شهباز دوریا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهباز دوریا
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: بازسانان
تیره: بازان
سرده: Megatriorchis
Salvadori & D'Albertis, 1875
گونه: M. doriae
نام دوبخشی
Megatriorchis doriae

شهباز دوریا یا باز دوریا (نام علمی: Megatriorchis doriae) یک پرنده شکاری و تنها عضو سردۀ (نام علمی: Megatriorchis) است.

ویژگی‌های ریخت‌شناسی[ویرایش]

طول آن تا 69 سانتیمتر است و از بزرگترین بازها به معنای عام است. این پرنده، قهوه‌ای مایل به خاکستری با تاج و روتنه سیاه نواری، زیرتنه سفید، یک رگه سیاه در پشت چشم، عنبیه قهوه‌ای تیره، یک نوک سیاه‌فام و پاها زرد مایل به سبز است. دو جنس شبیه هم هستند ولی جنس ماده کمی بزرگتر از نر است.

زیستگاه و پراکندگی[ویرایش]

شهباز دوریا بومی جنگل‌های بارانی دشت گینه نو و جزیره باتانتا است. رژیم غذایی آن عمدتاً از پرندگان، از جمله پرنده بهشتی کوچک و سایر جانوران کوچک تشکیل شده است.

حفاظت[ویرایش]

به دلیل از دست دادن مداوم زیستگاه، شهباز دوریا در فهرست سرخ گونه‌های در معرض خطر IUCN به عنوان نزدیک تهدید ارزیابی می‌شود. این گونه همچنین در پیوست II از کنوانسیون CITES فهرست شده است.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

در نام سرده، "مگا-" از کلمه یونانی "بزرگ" گرفته شده است. "Triorchis" یونانی به معنای نوعی باز بود که تصور می شد سه بیضه دارد- برای جزئیات بیشتر به عقاب مارخور ماداگاسکاری مراجعه کنید. نام این گونه به یاد طبیعت‌شناس ایتالیایی جاکومو دوریا است.

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2013). "Megatriorchis doriae". IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2013. Retrieved 26 November 2013.