند شما به فهرست سیاه بدین معنا خواهد بود که پالایه به صورت خودکار از افزوده‌شدن آن به صفحات ویکی‌پدیا پیشگیری خواهد کرد. ممکن است شما یک سایت خبری باشید، اما با تلاش سازمان‌یافته برای تبلیغ، لینکتان به فهرست سیاه افزوده‌ شود و بعد کاربران دیگر هم نتوانند از سایت شما به عنوان منبع استفاده کنند.

سایر اثرات[ویرایش]

مقالاتی که جنبه تبلیغاتی بر آن‌ها غلبه داشته با الگو:تبلیغ نشانه‌گذاری می‌شوند. همچنین وقتی تلاش کنید که به‌ طور سازمان‌یافته لینک خود را به مقالات اضافه کنید، در نگاه ویرایشگران و مطالعه‌کنندگان ویکی‌پدیا اثری منفی خواهد داشت و بیشتر باعث مورد خدشه قرار گرفتن اعتبار سایت شما شود.

به خدمت گرفتن افراد[ویرایش]

اگر چه در ویکی‌پدیا دستمزد شرایط به خدمت گرفتن افراد و پرداخت پول برای ویرایش مشخص شده‌است، این کار به‌طور معمول ایده خوبی نیست. شاید شما در نظر داشته‌باشید به فردی پول بدهید تا لینک سایتتان را به مطالب مرتبط اضافه کند و یا مطالب منفی را در مورد شما، شرکتتان یا سایتتان پاک کند. چنین تلاش‌هایی سرانجام خوبی ندارند؛ چرا که وقتی ویرایشگری با انگیزه مالی شروع به تبلیغ برای یک موضوع می‌کند، معمولاً ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف و ویکی‌پدیا:تبلیغ را نقض می‌کند. البته چه به فردی پول بدهید و چه خودتان اقدام به افزودن سازمان‌یافته پیوندهایتان به ویکی‌پدیا بکنید، نتایج مثبتی در پی ندارد. شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ تلاش کرد که با استخدام افراد به تبلیغ موضوعات مرتبط با خود در ویکی‌پدیا بپردازد؛ که این قضیه توسط شرکت اورایلی افشا شد و بیشتر باعث پوشش خبری منفی در مورد مایکروسافت شد.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «Wikipedia Finally Makes the Right Decision - Moz». archive.is. ۲۰۲۰-۰۵-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۱.
  2. Jennings, Richi (2007-01-25). "Microsoft's Wikipedia PR blunder (and clean keys)". Computerworld (به انگلیسی). Retrieved 2020-05-11.