قرص ضد بید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گلوله‌های ضد بید

قرص ضد بید یا در فرهنگ عامه قرص نفتالین توپ‌های کوچکی از آفت‌کش‌ها و دئودورانت‌های شیمیایی هستند که گاهی برای نگهداری لباس‌ها و سایر اقلام مستعد آسیب ناشی از کپک‌ها یا لارو بید (مخصوصاً بیدهای لباس مانند Tineola bisselliella ) استفاده می‌شوند.

ترکیب‌بندی[ویرایش]

قرص‌های ضد بید قدیمی عمدتاً از نفتالین تشکیل شده بودند، اما به دلیل اشتعال‌پذیری نفتالین، در بسیاری از فرمول‌های مدرن قرص ضد بید از ۱٬۴-دی کلروبنزن استفاده می‌شود. فرمول دوم ممکن است تا حدودی کمتر قابل اشتعال باشد، اگرچه هر دو ماده شیمیایی دارای رتبه یکسانی NFPA 704 برای اشتعال‌پذیری هستند. ماده شیمیایی اخیر نیز به شکل‌های مختلفی به عنوان پارا دی کلروبنزن، p-دی کلروبنزن، pDCB یا PDB برچسب‌گذاری می‌شود، که شناسایی آن را دشوارتر می‌کند مگر اینکه همه این کلمات اختصاری برای یک خریدار بالقوه شناخته شده باشد. هر دوی این فرمول‌ها دارای بوی قوی، تند و شیرین هستند که اغلب به صورت قرص ضد بید ارائه می‌شوند. هر دو نفتالین و ۱٬۴-دی کلروبنزن تحت تصعید قرار می‌گیرند، به این معنی که آنها از حالت جامد مستقیماً به گاز تبدیل می‌شوند. این گاز برای پروانه و لارو بید سمی است.[۱]

به دلیل خطرات سلامتی ۱٬۴-دی کلروبنزن و اشتعال‌پذیری نفتالین، گاهی اوقات از مواد دیگری مانند کافور استفاده می‌شود.

استفاده[ویرایش]

گلوله‌های خنثی در کیسه‌های هوابند ساخته شده از پلاستیک غیر واکنشی مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن نگهداری می‌شوند (سایر پلاستیک‌ها ممکن است تخریب یا نرم شوند). لباسی که باید محافظت شود باید در ظروف دربسته قرار داده شود. در غیر این صورت گاز حاصله تمایل به فرار به محیط اطراف دارد.[۱] دستورالعمل‌های شرکت سازنده مرتباً در مورد استفاده از گلوله‌های مایع برای هر هدفی غیر از مواردی که در بسته‌بندی مشخص شده هشدار می‌دهد، زیرا چنین استفاده‌هایی نه تنها مضر هستند، بلکه اغلب غیرقانونی تلقی می‌شوند.[۱]

اگرچه گاهی اوقات به عنوان دافع مار استفاده می‌شود، اما استفاده از قرص به عنوان دافع جوندگان، سنجاب‌ها یا خفاش‌ها در بسیاری از مناطق غیرقانونی است و بیشتر از آفت‌ها برای انسان آزار دهنده و خطرناک است.[۲][۱] با این حال، قرص‌های بید همچنان به عنوان دافع سنجاب تبلیغ می‌شوند و جزء برخی از محصولات تجاری دافع حیوانات موذی و مار هستند.

خطرات سلامتی[ویرایش]

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (DHHS) تشخیص داده‌است که ۱٬۴-دی کلروبنزن "ممکن است که سرطان زا باشد ". اگرچه مطالعه انسانی در مقیاس کامل انجام نشده‌است ولی با مطالعات حیوانی ثابت شده‌است.[۳] برنامه ملی سم‌شناسی (NTP)، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و ایالت کالیفرنیا ۱٬۴-دی کلروبنزن را سرطان‌زا می‌دانند.[۴]

قرار گرفتن در معرض گلوله‌های نفتالین می‌تواند باعث همولیز حاد (کم خونی) در افراد مبتلا به کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز شود.[۵] IARC نفتالین را به عنوان احتمالاً سرطان‌زا برای انسان و سایر حیوانات طبقه‌بندی می‌کند (به گروه 2B مراجعه کنید).[۶] IARC اشاره می‌کند که بیش از اندازه در معرض این قرص قرار گرفتن باعث آب مروارید در انسان، موش، خرگوش و موش می‌شود. قرار گرفتن مزمن در معرض بخارات نفتالین نیز باعث آب مروارید و خونریزی شبکیه می‌شود.[۷] بر اساس گزاره ۶۵ کالیفرنیا، نفتالین به عنوان «عامل سرطان شناخته شده» ذکر شده‌است.[۸]

تحقیقات در دانشگاه کلرادو در بولدر مکانیسم احتمالی اثرات سرطان‌زایی گلوله‌های ضد بید و برخی از انواع خوشبوکننده‌های هوا را نشان داد.[۹][۱۰]

علاوه بر خطرات سرطانی، گلوله‌های ضد بید باعث آسیب کبد و کلیه می‌شوند.[۱]

۱٬۴-دی کلروبنزن یک نوروتوکسین است. به عنوان یک ماده استنشاقی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌است که باعث انواع اثرات عصبی می‌شود.[۱۱][۱۲]

گلوله‌های ضد بید حاوی نفتالین از سال ۲۰۰۸ در اتحادیه اروپا ممنوع شده‌است.[۱۳][۱۴]

استنشاق یا لمس قرص ضد بید یا قرص نفتالین برای افراد مبتلا به فاویسم یا بیماری باقله‌ای ممکن است خطرناک باشد

جایگزین‌ها[ویرایش]

همان‌طور که در Tineola bisselliella با جزئیات بیشتر بحث شد، جایگزین‌های گلوله‌های ضد بید برای کنترل بیدهای لباس، خشک‌شویی، انجماد، جاروبرقی کامل، و شستن در آب داغ است.[۱۵]در چین کافور همچنین به عنوان دافع بید استفاده می‌شود.[۱۶] برخلاف نفتالین و دی کلروبنزن، کافور کاربردهای دارویی دارد و به عنوان یک سرطان‌زا در نظر گرفته نمی‌شود، اگرچه در مقادیر زیاد سمی است. از چوب و روغن سرو قرمز نیز به عنوان دافع بید جایگزین استفاده می‌شود.

تله‌های فرمونی نیز یک ابزار تشخیصی مؤثر هستند و گاهی اوقات می‌توانند ابزار کنترلی مؤثری برای محافظت از لباس‌های ارزشمند باشند.

در فرهنگ عامه[ویرایش]

به عنوان یک فعل، "Mothball" در فرهنگ غرب کاربرد استعاری دارد، به این معنی که "کار بر روی یک ایده، برنامه یا کار را متوقف کنید، اما آن را به گونه ای ترک کنید که کار در آینده ادامه یابد".[۱۷] "Mothballed" یک صفت رایج برای توصیف کشتی‌ها یا هواپیماهایی است که برای مدت طولانی ذخیره می‌شوند، اما برای اسقاط فرستاده نمی‌شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • بلوک بوی‌دهنده ادرار – برخی از انواع آن حاوی مواد شیمیایی مشابه قرص شد بید هستند

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

مدخل ویکی‌واژه برای mothball 

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ "What You Should Know About Mothballs: Protecting Your Children and Educating Childcare Providers" (PDF). ldh.la.gov. Louisiana Department of Health and Hospitals. Retrieved 2021-04-22. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «ldh» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "Problem Wildlife in the Garden and Yard". NPIC. National Pesticide Information Center. Retrieved February 21, 2016.
  3. "ToxFAQs™ for Dichlorobenzenes". Toxic Substances Portal. Agency for Toxic Substances and Disease Registry. Retrieved May 24, 2013.
  4. "p-dichlorobenzene (1,4-dichlorobenzene)" (PDF). Material Safety Data Sheet. Archived from the original (PDF) on May 22, 2013. Retrieved May 24, 2013.
  5. Santucci, K; Shah, B. (January 2000). "Association of naphthalene with acute hemolytic anemia". Academic Emergency Medicine. 7(1):42-7.
  6. "Some Traditional Herbal Medicines, Some Mycotoxins, Naphthalene and Styrene". IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans. 82: 367. 2002. Retrieved December 25, 2008.
  7. "Naphthalene". Air Toxics Web Site. US Environmental Protection Agency. Retrieved May 24, 2013.
  8. Proposition 65 بایگانی‌شده در ژوئیه ۲۹, ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine, Office of Environmental Health Hazard Assessment
  9. "Scientists May Have Solved Mystery Of Carcinogenic Mothballs". Physorg.com. June 20, 2006.
  10. "Mothballs, air fresheners and cancer". Environmental Health Association of Nova Scotia. Retrieved May 24, 2013.
  11. "Mothball sniffing warning issued". BBC News. July 27, 2006.
  12. "Twin Girls with Neurocutaneous Symptoms Caused by Mothball Intoxication". The New England Journal of Medicine. July 27, 2006.
  13. Gray, Kerrina (November 17, 2013). "Council warned against use of poisonous moth balls". Your Local Guardian. Newsquest (London) Ltd. Retrieved November 23, 2012.
  14. Alderson, Andrew (November 15, 2008). "Holy straight bananas – now the Eurocrats are banning moth balls". The Telegraph. Retrieved November 23, 2013.
  15. Eisenberg, Sheryl. "Mothballed". This Green Life. Natural Resources Defense Council. Retrieved May 24, 2013.
  16. 国务院经贸办、卫生部关于停止生产和销售萘丸提倡使用樟脑制品的通知(国经贸调(1993)64号)
  17. "Mothball". dictionary.cambridge.org. Cambridge Dictionary. Retrieved 2 September 2019.