نوید کرمانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوید کرمانی
زاده۲۷ نوامبر ۱۹۶۷ ‏(۵۶ سال)
زیگن، آلمان غربی
پیشهنویسنده
ملیتآلمانی ایرانی
همسر(ها)کتایون امیرپور

نوید کرمانی پژوهشگر، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس آلمانی ایرانی‌تبار است. او که یکی از پرکارترین نویسندگان آلمانی‌زبان در سال‌های اخیر بوده در نوشته‌هایش به پدیده‌هایی چون دین و زندگی انسان‌ها در جوامع چندفرهنگی و جایگاه فردیت در جهان مدرن می‌پردازد.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

نوید کرمانی در ۲۹ نوامبر ۱۹۶۷ در شهر زیگن آلمان غربی به دنیا آمد. وی چهارمین پسر یک پدر و مادر ایرانی است. نوشتن را در قالب همکاری با روزنامه‌های ملی و محلی از ۱۵ سالگی آغاز کرد. کرمانی در رشته‌های شرق‌شناسی، فلسفه و تئاتر در کلن، قاهره و بن تحصیل کرده است. وی همچنین با حزب سبزهای آلمان همکاری دارد.[۲] وی در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ به عنوان نویسنده با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه همکاری داشت. مقاله‌ها و آثار کرمانی به صورت مرتب در نشریاتی چون زوددویچه تسایتونگ، دی تسایت و نویه زورشر زایتونگ منتشر می‌شوند.
او با کتایون امیرپور پژوهشگر مطالعات اسلامی ازدواج کرده و دارای دو فرزند هستند. او در حال حاضر در کلن زندگی می‌کند.

کتابشناسی[ویرایش]

  • خدا زیباست (۲۰۱۵)[۳]
  • نام تو (رمان ۲۰۱۱)
  • در امتداد سنگرها و مرزها(۲۰۱۸)کرمانی به طور روزانه مشاهدات و تجربیات خود را در طول سفر 54 روزه‌اش به ثبت می‌رساند. او در نوشته‌هایش، خوانندگان را به لیتوانی، بلاروس، اوکراین، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، ایران می‌برد. علاوه بر آن از داستان‌ها و افسانه‌های گذشته می‌گوید و آنچه را که خود از لحاظ تاریخی و سیاسی به چشم دیده،بازگو می‌کند. او در آخر به طور غیر قابل‌باوری 54 یادداشت متفاوت از 54 روز سفر فراموش نشدنی‌اش نوشته؛ که برخی روایت‌گر داستانی امیدبخش و برخی سراسر افسردگی است و انسان را به چالش می‌کشد.

جوایز[ویرایش]

در خرداد ۱۳۹۴ کرمانی برنده جایزه صلح کتاب‌فروشان آلمان شد. این انجمن، جایزه ۲۵ هزار یورویی خود را به دلیل احترام عمیق او برای شأن انسانی و فرهنگ‌ها و ادیان مختلف را به او اهدا کرد.[۴] وی در سال ۱۳۹۳ نیز برنده جایزه ادبی یوزف برایتباخ یکی از جوایز ادبی در آلمان شده بود.[۵]

پانویس[ویرایش]

  1. «جایزه صلح ناشران آلمان به نوید کرمانی رسید». دویچه‌وله فارسی. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵.
  2. «نوید کرمانی، برنده جایزه ادبی برایتباخ آلمان شد». رادیو زمانه.
  3. "God is Beautiful" (به انگلیسی). Retrieved 18 June 2015.
  4. «نوید کرمانی، نویسنده آلمانی ایرانی‌تبار، برنده جایزه صلح انجمن نشر و کتاب آلمان شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵.
  5. «نوید کرمانی، برنده جایزه ادبی برایتباخ آلمان شد». رادیو زمانه. دریافت‌شده در ۲۹ خرداد ۱۳۹۴.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Navid Kermani». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]