هوهانس آدامیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هُوْهانِس آدامیان
زادهٔ۵ فوریهٔ ۱۸۷۹
باکو، امپراتوری روسیه
درگذشت۱۲ سپتامبر ۱۹۳۲ (۵۳ سال)
لنینگراد، اتحاد جماهیر شوروی
ملیتارمنی
شناخته‌شده برایاولین تلویزیون رنگی تجربی در لندن در سال ۱۹۲۸ بر اساس اصل سه رنگ
پیشینه علمی
شاخه(ها)مهندس

هُوْهانِس آدامیان (ارمنی: Հովհաննես Ադամյան؛ ۵ فوریه ۱۸۷۹، باکو - ۱۲ سپتامبر ۱۹۳۲، لنینگراد) مهندس ارمنی، و صاحب بیش از ۲۰ اختراع بود. اولین تلویزیون رنگی تجربی در لندن در سال ۱۹۲۸ بر اساس اصل سه رنگ آدامیان نشان داده شد.[۱] او به عنوان یکی از بنیانگذاران تلویزیون رنگی شناخته شده‌است.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

آدامیان در خانواده ای تاجر به دنیا آمد که تجارت بنزین انجام می‌دادند.[۳] وی در سال ۱۸۹۷ تحصیلات خود را در باکو به پایان رساند و به سوئیس نقل مکان کرد. او در دانشگاه‌های زوریخ و برلین تحصیل کرد. او سیستم‌های تلویزیون‌های سیاه و سفید و همچنین تلویزیون‌های رنگی را طراحی کرد. آدامیان با توسعه آثار نظری دیگر بنیانگذاران تلویزیون رنگی مانند M. Le Blanc و P. Nipkov، اولین کسی بود که در جهان به نتایج عملی دربارهٔ تلویزیون رنگی دست یافت و انتقال تصاویر رنگی را انجام داد.[نیازمند منبع] ادعا شده که اولین طرح تلویزیون رنگی توسط وی داده شده[۴] و در آلمان به ثبت رسیده‌است.

در سال ۱۹۲۵ در ایروان، آدامیان "Eristavi" را به نمایش گذاشت که وسیله ای برای پخش تصاویر رنگی بود. او با حمایت دوستان و دستیارانش از ارمنستان، موفق شد تعدادی شکل و نقش رنگی را روی صفحه نمایش دهد.[۲]

در سال ۱۹۱۳، آدامیان به سن پترزبورگ روسیه بازگشت. او قبل از مرگ در سال ۱۹۳۲ در لنینگراد چندین سفر طولانی مدت به ارمنستان داشت. وی در گورستان محلی ارمنی‌ها به خاک سپرده شد و در سال ۱۹۷۰ بقایای او به ایروان آورده شد، به جایی که به پانتئون ارمنی‌ها مشهور است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Adamian in Great Soviet Encyclopedia[پیوند مرده]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «A. Rokhlin, Tak rozhdalos' dal'novidenie (روسی)». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰.
  3. Russes, slaves et soviétiques: pages d'histoire offertes à Roger Portal, Céline Gervais-Francelle, 1992, p. 387
  4. Western technology and Soviet economic development: 1945 to 1965, by Antony C. Sutton, Business & Economics - 1973, p. 330
  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Armenian Soviet Encyclopedia. Vol. 1. Yerevan. p. 64.
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • Խուդավերդյան, Կոստանդին (1990). Հայկական համառոտ հանրագիտարան (به ارمنی). Vol. 1. Երևան: Հայկական Հանրագիտարան հրատարակչություն ՊՈԱԿ.
  • Armenian Encyclopedia Editorial Board. Yerevan, Armenia. 1990.

بایگانی‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۲[عدم تطابق تاریخ] توسط Wayback Machine Ադամյան Հովհաննես at Encyclopedia.am