هماشاه سلطان (همسر ابراهیم یکم): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
سلطان
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۶: خط ۲۶:
'''هماشاه سلطان،''' (تولد ۱۶۳۰ [[قفقاز]] – مرگ ۱۶۷۲ [[ادرنه]]) همسر عقدی و رسمی [[ابراهیم یکم|سلطان ابراهیم یکم]] و آخرین [[خاصگی سلطان]] بود. او آخرین زنی بود که به عقد سلطان عثمانی درآمد.
'''هماشاه سلطان،''' (تولد ۱۶۳۰ [[قفقاز]] – مرگ ۱۶۷۲ [[ادرنه]]) همسر عقدی و رسمی [[ابراهیم یکم|سلطان ابراهیم یکم]] و آخرین [[خاصگی سلطان]] بود. او آخرین زنی بود که به عقد سلطان عثمانی درآمد.


هماشاه اصالتی چرکس داشت، او در سال ۱۶۴۶ وارد حرم‌ سلطان شد و در سال ۱۵۴۷ در مراسمی باشکوه با [[سلطان ابراهیم یکم|سلطان ابراهیم دیوانه]] ازدواج کرد و بعد از ازدواج به فرمان سلطان خراج [[مصر]] در اختیار هماشاه قرار گرفت.
== تلی‌خاصگی سلطان ==
هماشاه سلطان در سال ۱۶۳۰ به‌دنیا آمد. وی اصالتی[[چرکسی|چرکس]] داشته. هماشاه درسال ۱۶۴۵ توسط [[کوسم سلطان]] خریداری می‌شود. او در سال ۱۶۴۶ در مجلس بزمی که [[کوسم سلطان]] برپا کرده بود، شرکت کرد و مورد توجه [[سلطان ابراهیم یکم]] قرار می‌گیرد و وارد [[حرم سراي سلطان]] می‌شود. هماشاه در طول این مدت ابراهیم را شیفته خود می‌کند تا آن‌جایی که ابراهیم به‌دیگر [[خاصگی سلطان|خاصگی سلطان هایش]]<nowiki/>بی‌توجه می‌شود.

[[سلطان ابراهیم یکم]] و هماشاه سلطان درمجلسی باشکوه در سال ۱۶۴۷ باهم‌دیگر ازدواج کردند و مقام هماشاه سلطان از تمامی خواهران ابراهیم، ([[گوهرخان سلطان (دختر احمد یکم)|گوهرخان سلطان]]، [[عایشه سلطان (دختر احمد یکم)|عایشه سلطان]]، [[فاطمه سلطان (دختر احمد یکم)|فاطمه سلطان]] و[[خان‌زاده سلطان]]) و [[کایا سلطان]] بالاتر رفت‌ و لقب[[خاصگی سلطان|تلی‌خاصگی سلطان]] گرفت. هماشاه، ششمین زنی بود که بعداز [[خرم سلطان]]، [[نوربانو سلطان]]، [[صفیه سلطان]]، [[کوسم سلطان]] و [[عقیله خانم|عقیله سلطان]] به‌عقد سلطان درآمد در تاریخ عثمانی تنها [[عقیله خانم|عقیله سلطان]] و هماشاه سلطان بود که قبل از این که شاهزاده ای برای سلطان بیاورند مقام [[خاصگی سلطان]] گرفتن و به عقد سلطان در آمدن و توانستن سلطنت کنند. تلی‌هماشاه در زمان [[خاصگی سلطان]] بودنش دارای قدرت بسیارزیادی بود. هماشاه رقیب سرسختی برای [[تورخان خدیجه سلطان|تورخان سلطان]] بود و درسال ۱۶۴۸ تنها فرزندش شاهزاده اورخان را به‌دنیا آورد.

در اوت سال ۱۶۴۸ توسط شورشی که برپا شد،[[ابراهیم یکم]]، ازسلطنت خلع گردید و پسر ۶ ساله او[[سلطان محمد چهارم]] به‌سلطنت رسید، بعداز چند روز ابراهیم در زندان اعدام شد و تمامی همسرانش به‌جز [[تورخان خدیجه سلطان|تورخان سلطان]] مادر محمد چهارم به‌قصر[[ادرنه]] تبعید شدند. هماشاه همراه فرزندش به[[ادیرنه]] رفت و تمامی قدرتش را ازدست داد. در سال ۱۶۵۰ شاهزاده اورخان فوت شد. سرانجام تلی‌هماشاه سلطان درسال ۱۶۵۴ به‌علت غم فرزندش فوت شد یا خودکشی کرد و در [[مسجد ایاصوفیا]]، درکنار همسر و پسرش دفن گردید.

هماشاه در حدود سال ۱۶۳۰ متولد و احتمالا اصالتی چرکس داشت. او در سال ۱۶۴۵ وارد حرم‌سرای [[ابراهیم یکم]] شد و سلطان را شیفته خود کرد. [[سلطان ابراهیم یکم|ابراهیم یکم]] و هماشاه سلطان در مجلس باشکوهی در سال ۱۶۴۷ باهم‌دیگر ازدواج کردند و مقام هماشاه از تمام شاهزاده‌خانم‌ها بالاتر رفت. او در تبعید [[کوسم سلطان]] به باغچه فلوریا نقش داشت.

بعد از خلع و اعدام ابراهیم در سال ۱۶۴۸ تمام قدرت هماشاه از وی گرفته شد و به قصر قدیمی تبعید شد. پسر او شاهزاده اورخان در سال ۱۶۵۰ فوت شد. هماشاه سلطان در سال ۱۶۷۲ از دنیا رفت و در [[مسجد ایاصوفیا]] در کنار همسر و پسرش دفن شد.

== فرزندان ==
شاهزاده سلطان اورخان (متولد ۱۶۴۸ استانبول - مرگ ۱۶۵۰ استانبول، دفن در مسجد ایاصوفیا در مقبره ابراهیم یکم)


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۱:۵۰

هماشاه سلطان
خاصگی سلطان
حکمرانی۱۶۴۶ - ۱۲ اوت ۱۶۴۸
پیشینتورخان سلطان
جانشینگلنوش سلطان
زادهحدود ۱۶۳۰
چرکس
درگذشته۱۶۷۲ (۴۱ یا ۴۲ سال)
ادرنه، امپراتوری عثمانی
آرامگاه
همسر(ان)ابراهیم یکم
فرزند(ان)شاهزاده اورخان
نام کامل
دولتلو عصمتلو تلی هماشاه سلطان عالیت الشان حضرت لری
خاندانخاندان عثمانی (بواسطه ازدواج)

هماشاه سلطان، (تولد ۱۶۳۰ قفقاز – مرگ ۱۶۷۲ ادرنه) همسر عقدی و رسمی سلطان ابراهیم یکم و آخرین خاصگی سلطان بود. او آخرین زنی بود که به عقد سلطان عثمانی درآمد.

هماشاه اصالتی چرکس داشت، او در سال ۱۶۴۶ وارد حرم‌ سلطان شد و در سال ۱۵۴۷ در مراسمی باشکوه با سلطان ابراهیم دیوانه ازدواج کرد و بعد از ازدواج به فرمان سلطان خراج مصر در اختیار هماشاه قرار گرفت.

منابع

مشارکت کنندگان ویکی‌پدیا، Hümaşah Sultan، ویکی‌پدیا انگلیسی، دانشنامه آزاد (بارگذاری ۱۳ تیر ۱۳۹۶)