میدان آیت‌الله بروجردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

میدان آیت‌الله بروجردی یکی از میدان های اصلی شهر بروجرد است. این میدان در جنوب شرقی این شهر قرار دارد.[۱] و ایران است. این میدان در گذشته با نام دو راهی شناخته می‌شد و در واقع سه راهی اراک-بروجرد-خرم‌آباد بود.در سال ۱۳۷۰ با تخریب مغازه‌های اطراف، فضای کافی جهت گسترش میدان ایجاد شد.

ارتباط[ویرایش]

میدان آیت‌الله بروجردی در حال حاضر تقاطع چهار مسیر اصلی است:

  • جاده کمربندی بروجرد در شمال شرقی میدان - بخشی از جاده ۳۷ ایران
  • جاده بروجرد به اراک در شرق میدان - بخشی از آزادراه ۵ ایران
  • جاده بروجرد یه دورود و خرم‌آباد در جنوب میدان
  • بلوار امام خمینی در شمال غربی میدان

اهمیت میدان[ویرایش]

میدان آیت‌الله بروجردی بر سر بزرگراه خلیج فارس قرار گرفته که تردد بین استان‌های خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و تهران را امکانپذیر می‌کند و از شاهراه‌های اقتصادی کشور است. از سوی دیگر، این میدان، مهمترین ورودی شهر بروجرد به حساب می‌آید. سفر از بروجرد به سایر شهرهای استان لرستان، اراک، تهران، اصفهان و نیز اهواز از این معبر صورت می گیرد.

امکانات[ویرایش]

یک ایستگاه پلیس راه، مسجد، رستوران، سرویس بهداشتی و تعداد زیادی فروشگاه مواد خوراکی در اطراف میدان وجود دارند که به مسافران و خودروهای عبوری سرویس دهی می‌کنند. همچنین ساختار فضای سبز وسط میدان به گونه‌ای است که امکان ورود تعداد زیادی خودرو و پارک آنها در وسط میدان وجود دارد. به همین خاطر، خیلی از مسافران عبوری ترجیح می‌دهند مدتی در فضای سبز وسط میدان استراحت کنند.

معضلات میدان[ویرایش]

وجود تعداد زیادی مغازه‌های کوچک فروش مواد خوراکی در اطراف میدان و نیز دستفروشان دوره گرد از یک سو و نیز توقف تعداد زیادی از اتوبوس‌های عبوری در اطراف میدان از سوی دیگر باعث شلوغی، ایجاد ترافیک در برخی ساعات روز و آشفتگی میدان شده است که طرح ساماندهی مشاغل میدان آیت‌الله بروجردی برای مبارزه با این معضل پایه ریزی شده است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «/». خبرگزاری مهر. ۸ مهر ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۳۹۱/۰۹/۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  2. «طرح ساماندهی مشاغل میدان آیت‌الله بروجردی». ایرنا کد خبر:80345352 (2882852). ۸ مهر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳۹۱/۰۹/۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)