پرش به محتوا

لنفوم سلول بزرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لنفوم بزرگ سلول
میکروگراف یک لنفوم سلول B بزرگ مدیاستن اولیه، یک نوع لنفوم سلول بزرگ. لکه H&E.
تخصصسرطان‌شناسی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام200.7

یک سیستم طبقه‌بندی برای لنفوم‌ها، تقسیم این بیماری‌ها برپایهٔ اندازه سلول‌های سفید خون است که جهش سرطانی داشته‌اند. درین تقسیم‌بندی لنفوم سلول بزرگ حالتی است که سلول‌ها اندازه ای بزرگ دارند. یک سلول بزرگ در این شرایط به قطر ۱۷ تا ۲۰ میکرومتر می‌رسد.[۱] گروه دیگر از لنفوم‌ها در این سیستم تقسیم‌بندی لنفوم سلول کوچک و لنفوم سلول درآمیخته است.

انواع[ویرایش]

بی سل[ویرایش]

لنفوم سلول بی بزرگ منتشر، شایع‌ترین لنفوم بزرگ سلول است. طبقه‌بندیمش در حال حاضر «لنفوم بزرگ سلول» را در زیرمجموعهٔ «لنفوم سلول بی بزرگ» گنجانده‌است.[۲]

بسیاری دیگر از لنفوم‌های بی سل نیز مشخصهٔ سلول‌های بزرگ را دارند:

لنفوم بزرگ سلول ب منتشر با سلول ب منتشر (ABC-DLBCL) از فعال شدن نابجای یک مسیر میان یاخته ای بحرانی ایجاد می‌شود. این مسیر نشانه گذاری میان یاخته ای در فعال سازی و تکثیر سلول بی به صورت ثابت فعال می‌ماند و لنفوسیت را به سوی تکثیر بی‌رویه می‌راند. برای بازداری ازین مسیر دارویی به نام NBD بهره گرفته می‌شود که یک پپتید است و منجر به افزایش مرگ سولی در میان لنفوسیت‌های بدخیم می‌شود.

سلول T[ویرایش]

گاهی لنفوم سلول بزرگ در سلول‌های تی رخ می هد. لنفوم بزرگ سلول آناپلاستیک یک نمونه از یک لنفوم بزرگ سلول است که شامل سلول‌های T می‌شود. در میان لنفوم سلول T، این لنفوم بهترین پیش آگهی را دارد.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  1. Turgeon, Mary Louise (2005). Clinical hematology: theory and procedures. Hagerstown, MD: Lippincott Williams & Wilkins. pp. 221. ISBN 0-7817-5007-5.
  2. Large cell lymphoma در سرعنوان‌های موضوعی پزشکی (MeSH) در کتابخانهٔ ملی پزشکی ایالات متحدهٔ آمریکا