روفس وین‌رایت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روفِس وین‌رایت
وین‌رایت در سال ۲۰۱۰
وین‌رایت در سال ۲۰۱۰
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدروفس مک‌گاریگل وین‌رایت
زاده۲۲ ژوئیه ۱۹۷۳ (۵۰ سال)
رینبک، نیویورک
ژانرباروک پاپ، اپراتیک پاپ، ایندی پاپ، راک و اپرا
ساز(ها)گیتار، پیانو و آواز
سال‌های فعالیت۱۹۹۳ تاکنون
ناشر(ان)دریم‌ورکس
گفن
وبگاه

روفِس مک‌گاریگل وین‌رایت (به انگلیسی: Rufus McGarrigle Wainwrightt) یک بازیگر، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز آمریکایی-کانادایی است.

زندگینامه[ویرایش]

روفِس فرزند ۲ موسیقی‌دان نامدار فولک، لاودن وین‌رایت سوم آمریکایی و کیت مک‌کاریگل کانادایی است.[۱] خواهر او مارتا وین‌رایت نیز خواننده-ترانه‌سرای فولک راک است. پدر و مادر روفِس در زمان کودکی او از هم جدا شدند و پس از آن او نزد مادرش در مونترآل روزگار می‌گذراند.

او از ۶ سالگی فراگیری پیانو را آغاز کرد و در ۱۳ سالگی به همراه مادر، خاله و خواهرش در یک دوره تور موسیقی خانوادگی شرکت کرد. ۱ سال بعد نامزد جایزهٔ جونوی «آینده‌دارترین هنرمند جوان» شد و در همان‌سال ترانهٔ «'I'm a-Runnin» از آثار او نامزد دریافت جایزهٔ جینی «بهترین ترانهٔ فیلم» شد. در سنین نوجوانی به اپرا و موسیقی هنرمندانی هم‌چون ادیت پیاف و جودی گارلند علاقه‌مند شد.

پس از پایان تحصیلاتش در مدرسهٔ معتبر میل‌بروک نیویورک برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ موسیقی وارد دانشگاه مک‌گیل مونترآل شد و سرانجام از موسیقی کلاسیک به پاپ و راک گرایش پیدا کرد.پس از ضبط چند دمو با شرکت دریم‌ورکس رکوردز قراردادی منعقد کرد و در بهار ۱۹۹۸ اولین آلبوم استودیوییاش با نام روفس وین‌رایت را با لیبل دریم‌ورکس منتشر کرد. این آلبوم با نظر مثبت منتقدان روبرو شد و نامش به چندین فهرست «بهترین آثار سال ۹۸» راه پیدا کرد.

روفِس سال‌های بعد را به برگزاری تورهای موسیقی، ضبط ساوندترَک فیلم شرک و مشارکت در آلبومی متعلق به مادرش گذراند. در میانهٔ سال ۲۰۰۱ دومین آلبومش با نام وضعیت‌ها را منتشر کرد که مانند اولی موفق بود. از آن زمان تا کنون روفِس ۴ آلبوم استودیویی دیگر و تعدادی آلبوم‌های برگزیده آثار منتشر کرده‌است.وی در سال ۲۰۰۵ در نقش جرمی در فیلم ارتفاعات ظاهر شد.آخرین آلبوم او یک مجموعهٔ صوتی/تصویری ۱۹ دیسکه با نام خانهٔ روفِس است که در ژوئیهٔ ۲۰۱۱ منتشر شد.

منابع[ویرایش]

  1. Jason Ankeny. "Rufus Wainwright" (به انگلیسی). وب‌گاه AllMusic. Retrieved 2 August 2011.