گرز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
JavadMovaghari (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
JavadMovaghari (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۱: خط ۱۱:




این واژه در [[پارسی میانه]] به ریخت وَزر (''wazr'') بوده است. همچنین در این زبان به گرز، گَد (''gad'') هم می‌گفتند که از [[اوستایی]] گَدا- (''-gadā'') گرفته شده بود.
این واژه در [[پارسی میانه]] به ریخت وَزر (''wazr'') بوده است. همچنین در این زبان به گرز، گَد (''gad'') هم می‌گفتند که از [[اوستایی]] گَدا- (''-gadā'') گرفته شده بود..


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۳۳

چند نمونه گرز

گُرز نام یک جنگ‌افزار باستانی است که در جنگ‌های روزگار پیشین کاربرد داشته است. ساختمان کلی آن از یک دسته و یک گوی سخت گردآمده است. این ابزار را گُرزه، کوپال و دَبوس هم می‌گویند که واژهٔ واپسین به عربی هم راه‌ یافته و جمعش هم دبابیس گردیده است.

باستانی ترین ابزاری است که انسان برای حرکت، تمرین، دفاع، شکار و... مورد استفاده قرار داد؛ این ابزار به عنوان یک سلاح باستانی در قرون وسطی راهی برای غلبه بر زره های محکم مورد استفاده قرار میگرفت که جنگجویان ایرانی اولین استفاده کنندگان از این سلاح بودند.

اما در حال حاضر به عنوان ابزاری برای تناسب اندام استفاده میشود و امروزه یکی از مدرن ترین ابزار تمرینی، کاربردی برای رشته های مختلف ورزشی و سلامتی و تناسب اندام  محسوب میشود.


تمرین با گُرز باعث هماهنگی بدن، تعادل، دقت، زمان بندی، ریتم می‌شود و به زبان ساده این یک انقلاب علمی حرکتی است برای بازیابی توان ذاتی ما؛ بنیانگذار تمرینات ورزشی با گرز در ایران پوریا رستمی می باشد. تمرینات ورزشی با گرز باعث درگیری همزمان عضلات پایین تنه و بالا تنه و افزایش هماهنگی بین عصب و عضله خواهد شد و روشی عالی برای بدنسازی رشته های ورزشی است. کالری سوزی بالا از مزایای فوق العاده ی این ابزار است که در مجموع اینگونه تمرینات مغز شما را نیز بسختی درگیر میکند و تمام این عوامل باعث سلامتی کلی و طول عمر خواهد شد.


این واژه در پارسی میانه به ریخت وَزر (wazr) بوده است. همچنین در این زبان به گرز، گَد (gad) هم می‌گفتند که از اوستایی گَدا- (-gadā) گرفته شده بود..

منابع

  • فرهنگ فارسی صبا
  • واژه‌نامهٔ پهلوی مکنزی