سرودهای انقلابی ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش 5.114.106.204 (بحث) به آخرین تغییری که Hossein2080 انجام داده بود واگردانده شد
برچسب: واگردانی
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۱: خط ۱:
{{منبع}}
{{منبع}}
'''سرودهای انقلابی ایران''' به سرودهای حماسی گفته می‌شود که در طول اوج‌گیری، پیروزی و پس از [[انقلاب ۱۳۵۷|انقلاب اسلامی در ایران]] در پشتیبانی از انقلاب و مخالفت با [[دودمان پهلوی|نظام پادشاهی پهلوی]] ساخته و اجرا شدند. پیش از پیروزی انقلاب، این سرودها توسط هواداران گرایش‌های سیاسی گوناگون ساخته می‌شدند و بسیاری از آنها در استودیوهای زیرزمینی، خانگی بصورت آماتور ضبط و بر روی [[نوار کاست]] در دسترس عموم قرار می‌گرفتند. بسیاری از این سرودها بطور گسترده در سالروز انقلاب به صورت اصل یا با اجرای مجدد در صدا و سیمای ایران پخش می‌شوند، و در مدارس به عنوان بخشی از برنامه جشن‌های [[دهه فجر]] توسط دانش‌آموزان اجرا می‌گردند.
'''سرودهای انقلابی ایران''' به سرودهای حماسی گفته می‌شود که در طول اوج‌گیری، پیروزی و پس از [[انقلاب ۱۳۵۷|انقلاب اسلامی در ایران]] در پشتیبانی از انقلاب و مخالفت با [[دودمان پهلوی|نظام پادشاهی پهلوی]] ساخته و اجرا شدند. پیش از پیروزی انقلاب، این سرودها توسط هواداران گرایش‌های سیاسی گوناگون ساخته می‌شدند و بسیاری از آن‌ها در استودیوهای زیرزمینی، خانگی به صورت آماتور ضبط و بر روی [[نوار کاست]] در دسترس عموم قرار می‌گرفتند. بسیاری از این سرودها بطور گسترده در سالروز انقلاب به صورت اصل یا با اجرای مجدد در صدا و سیمای ایران پخش می‌شوند، و در مدارس به عنوان بخشی از برنامه جشن‌های [[دهه فجر]] توسط دانش‌آموزان اجرا می‌گردند.


موسیقی برخی از این سرودها، مانند سرود [[برپاخیز]] از سرودهای انقلابی در دیگر کشورها الهام گرفته شده بود.
موسیقی برخی از این سرودها، مانند سرود [[برپاخیز]] از سرودهای انقلابی در دیگر کشورها الهام گرفته شده بود.


در سال‌های پس از انقلاب، پخش سرودهایی که سازندگان آنها مانند: [[سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران]]، به عنوان گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی شناخته می‌شدند، در صدا و سیما قطع شد.
در سال‌های پس از انقلاب، پخش سرودهایی که سازندگان آن‌ها مانند: [[سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران]]، به عنوان گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی شناخته می‌شدند، در صدا و سیما قطع شد.


== فهرست سرودهای انقلابی ایران ==
== فهرست سرودهای انقلابی ایران ==

نسخهٔ ‏۲۲ مهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۹:۳۴

سرودهای انقلابی ایران به سرودهای حماسی گفته می‌شود که در طول اوج‌گیری، پیروزی و پس از انقلاب اسلامی در ایران در پشتیبانی از انقلاب و مخالفت با نظام پادشاهی پهلوی ساخته و اجرا شدند. پیش از پیروزی انقلاب، این سرودها توسط هواداران گرایش‌های سیاسی گوناگون ساخته می‌شدند و بسیاری از آن‌ها در استودیوهای زیرزمینی، خانگی به صورت آماتور ضبط و بر روی نوار کاست در دسترس عموم قرار می‌گرفتند. بسیاری از این سرودها بطور گسترده در سالروز انقلاب به صورت اصل یا با اجرای مجدد در صدا و سیمای ایران پخش می‌شوند، و در مدارس به عنوان بخشی از برنامه جشن‌های دهه فجر توسط دانش‌آموزان اجرا می‌گردند.

موسیقی برخی از این سرودها، مانند سرود برپاخیز از سرودهای انقلابی در دیگر کشورها الهام گرفته شده بود.

در سال‌های پس از انقلاب، پخش سرودهایی که سازندگان آن‌ها مانند: سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، به عنوان گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی شناخته می‌شدند، در صدا و سیما قطع شد.

فهرست سرودهای انقلابی ایران

گروه‌های چپ

صدا و سیما

منابع