خزه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Dernhelm (بحث | مشارکت‌ها)
جز وگ
Dernhelm (بحث | مشارکت‌ها)
جز اینش یادم رفت
خط ۸۳: خط ۸۳:
[[uk:Мохи]]
[[uk:Мохи]]
[[wa:Mossea]]
[[wa:Mossea]]
[[zh:苔藓植物门]]'
[[zh:苔藓植物门]]

این گیاهان بر روی زمین میخزند به همین دلیل به آنها خزه گیان میگویند.این گیاهان آوند ندارندوریشه ساقه وبرگ واقعی ندارند.به دلیلنداشتن آوندانتقال مواداز طریق پدیده ی انتشار (سلول به سلول)صورت میگیرد.به دلیل همین دلیل اندازه ی آنها اغلب از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر تغییر میکند.به جایه ریشه کرک هایی دارند که شبیه تارهای کشنده ی ریشه هایه معمولی است وبه آن ها ریزوئیدمیگویند برروی محور ساقه مانندخزه ها ضمائمی برگ ماننددیده میشود که شباهت ساختمانی با برگ و ساقه ی گیاهان دیگر ندارد.
خزه ها زیستگاه های متفاوتی دارند در نقاط جنگلی و نواحی نسبتا مرطوب روی شاخه ها وتنه ی درختان زنده وروی درختان افتاده همچنین در مرداب ها و گاهی در روی خاک های نسبتاخشک زندگی کنند خزه ها در مواقومند به طوری که دماهای خیلی متفاوت و تغییرات رطوبت را به خوبی تحمل میکنند.خزه ها گل و دانه ندارند و علاوه بر تولید هاگ میتوانند به روش جنسی و یا قطعه قطعه شدن نیز تولیدمثل کنند .هاگ های خزه ها در هاگدان هایی کپسول مانند قرار دارند که راس گیاه میباشند

نسخهٔ ‏۱۹ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۳۱

خزه
"Muscinae" from Ernst Haeckel's Kunstformen der Natur, 1904
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
دسته: خزه‌تباران
Schimp.
رده‌ها

خزه‌ها گیاهانی هستند دارای ۱۲ هزار گونه متعلق به شاخه خزه‌تباران (Bryophyta).

این گیاه کندرشد از اولین گیاهان زمینی به‌شمار می‌آید و اندام (ساقه و ریشه و برگ) ندارند بلکه ساختارهایی شبیه به آن دارند.خزه‌ها به وسیله هاگ تولیدمثل می‌کنند. این گیاهان ساختارهای عمودی ساقه‌مانند دارند.

یکی از انواع خزه‌ها خزه شاخ گوزنی است. این گیاه در واقع یک نوع گلسنگ است. یک گیاه قارچی که با یک جلبک میکروسکوپی همزیستی دارد این گیاه شبیه یک بوته کوچک است که سریعتر از دیگر انواع گل سنگ رشد می‌کند. این گیاه در زمین‌های مرطوب روییده و یکی از متداولترین اشکال حیات در نواحی سنگلاخی است. هر چند که این گیاه چندان مغذی نیست غذای عمده گله‌های گوزن شمالی که منطقه را تحت سلطه خود دارند تشکیل می‌دهد.

منبع

دانشنامه رشد


الگو:Link FA