محمدنقی لطفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدنقی لطفی
اطلاعات شخصی
زاده
محمد نقی لطفی

۱۳۳۵/۰۱/۰۲
ایلام
پیشهنماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام

نماینده ولی فقیه در سپاه غرب کشور

نماینده ولی فقیه در لشکر بعثت کرمانشاه

نماینده ولی فقیه در لشکر نصر اصفهان

محمدنقی لطفی نماینده سابق ولی فقیه در استان ایلام و امام جمعه شهر ایلام و همچنین نماینده مردم ایلام در مجلس دوم شورای اسلامی بود[۱]. وی دارای عنوان حوزوی حجت‌الاسلام والمسلمین می‌باشد.

حواشی[ویرایش]

انتشار فیلم حضور او در مجلس ولیمه نوهٔ خود در مسجد بقیه الله ایلامی‌های مقیم تهران با حضور برخی چهره‌های ورزشی و هنری انتقادات زیادی را نسبت به او برانگیخت. منتقدین بر "اشرافی" بودن این مراسم تأکید می‌کردند. پس از آن انتشار تصاویری از خودروی شاسی بلند پرادو متعلق به دفتر امام جمعه بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. در تصاویر منتشر شده از کارت پرادو مالک آن «دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان ایلام» ذکر شده‌است.[۲] حتی بسیج دانشجویی برخی دانشگاه‌ها خواستار برکناری لطفی شدند.[۳] او در واکنش به این حواشی ایجاد شده در خطبه‌های نماز جمعه جملات تندی علیه معترضان به ماشین شاسی بلندش گفت. اینکه «از بچه‌بازی‌هایتان دست بردارید»، «اهانت به جایگاه نماز جمعه، اهانت به رهبری و قابل پیگیری است» و «توصیه می‌کنم به این جایگاه که مین‌گذاری است، نزدیک نشوید و چنانچه نزدیک شوید، با مین به هلاکت خواهید رسید!»[۲] همچنین دفتر ولی فقیه در ایلام با انتشار بیانه‌ای علت استفاده از این خودرو را سفرهای برون‌شهری و روستایی و حضور در مناطق صعب العبود و کوهستانی و عشایری استان ایلام ذکر کرد.[۴] رئیس دفتر او نیز اعلام کرد «طبق قانون، ماشینی که امام جمعه در شهر دارد، پژو است». هادی لطفی فرزند او پس از این حاشیه‌ها با دفاع از عملکرد پدرش عکس‌هایی از سید علی خامنه‌ای، محمود هاشمی شاهرودی، حسن نصرالله و قاسم سلیمانی منتشر کرده که آنها را در حال پیاده شدن از خودروهای گران‌قیمت نشان می‌دهد.[۵] این موضع‌گیری انتقادات را افزایش داد تا آنجا که لطفی نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و ضمن اعلام برائت از پسرش، او را «نادان» خطاب کرد.[۶]

استعفا[ویرایش]

او در هفتم مهرماه ۱۳۹۷ از سمت خود استعفا داد و همچنین ادعا کرد برای دومین بار است که استعفا می‌دهد و بار اول با مخالفت سید علی خامنه ای مواجه شده‌است.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست نمایندگان مجلس دوم شورای اسلامی». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۱۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «جنجال پرادوی امام جمعه! :». روزنامه آرمان امروز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۲.
  3. www.alef.ir https://www.alef.ir/news/3961209069.html. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۲. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  4. «بیانیه امام جمعه ایلام در مورد حواشی اخیر در فضای مجازی». خبرآنلاین. ۲۰۱۸-۰۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۲.
  5. «خودروی امام جمعه ایلام جنجالی شد» (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۰۲-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۳.
  6. www.tabnak.ir https://www.tabnak.ir/fa/news/780201/اعلام-برائت-امام-جمعه-ایلام-از-پسرش. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۳. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  7. «امام جمعه ایلام استعفای خود را تأیید کرد». خبرگزاری جمهوری اسلامی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]