دودمان هاشمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
R0stam (بحث | مشارکت‌ها)
رده:سلسله هاشمی حذف شد؛ رده:خاندان هاشمی اضافه شد با استفاده از وپ:رده‌ساز
R0stam (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
سلسله هاشمی, سلسله عراقی بود که پس از فروپاشی [[عثمانی]] بر عراق حکم رانی می‌کرد. سلسله هاشمی از اعراب سنی بودند که تحت حمایت انگلیس توانستند دولت جدید عراق را بعد از جنگ جهانی اول پایه ریزی کنند. آخرین پادشاه این سلسله [[فیصل دوم]] بود که با کودتای ۱۹۵۸ از قدرت برکنار شد. پس از کودتا فیصل دوم, ولیعهدش و نخست وزیر ([[نوری سعید]]) همگی به طرز فجیعی اعدام شدند.
سلسله هاشمی, سلسله عراقی بود که پس از فروپاشی [[عثمانی]] بر عراق حکم رانی می‌کرد. سلسله هاشمی عرب سنی بودند که تحت حمایت انگلیس توانستند دولت جدید عراق را بعد از جنگ جهانی اول پایه ریزی کنند. آخرین پادشاه این سلسله [[فیصل دوم]] بود که با کودتای ۱۹۵۸ از قدرت برکنار شد. پس از کودتا فیصل دوم, ولیعهدش و نخست وزیر ([[نوری سعید]]) همگی به طرز فجیعی اعدام شدند.


بعد از این کودتا, عراق جمهوری اعلام شد, ولی تا [[حمله آمریکا به عراق]] دیکتاتوری و تحت تسلط نخبگان عرب سنی ماند.
بعد از این کودتا, عراق جمهوری اعلام شد, ولی تا [[حمله آمریکا به عراق]] دیکتاتوری و تحت تسلط نخبگان عرب سنی ماند.

==پادشاهان ==
*[[فیصل اول]]
*[[قاضی اول]]
*[[فیصل دوم]]





نسخهٔ ‏۲۴ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۰:۱۳

سلسله هاشمی, سلسله عراقی بود که پس از فروپاشی عثمانی بر عراق حکم رانی می‌کرد. سلسله هاشمی عرب سنی بودند که تحت حمایت انگلیس توانستند دولت جدید عراق را بعد از جنگ جهانی اول پایه ریزی کنند. آخرین پادشاه این سلسله فیصل دوم بود که با کودتای ۱۹۵۸ از قدرت برکنار شد. پس از کودتا فیصل دوم, ولیعهدش و نخست وزیر (نوری سعید) همگی به طرز فجیعی اعدام شدند.

بعد از این کودتا, عراق جمهوری اعلام شد, ولی تا حمله آمریکا به عراق دیکتاتوری و تحت تسلط نخبگان عرب سنی ماند.

پادشاهان