پرش به محتوا

کراک هروئین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Yasharafif (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
RedBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.2) (ربات: افزودن pt:Desomorphine
خط ۳۰: خط ۳۰:
[[nl:Krokodil (drug)]]
[[nl:Krokodil (drug)]]
[[pl:Dezomorfina]]
[[pl:Dezomorfina]]
[[pt:Desomorphine]]
[[ru:Дезоморфин]]
[[ru:Дезоморфин]]
[[sah:Дезоморфин]]
[[sah:Дезоморфин]]

نسخهٔ ‏۲۱ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۴۰

این مقاله در مورد کراک هروئین مخدری رایج در افغانستان و ایران می‌باشد. برای مخدری که با نام کراک در خارج از افغانستان و ایران رایج است به کراک کوکائین بروید.

کراک هروئین یا هروئین فشرده یا دزومورفین یکی از آنالوگ های اوپیویید است و 8 تا 10 مرتبه قویتر از مورفین میباشد . شکل ظاهری آن به صورت تکه‌های بلور می‌باشد .در روسیه بنام کورکودیل هم متداول است ( به علت پیدا شدن طرح هایی شبیه فلس روی پوست مصرف کننده گان) و همچنین رد پایی از چند مورد مرگ در اثر مصرف این ماده در آلمان هم پیدا شده . بدلیل وجود ناخالصی ها ومواد سمی که برای ساخت آن بکار میرود باعث ایجاد اثرات جانبی دردناک و مرگ آور به شکل عفونت‌های گسترده در بافت‌های مختلف و اندام‌های بدن میشود . مصرف این ماده به روش تزریقی باعث صدمات شدیدی (قانقاریا) به بافت های اطراف محل تزریق میشود .

کراک هروئین در سال‌های اخیر به محبوب‌ترین مادهٔ مخدر ایران تبدیل شده و جای تریاک را گرفته‌است،[۱] و در افغانستان نیز رقیبی برای هروئین به‌شمار می‌رود. شیوهٔ مصرف کراک هروئین به دلیل امکان استفاده از سنجاق و سوزن نسبت به هروئین آسان‌تر است، اما اعتیاد آن بسیار شدیدتر می‌باشد.[۲] .[۳]

جستارهای وابسته

پیوند به بیرون

منابع

  1. «ایران می‌گوید: سیاست شکست‌خوردهٔ افغانستان درمورد مخدر به ما صدمه می‌زند». (انگلیسی) جولیان برگر، گاردین. دریافت‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸.
  2. «هیولای تازهٔ افغانستان: اعتیاد به مخدر». (انگلیسی) آرین بیکر، تایم. دریافت‌شده در ۱۴ فوریهٔ ۲۰۰۷.
  3. «کراک ارزان قیمت جوان‌ها را به مرگ می‌کشاند». (فارسی) بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۷.