بیلیارد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز جایگزینی الگوی خرد با موضوع-خرد جهت تخصصی کردن الگوی خرد با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۲۹: خط ۲۹:


== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
{{خرد}}
{{موضوع-خرد}}


[[رده:بیلیارد]]
[[رده:بیلیارد]]

نسخهٔ ‏۳ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۳۷

میز بازی بیلیارد

بیلیارد
نوعی بازی است که در فضای سرپوشیده در میزی مربعی (پوشیده با پشم سبز) با ۳ یا ۱۵ گوی و میله‌ای چوبی بازی می‌شود. بیلیارد در ایران با روشی مأخوذ از روسیه بازی می‌شود. هر یک از گوی‌ها را شار (روسی گوی) خوانند. تاریخ اختراع بیلیارد معلوم نیست. در فرانسه نوعی بیلیارد در قرن ۱۶ م. رواج داشت، و پیش ازآن هم بازی شبیه آن معمول بود. در انگلستان بیلیارد در زمان شکسپیر رایج بود.

جستارهای وابسته

آشنایی با ورزش بیلیارد ورزش بیلیارد یک ورزش سرگرم‌کننده و جالب است که طرفداران خاص خود را دارد، این ورزش در ابتدا در فضای باز انجام می‌شد اما پس از مدتی به مکان‌های سربسته بر روی میز پوشیده از پارچه سبز که شبیه به چمن بود تغییر مکان یافت.

نخستین چیزکه باید دربارهٔ بیلیارد بدانید این است که این ورزش برخلاف ورزش‌های توپی دیگر دارای توپ‌های زیادی است. بیلیارد ورزشی است که در فضایی سرپوشیده و بر روی میزی مستطیل شکل (table) و به همراه گوی‌های که به آن‌ها توپ (ball) گفته می‌شود و توسط چوب (cue) یا همان وسیله‌ای که توسط آن به توپهای بیلیارد ضربه زده می‌شود انجام می‌شود. این ورزش بر اساس دسته‌بندی فدراسیون جهانی به دو رشته زیر تقسیم‌بندی می‌شود. پاکت بیلیارد (pocket billiard) اسنوکر (snooker)

این ورزش در سال ۱۳۸۰ و با تأسیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد جمهوری اسلامی ایران رسمیت پیدا کرد و چند سالی است که در ایران به صورت همگانی درآمده است

منابع

لغت نامه دهخدا
بیلیارد۱

پیوند به بیرون