شوراله: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز جایگزینی با اشتباه‌یاب: منظورمه⟸منظومه
ابرابزار / لطفا مراجعه شود به بحث
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:KZ-2013-50tenge-Shurale-b.png|بندانگشتی| شوراله و سال گذشته هیزم شکن روی سکه 50 تنگه قزاقستان ، 2013. ]]
[[پرونده:KZ-2013-50tenge-Shurale-b.png|بندانگشتی| شوراله و سال گذشته هیزم شکن روی سکه ۵۰ تنگه قزاقستان، ۲۰۱۳.]]
افسانه '''شوراله''' ( [[زبان تاتاری|تاتار]] و [[زبان باشقیری|باشقیری]] : Шүрәле، [[راهنما:IPA|[ʃyrælɘ]]] ؛ {{Lang-ru|Шурале}}) یکی از شخصیت های افسانه ای مردمان [[تاتارها|تاتار]] و باشقیر اهل روسیه است. مردمان جمهوری های تاتارستان و باشقیرستان مسلمان سنی هستند.<ref>Мифы народов мира/под ред. Токарева С. А. — М., Советская энциклопедия, 1992 г. — т.2</ref>
افسانه '''شوراله''' ([[زبان تاتاری|تاتار]] و [[زبان باشقیری|باشقیری]]: Шүрәле، [[راهنما:IPA|[ʃyrælɘ]]]؛ {{Lang-ru|Шурале}}) یکی از شخصیت‌های افسانه ای مردمان [[تاتارها|تاتار]] و باشقیر اهل روسیه است. مردمان جمهوری‌های تاتارستان و باشقیرستان مسلمان سنی هستند.<ref>Мифы народов мира/под ред. Токарева С. А. — М. , Советская энциклопедия, 1992 г. — т.2</ref>


== شرح ==
== شرح ==
«'''شوراله'''» مردی است [[جادوگر]] مانند، با انگشتان خیلی بلند، تک شاخی روی سرش و بدنی پر از [[پشم]] که در جنگل زندگی می کند و مردم را گول زده و طعمه هایش را تا سر حد مرگ [[قلقلک]] می دهد. روستاییانی که در [[جنگل]] گم می شوند و احتمال می دهند کار «شوارله» بوده، باید لباسشان را در بیاورند و برعکس بپوشند و کفش های چپ و راست را جا به جا کنند تا از شر «شوراله» خلاص شده و راهشان را پیدا کنند.
«'''شوراله'''» مردی است [[جادوگر]] مانند، با انگشتان خیلی بلند، تک شاخی روی سرش و بدنی پر از [[پشم]] که در جنگل زندگی می‌کند و مردم را گول‌زده و طعمه‌هایش را تا سر حد مرگ [[قلقلک]] می‌دهد. روستاییانی که در [[جنگل]] گم می‌شوند و احتمال می‌دهند کار «شوارله» بوده، باید لباسشان را در بیاورند و برعکس بپوشند و کفش‌های چپ و راست را جابه‌جا کنند تا از شر «شوراله» خلاص شده و راهشان را پیدا کنند.


فراموش نکنید که روستاییان برای جمع آوری چوب زیاد به جنگل می رفتند و اتفاقا یکی از شیطنت های معروف «شوارله»، دزدیدن [[تبر]] است. <ref>Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük, Celal Beydili, Yurt Yayınevi (Page - 531)</ref> «شوراله» مایه بسیاری از داستان ها و افسانه های محلی بوده. از جمله «[[عبدلله توقای|'''عبدلله توقای''']]» ('''Gabdulla Tuqay''') شاعر ملی [[تاتارستان]]، منظومه ای بر آن نوشته و «'''فرید یارولین'''» ('''Farid Yarullin''') آهنگساز تاتار در سن ۲۶ سالگی (۳ سال قبل از مرگش در جبهه های [[جنگ جهانی دوم]]) بر اساس همین منظومه، [[باله (رقص)|باله]] بسیار مشهور «شوراله» را نوشته که به دفعات در بهترین سالن های تئاتر [[روسیه]] و دنیا به اجرا درآمده است.
فراموش نکنید که روستاییان برای جمع‌آوری چوب زیاد به جنگل می‌رفتند و اتفاقاً یکی از شیطنت‌های معروف «شوارله»، دزدیدن [[تبر]] است.<ref>Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük, Celal Beydili, Yurt Yayınevi (Page - 531)</ref> «شوراله» مایه بسیاری از داستان‌ها و افسانه‌های محلی بوده. از جمله «'''[[عبدلله توقای]]'''» ('''Gabdulla Tuqay''') شاعر ملی [[تاتارستان]]، منظومه ای بر آن نوشته و «'''فرید یارولین'''» ('''Farid Yarullin''') آهنگساز تاتار در سن ۲۶ سالگی (۳ سال قبل از مرگش در جبهه‌های [[جنگ جهانی دوم]]) بر اساس همین منظومه، [[باله (رقص)|باله]] بسیار مشهور «شوراله» را نوشته که به دفعات در بهترین سالن‌های تئاتر [[روسیه]] و دنیا به اجرا درآمده است.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۳۹

شوراله و سال گذشته هیزم شکن روی سکه ۵۰ تنگه قزاقستان، ۲۰۱۳.

افسانه شوراله (تاتار و باشقیری: Шүрәле، [ʃyrælɘ]؛ روسی: Шурале) یکی از شخصیت‌های افسانه ای مردمان تاتار و باشقیر اهل روسیه است. مردمان جمهوری‌های تاتارستان و باشقیرستان مسلمان سنی هستند.[۱]

شرح

«شوراله» مردی است جادوگر مانند، با انگشتان خیلی بلند، تک شاخی روی سرش و بدنی پر از پشم که در جنگل زندگی می‌کند و مردم را گول‌زده و طعمه‌هایش را تا سر حد مرگ قلقلک می‌دهد. روستاییانی که در جنگل گم می‌شوند و احتمال می‌دهند کار «شوارله» بوده، باید لباسشان را در بیاورند و برعکس بپوشند و کفش‌های چپ و راست را جابه‌جا کنند تا از شر «شوراله» خلاص شده و راهشان را پیدا کنند.

فراموش نکنید که روستاییان برای جمع‌آوری چوب زیاد به جنگل می‌رفتند و اتفاقاً یکی از شیطنت‌های معروف «شوارله»، دزدیدن تبر است.[۲] «شوراله» مایه بسیاری از داستان‌ها و افسانه‌های محلی بوده. از جمله «عبدلله توقای» (Gabdulla Tuqay) شاعر ملی تاتارستان، منظومه ای بر آن نوشته و «فرید یارولین» (Farid Yarullin) آهنگساز تاتار در سن ۲۶ سالگی (۳ سال قبل از مرگش در جبهه‌های جنگ جهانی دوم) بر اساس همین منظومه، باله بسیار مشهور «شوراله» را نوشته که به دفعات در بهترین سالن‌های تئاتر روسیه و دنیا به اجرا درآمده است.

منابع

  1. Мифы народов мира/под ред. Токарева С. А. — М. , Советская энциклопедия, 1992 г. — т.2
  2. Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük, Celal Beydili, Yurt Yayınevi (Page - 531)