حمام گلشن (لاهیجان)

مختصات: ۳۷°۱۲′۱۴″شمالی ۴۹°۵۹′۵۴″شرقی / ۳۷٫۲۰۳۸۵۷°شمالی ۴۹٫۹۹۸۳۹۸°شرقی / 37.203857; 49.998398
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمام گلشن
Map
نامحمام گلشن
کشورایران
استانگیلان
شهرستانشهرستان لاهیجان
اطلاعات اثر
کاربریحمام
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۴۴۲
تاریخ ثبت ملی۲۴ آذر ۱۳۳۴

حمام گلشن بنایی متعلق به دوران قاجار است که در سال ۱۲۳۹ ساخته شده است. این حمام در محلهٔ میدان لاهیجان و در مقابل مسجد جامع لاهیجان و بقعهٔ چهارپادشاهان قرار دارد. این حمام که در زمان فتحعلیشاه احداث گردید، در گذشته دارای خزینه‌ها و حوضچه‌های متعددی بود ولی به دلیل امتداد خیابان، امروزه تنها نیمی از آن پا بر جاست. حمام گلشن در سال ۱۳۳۴ و با شماره ۱۴۴۲ به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران رسیده است.[۱]

در گذشته این گرمابه دارای دو سربینه (رخت‌کن) بود: قسمت اول که ورودی‌های حمام به آن متصل بوده محل استفادهٔ افراد معمولی و سربینهٔ دوم که کوچکتر و از نظر ارتباط با هوای آزاد و سرد بیرون در امان بیشتری بود مربوط به افراد ثروتمند بوده است.

در صحن حمام گلشن هشت ستون سنگی قرار دارد که بزرگ‌ترین گنبد این حمام با هشت متر ارتفاع در میانه این ستون‌های سنگی می‌باشد. تمامی صحن توسط کف‌پوش های موزاییکی تزیین شده‌اند که همچنان بعد از سپری شدن چندین سال مشاهده می‌شود.

بر اثر زمین‌لرزه در سال ۱۳۶۹ قسمت زیادی از این حمام تخریب شد. مساحت حمام قبل از زمین‌لرزه و خراب شدن بالغ بر ۸۰۰ متر بود ولی بعد از آن تنها ۶۴۵ متر مساحت دارد و اثری از مابقی این بنا نیست.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «حمام گلشن لاهیجان ، یادگاری تاریخی از زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار | ویلارابط». ۱۳۹۹-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۷.
  2. «حمام تاریخی گلشن لاهیجان به‌ علت عدم رسیدگی در حال تخریب است- اخبار استانها تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۷.