مصطفی بن بولعید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مصطفی بو لعید
مصطفی بن بوالعید (پدر انقلاب الجزایر)
زادهٔ۵ فوریهٔ ۱۹۱۷
آریس، باتنه، الجزایر
درگذشت۲۲ مارس ۱۹۵۶ (۳۹ سال)
آریس باتنه، الجزایر
علت مرگکشته‌شده در نبرد
آرامگاهآریس، باتنه، الجزایر
سازمانارتش آزادی‌بخش میهنی الجزایر
جنبشارتش آزادی‌بخش میهنی الجزایر

کمیته انقلابی وحدت و اقدام

سازمان ویژه (الجزایر)

مصطفی بن بولعید (۵ فوریه ۱۹۱۷–۲۲ مارس ۱۹۵۶) یک رهبر انقلابی الجزایر بود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

جنگ جهانی دوم[ویرایش]

بن بولعید در استان آریس، باتنه، الجزایر متولد شد. در سال ۱۹۳۹، او تحت شرایط خدمت نظامی اجباری قرار گرفت و برای جنگ در طول جنگ جهانی دوم برای متحدان آماده مبارزه شد. در سال ۱۹۴۴، در طول مبارزات ایتالیایی، بن بولعید شجاعت خود را نشان داد و او مدال نظامی و (Croix de guerre) را کسب کرد. او به زادگاهش بازگشت و به حزب مردم الجزایر (PPA) پیوست.

شکل انقلابی[ویرایش]

بن بولعید یک شخص مهم سیاسی و نظامی در سازمان ویژه (os) بود. با استفاده از منابع مالی خود سلاح خریداری کرد و به توسط مقامات فرانسوی و توزیع سلاح از ستیزه‌جویان حمایت کرد. بن بولعید، انتخابات مجلس الجزایر در سال ۱۹۴۸ را به شدت محکوم کرد که مقامات فرانسوی در اعلام نتایج دروغ گفته‌اند. او عضو کمیته انقلابی وحدت و اقدام بود. از ۲۲ تا ۲۵ ژوئن ۱۹۵۴، او یک جلسه مهم برگزار کرد که هدف آن متحد کردن نیروهای انقلابی بود. او عضو کمیته شش (رهبران شورشی) شد. در طول جنگ الجزایر بن بوالعید مسئول منطقه ایورز الجزایر بود. او نیروهای مسلح فرانسوی را به خود مشغول کرده و از تلفات سنگین رنج می‌برد. در سال ۱۹۵۵ او برای خرید اسلحه به لیبی رفت. او در نبرد elblah IFRI و نبرد Ahmar Khaddou در نزدیکی باتنه شرکت کرد.

دستگیری و فرار[ویرایش]

در ۱۱ فوریه ۱۹۵۵، بن بولعید در تونس دستگیر شد. بن بولعید در زندان مرکزی "Coudiat Aty" بود و در قسطنطنیه زندانی شد و به اعدام محکوم شد. در نوامبر ۱۹۵۵ به کمک یک نگهبان زندان، همراه با دیگر زندانیان فرار کرد.

مرگ[ویرایش]

در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۵۶، بن بولعید در اثر انفجار یک بمب رادیویی فرمانروای فرانسوی به همراه یک دوست، عبدالحمید امرانی، درگذشت.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mostefa Ben Boulaïd». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]