ساره حجازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساره حجازی
سارة حجازی
ساره حجازی در جریان کنسرت مشروع لیلی ۲۰۱۷ در قاهره
نام بومیسارة حجازی
زادهٔ۱۹۹۰
مصر
درگذشت (۳۰ سال)
کانادا
علت مرگخودکشی
ملیتمردم مصر
سال‌های فعالیت۲۰۱۶–۲۰۲۰
شناخته‌شده برایفعال حقوق بشر و حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی

ساره حجازی (عربی: سارة حجازي؛ ۱۹۹۰–۱۴ ژوئن ۲۰۲۰) یک فعاّل لزبین مصری بود.[۱] او پس از بالا بردن پرچم رنگین‌کمان در کنسرت مشروع لیلی در سال ۲۰۱۷ در قاهره به مدت سه ماه در زندان در مصر دستگیر، زندانی و شکنجه شد. او درخواست پناهندگی کرده‌بود و در حالی که به علّت تجربهٔ شکنجه‌ای در زندان مصر متحمل شده بود به اختلال اضطراب پس از سانحه مبتلا شده‌بود، در کانادا زندگی می‌کرد.[۲][۳] او در ۱۴ ژوئن سال ۲۰۲۰ خودکشی کرد.[۴][۵][۶]

دستگیری اولیه[ویرایش]

در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷، حجازی به کنسرت گروه مشروع لیلی رفت. حامد سنو خوانندهٔ این گروه آشکارا همجنسگرا است. حجازی و چند نفر دیگر بعد از این که پرچم رنگین کمان را در حمایت از حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی تکان می‌دادند، دستگیر شدند.[۷] دستگیری او با پاسخ سرکوبگرانهٔ سختگیرانهٔ مصر برای پایان دادن به حمایت عمومی از حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی در این کشور همزمان بود.[۸] او بعدها گفت که همبندانش در زندان او را کتک می‌زدند و آزار می‌دادند.[۱] او سپس آزاد شد و ۲۰۰۰ لیر مصر جریمه شد.[۹]

دیدگاه‌های سیاسی[ویرایش]

تصویری از ساره حجازی در کانادا با شعار «اُوقَفوا الاِعدام» (اعدام را متوقف کنید).

حجازی خود را یک کمونیست معرفی می‌کرد و حامی حزب نان و آزادی در مصر بود، او زمانی که به کانادا رفت با شبکهٔ سوسیالیست اسپرینگ همکاری می‌کرد.[۱۰] حجازی گفته بود که به علّت مخالفت با رژیم سیسی از شغلش اخراج شده بود.[۱۱] نه سال پس از انقلاب مصر، حجازی نوشته بود: «رژیم قدیمی هر کاری را امتحان خواهد کرد، حتی می‌تواند نشانه‌های مهم رژیم خود را فدا کند، تا بتواند در قدرت بماند یا دوباره قدرت را بدست آورد» و رئیس‌جمهور سیسی را «ظالمانه‌ترین و خشن‌ترین دیکتاتور تاریخ مدرن ما» توصیف کرد و نوشت: «انقلابیون اعتقاد داشتند که نبرد طبقاتی است.»[۱۲] حجازی نوشت که در نتیجه، انقلاب ناقص مانده‌است «اکثر ما اکنون در گور، زندان یا تبعید هستیم.»[۱۲]

درگذشت و یادبود[ویرایش]

نامه‌ای کوتاه منتسب به حجازی، که به عربی نوشته شده بود، پس از درگذشت وی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. در این نامه آمده‌است: «به خواهران و برادرانم، کوشیدم زنده بمانم اما نتوانستم، مرا ببخشید. به دوستانم، آن تجربه هولناک بود و من ضعیف‌تر از آن بودم که در برابرش مقاومت کنم، مرا ببخشید. به دنیا، به طرز وحشتناکی بی‌رحم بودی، اما می‌بخشمت.»[۱۳][۱۴] مرگ حجازی بازخوردهای بسیاری از سراسر دنیا دریافت کرد که محتوایی مشابه داشتند.[۱۵][۱۶] حامد سنو ادای احترامی در پروفایل فیس بوک خود به حجازی کرد. او نوشت «لروحک حریه» یا «آزادی برای روح تو».[۱۶] مجله سوسیالیست کانادایی اسپرینگ با انتشار نامه والری لنون، تسلیتی برای حجازی منتشر کرد: «من او را به یاد می‌آورم که می‌گفت: «من هرگز به اندازهٔ زمان انقلاب احساس زندگی نکردم» به افتخار او و برای تحقّق حس زندگی او وظیفه ما این است که به مبارزه برای انقلاب در اینجا، مصر و سراسر جهان ادامه دهیم.»[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "After Crackdown, Egypt's LGBT Community Contemplates 'Dark Future'". NPR.org (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-14.
  2. Ghitis, Frida. "The shocking US vote not to condemn the death penalty for LGBT people". CNN. Retrieved 2020-06-14.
  3. Aboulenein, Ahmed. "Woman imprisoned and beaten for waving rainbow flag as Egypt cracks down on gay rights". Business Insider. Archived from the original on 14 June 2020. Retrieved 2020-06-14.
  4. "Egyptian LGBT rights activist dies by suicide in Canada after 'failing to survive'". EgyptToday. Retrieved 2020-06-14.
  5. admin (2020-06-14). "Sarah Hegazy: Reports of the suicide of an Egyptian activist in gay rights in Canada". Eg24 News (به انگلیسی). Archived from the original on 30 January 2021. Retrieved 2020-06-14.
  6. "Egyptian LGBTQI+ Activist Sara Hegazy Dies Aged 30 in Canada". Egyptian Streets (به انگلیسی). 2020-06-14. Retrieved 2020-06-15.
  7. "Egypt arrests dozens in crackdown on gays". Reuters. Retrieved 2020-06-14.
  8. "Egypt: Mass Arrests Amid LGBT Media Blackout". Human Rights Watch (به انگلیسی). 2017-10-06. Retrieved 2020-06-14.
  9. "Two held in Egyptian anti-gay crackdown are freed on bail". Egypt Independent (به انگلیسی). 2018-01-04. Retrieved 2020-06-14.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ "Our tribute to comrade/rafeqa Sarah Hegazi". springmag.ca.
  11. "Interview: lessons from Egypt's counter-revolution for Sudan". springmag.ca.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ "The Egyptian revolution: Nine years later". springmag.ca.
  13. «"…ای دنیا، وحشتناک بی‌رحم بودی، اما می‌بخشمت!"». تریبون‌زمانه. ۲۷ خرداد ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰.
  14. "Egyptian LGBTQI+ Activist Sara Hegazy Dies Aged 30 in Canada". June 14, 2020.
  15. "Egyptian LGBTQ+ rights activist Sarah Hijazi has died, aged 30". Gay Times. June 15, 2020.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ "Trauer um ägyptische LGBTIQ-Aktivistin Sarah Hijazi". June 15, 2020. Archived from the original on 22 September 2020. Retrieved 15 June 2020.