ماروسیا موتورز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماروسیا موتورز
صنعتخودروسازی
سرنوشتمنحل شده
بنا نهاده۲۰۰۷
بنیانگذاراننیکلای فومنکو
آندری چگلاکف
لیبور هالوزا
از بین رفته۲۰۱۴
دفتر مرکزیمسکو، روسیه
افراد کلیدینیکلای فومنکو (رئیس)
اوندری مالینکا (سرپرست طراحی و آیرودینامیک)
فیلیپ دوسیل (سرپرست تولید)
محصولاتخودرو
تعداد کارکنان>۳۰۰ (۲۰۱۰)
شرکت‌های وابستهتیم ماروسیا اف۱
وبگاه

ماروسیا موتورز (روسی: Маруся تلفظ [mɐˈrusʲə]) یک شرکت روسیه‌ای تولیدکنندهٔ خودروهای اسپورت بود که در سال ۲۰۰۷ بنیان‌گذاری شد. این شرکت نخستین شرکت روسیه‌ای بود که خودروهای سوپراسپورت تولید می‌کرد. طراحی و تولید پیش‌نمونهٔ هر دو مدل خودروهای اسپورت بی۱ و بی۲ بر عهدهٔ خود شرکت ماروسیا بوده‌است. نیکلای فومنکو، رانندهٔ مسابقه‌ای سابق، رهبری ماروسیا را بر عهده داشت.

این شرکت در سال ۲۰۱۰ «سهم قابل توجهی» از تیم فرمول یک ویرجین ریسینگ را خریداری کرد.[۱] نام این تیم بعداً به ماروسیا اف۱ تغییر یافت. این تیم از فصل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در مسابقات فرمول یک شرکت کرد.[۲]

شرکت ماروسیا موتورز در آوریل ۲۰۱۴ منحل شد و کارکنان آن به یک مؤسسهٔ فنی دولتی پیوستند. تیم ماروسیا اف۱ به‌صورت مستقل از شرکت روسیه‌ای، به‌عنوان یک موجودیت بریتانیایی به فعالیت خود در فرمول یک ادامه داد. با این حال، گروه ادارهٔ مسابقات در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ اعلام کرد که فعالیت این تیم فرمول یک متوقف شده‌است.[۳][۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Russian buys 'significant' stake in Virgin". TheF1Times.com. Archived from the original on 12 November 2010. Retrieved 28 August 2020.
  2. "RFIA confirms team name changes for 2012". formula1.com. Retrieved 28 August 2020.
  3. Allen, James (26 October 2014). "Was Marussia's predicament preordained?". RichlandF1. Archived from the original on 5 November 2014. Retrieved 28 August 2020.
  4. "Marussia F1 team fold after crisis talks". BBC Sport. 7 November 2014. Retrieved 28 August 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • «وبگاه رسمی ماروسیا (بایگانی‌شده)». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۱۳. (به انگلیسی)
  • جدیدترین طرح ماروسیا بی۲ ۲۰۱۰