سازگاری عقبرو: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اصلاح املایی کلمه "دریت" به "درست"
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با استفاده از AWB
خط ۱: خط ۱:
در مخابرات و رایانه توانایی '''پس‌سازگاری''' یا '''سازگاری عقبرو''' به ابزار یا فناوری گفته می‌شود که توانایی کارکردن با ورودی‌های درست‌شده در نسخه‌های پیش از خود را هم دارد. اگر فرآورده‌ای بنابر استانداردهای تازه درست شده باشد ولی توانایی خواندن، مشاهده‌کردن یا پخش استانداردها و قالب‌های پیش از خود را هم داشته باشد، این فرآورده پس‌سازگار خوانده می‌شود یا می‌گوییم دارای پس‌سازگاری است.
در مخابرات و رایانه توانایی '''پس‌سازگاری''' یا '''سازگاری عقبرو''' به ابزار یا فناوری گفته می‌شود که توانایی کار کردن با ورودی‌های درست‌شده در نسخه‌های پیش از خود را هم دارد. اگر فرآورده‌ای بنابر استانداردهای تازه درست شده باشد ولی توانایی خواندن، مشاهده‌کردن یا پخش استانداردها و قالب‌های پیش از خود را هم داشته باشد، این فرآورده پس‌سازگار خوانده می‌شود یا می‌گوییم دارای پس‌سازگاری است.


== مثال‌ها ==
== مثال‌ها ==

نسخهٔ ‏۱۲ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۴۹

در مخابرات و رایانه توانایی پس‌سازگاری یا سازگاری عقبرو به ابزار یا فناوری گفته می‌شود که توانایی کار کردن با ورودی‌های درست‌شده در نسخه‌های پیش از خود را هم دارد. اگر فرآورده‌ای بنابر استانداردهای تازه درست شده باشد ولی توانایی خواندن، مشاهده‌کردن یا پخش استانداردها و قالب‌های پیش از خود را هم داشته باشد، این فرآورده پس‌سازگار خوانده می‌شود یا می‌گوییم دارای پس‌سازگاری است.

مثال‌ها

  • راه اندازهای دیسک‌های بلو-ری (Blu-ray) توانایی خواندن دیسک‌های لوح فشرده (CD) و دی وی دی (DVD) را دارند.
  • PCI Express 2.0 سازگاری عقبرو با PCI Express 1.1 را دارند.
  • USB 3.0، که از ابزارهای USB 2.0 و USB 1.1 هم پشتیبانی می‌کند.

منابع