مؤسسه هنرهای کالیفرنیا

مختصات: ۳۴°۲۳′۳۵″ شمالی ۱۱۸°۳۴′۰۰″ غربی / ۳۴٫۳۹۳۰۶°شمالی ۱۱۸٫۵۶۶۶۷°غربی / 34.39306; -118.56667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مؤسسه هنرهای کالیفرنیا
نوعدانشگاه خصوصی
بنیانگذاری شده۱۹۶۱
موقوفه مالی$۱۱۵ میلیون (۲۰۱۴)[۱]
رئیساستیون دی. لوین
اعضای هیئت علمی۳۳۱[۱]
دانشجویان۱٬۴۸۹[۱]
کارشناسی۹۸۵
تحصیلات تکمیلی۴۹۴
موقعیتوالنسیا، سانتا کلاریتا، شهرستان لس‌آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا
۳۴°۲۳′۳۵″ شمالی ۱۱۸°۳۴′۰۰″ غربی / ۳۴٫۳۹۳۰۶°شمالی ۱۱۸٫۵۶۶۶۷°غربی / 34.39306; -118.56667
پردیسحومه شهر، ۶۰ جریب فرنگی (۲۴ هکتار)
نام ورزشیکَل‌آرتس
شگون‌نماندارد
نمایی از ساختمان «مؤسسه هنرهای کالیفرنیا»

مؤسسه هنرهای کالیفرنیا (انگلیسی: California Institute of the Arts) که به «کَل‌آرتس» (انگلیسی: CalArts) شهرت دارد، نام یک دانشگاه خصوصی در منطقهٔ «والنسیا» واقع در سانتا کلاریتا، کالیفرنیا است.

این مرکز آموزشی در سال ۱۹۶۱ برپا شد و در آن هنگام، نخستین مرکز آموزش عالی در آمریکا بود که اختصاصاً در زمینهٔ هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، مدرک اعطا می‌کرد. این مرکز از سوی «انجمن مدارس و دانشکده‌های غرب آمریکا» مجوز دارد تا در رشته‌های مختلفِ «هنرهای تجسمی» و «هنرهای نمایشی» و از سال ۱۹۹۴ میلادی در زمینهٔ «هنرهای ادبی»، مدرکِ کارشناسی و کارشناسی ارشد اهدا کند. همچنین «مدرسهٔ اِرب آلبرت» در این مؤسسه، از سال ۲۰۰۹ میلادی، مدرکِ دکترای «هنرهای موسیقی» را اعطا می‌کند.

بنیان‌گذار و ایجادکنندهٔ این مرکز آموزشی مشهور، والت دیزنی بود و هیأتِ علمیِ آنرا، افراد حرفه‌ای گوناگونی تشکیل می‌دادند. والت دیزنی هدفش آن بود تا برای رشته‌های هنری هم یک دانشگاه، همچون «کَل‌تِـک» بسازد و همهٔ شاخه‌های هنر را در زیر یک سقف، گِرد آورد.

در «مؤسسه هنرهای کالیفرنیا»، محیطی علمی فراهم آمده است تا هنرمندانِ شاخه‌های گوناگون هنری، با هم همکاری و تشریک مساعی کنند. دانشجویان آزادند تا در کارگاه‌ها آموزشی، آثار هنری خودشان را پدیدآورند و این آثار، تحت کنترل خودشان و قانونِ حق تکثیر قرار می‌گیرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "CalArts Fact Sheet". https://calarts.edu. 2014-06-01. Archived from the original on 23 April 2016. Retrieved 2015-09-28. {{cite web}}: External link in |publisher= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]