رزماری کندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رزماری کندی
جمع شدن خانواده بزرگ در ساحل روبروی یک خانه
نام هنگام تولدرز ماری کندی
زادهٔ۱۳ سپتامبر ۱۹۱۸
بروکلاین، ماساچوست
درگذشت۷ ژانویهٔ ۲۰۰۵ (۸۶ سال)
فورت اتکینسن، ویسکانسین
آرامگاهگورستان هالی‌هود
ملیتایالات متحده آمریکا
تحصیلاتSacred Heart Convent
والدینجوزف کندی سینیر
رز کندی
خانوادهخانواده کندی

رز ماری " رزماری " کندی (انگلیسی: Rosemary Kennedy; ۱۳ سپتامبر ۱۹۱۸ – ۷ ژانویهٔ ۲۰۰۵) بزرگترین دختر جوزف پی کندی پدر و رز فیتزجرالد کندی بود. او خواهر رئیس‌جمهور جان اف کندی و سناتورهای رابرت اف و تد کندی بود.

رزماری کندی در اوایل سال‌های جوانی، تشنج‌ها و تغییرات خلقی شدیدی را تجربه کرد که منجر به خشونت‌های مقطعی می‌شود. برای حل این مسئله پدرش در سال ۱۹۴۱ هنگامی که او ۲۳ ساله بود، برای او لوبوتومی پره پیشانی ترتیب داد. که در پی این عمل جراحی او برای همیشه ناتوان شد و قدرت صحبت به صورت مفهوم را از دست داد.

رزماری کندی بیشتر بقیه عمر خود را در سنت کولتا، مؤسسه ای در جفرسون، ویسکانسین، گذراند. حقیقت در مورد موقعیت و محل نگهداری او برای چندین دهه مخفی نگه داشته شد.

لوبوتومی[ویرایش]

به گفته یونیس کندی شرایور خواهر رزماری، زمانی که رزماری در سال ۱۹۴۰ از بریتانیا به ایالات متحده بازگشت، اوضاع او پسرفت کرد. شرایور بعدها اظهار داشت که رزماری در سن ۲۲ سالگی «فردی به‌طور فزاینده تحریک پذیر و دشوار» شده بود.[۱] رزماری اغلب دچار تشنج می‌شد[۲] پس از آن دچار عصبانیت‌های شدیدی می‌شد که منجر به برخورد فیزیکی و آسیب زدن به بقیه می‌شود.

رزماری پس از اخراج از یک کمپ تابستانی در غرب ماساچوست و تنها چند ماه اقامت در مدرسه شبانه‌روزی فیلادلفیا، به مدرسه صومعه ای در واشینگتن دی سی[۳] فرستاده شده. رزماری شبانه شروع به فرار مخفیانه از مدرسه صومعه کرد.[۴] راهبه‌های صومعه فکر می‌کردند رزماری ممکن است شروع به رابطه جنسی با دیگران بکند و ممکن است به یک بیماری مقاربتی مبتلا شود[۵] یا باردار شود.[۶] رفتار گهگاه نامنظم او والدینش را ناامید می‌کرد. پدرش به ویژه نگران بود که رفتار رزماری باعث شرمساری و شرمساری خانواده و آسیب رساندن به حرفه سیاسی او و فرزندانش شود.[۷][۳]

زمانی که رزماری ۲۳ ساله بود، پزشکان به پدرش گفتند که نوعی جراحی روانی که به عنوان لوبوتومی شناخته می‌شود، به آرام کردن نوسانات خلقی او و توقف طغیان‌های خشونت‌آمیز گاه به گاه او کمک می‌کند و احتمال درمان وجود دارد. جوزف کندی تصمیم گرفت که رزماری باید لوبوتومی کند. با این حال، او همسرش را از این تصمیم تا زمان تکمیل مراحل مطلع نکرد.[۷][۸] این عمل در نوامبر ۱۹۴۱ انجام شد.

دکتر واتس به کسلر گفت که از نظر او رزماری نه از عقب ماندگی ذهنی بلکه از نوعی افسردگی رنج می‌برد. بررسی تمام مقالات نوشته شده توسط دو پزشک، اظهارات دکتر واتس را تأیید کرد. همه بیمارانی که دو پزشک آنها را لوبوتومی کردند به نوعی اختلال روانی مبتلا بودند.[۹] دکتر برترام اس. براون، مدیر مؤسسه ملی سلامت روان که قبلاً دستیار پرزیدنت کندی بود، به کسلر گفت که جو کندی از دخترش رزماری به‌عنوان یک عقب‌مانده ذهنی یاد می‌کند تا یک بیمار ذهنی.[۱۰]

به سرعت مشخص شد که این روش موفقیت‌آمیز نبوده‌است. ظرفیت و توان ذهنی کندی به اندازه یک کودک دو ساله کاهش یافت. او نمی‌توانست به‌طور قابل فهم راه برود یا صحبت کند و دچار بی‌اختیار ادرار بود.[۱۱]

عواقب[ویرایش]

پس از لوبوتومی، رزماری بلافاصله بستری شد. او ابتدا برای چندین سال در کریگ هاوس، یک بیمارستان روانپزشکی خصوصی در ۹۰ دقیقه شمال شهر نیویورک زندگی کرد.[۱۲] در سال ۱۹۴۹، او به جفرسون، ویسکانسین نقل مکان کرد، جایی که تا پایان عمرش در محوطه مدرسه کودکان استثنایی سنت کولتا (که قبلاً به عنوان «مؤسسه سنت کولتا برای جوانان عقب مانده» شناخته می‌شد) زندگی کرد.[۱۳] دو راهبه کاتولیک، خواهر مارگارت آن و خواهر لئونا، به همراه یک دانش آموز و یک زن که سه شب در هفته با رزماری روی سرامیک کار می‌کردند، مراقبت از او را انجام می‌دادند.[۱۴] رزماری ماشینی داشت که می‌توانست او را سوار کند و سگی هم داشت که می‌توانست پیاده‌روی کند.[۱۵]

والدین رزماری در پاسخ به وضعیت او، او را از خانواده اش جدا کردند. رز کندی به مدت ۲۰ سال به ملاقات او نرفت.[۷] جوزف پی کندی پدر دخترش را در مؤسسه درمانی ملاقات نکرد. در کتاب رزماری: دختر پنهان کندی، نویسنده کیت کلیفورد لارسون اظهار داشت که لوبوتومی رزماری به مدت ۲۰ سال از خانواده پنهان بود. هیچ‌یک از خواهر و برادرهایش از محل نگهداری او خبر نداشتند. در حالی که برادر بزرگترش جان در سال ۱۹۵۸ برای انتخاب مجدد برای مجلس سنا مبارزات انتخاباتی داشت، خانواده کندی غیبت او را با ادعای منزوی بودن او توضیح دادند. خانواده کندی به‌طور علنی غیبت او را تا سال ۱۹۶۱ و پس از انتخاب جان به عنوان رئیس‌جمهور توضیح ندادند. کندی‌ها فاش نکردند که او به دلیل لوبوتومی ناموفق بستری شده‌است، اما در عوض گفتند که او «عقب مانده ذهنی» در نظر گرفته شده‌است.[۷]

زندگی بعدی[ویرایش]

رزماری کندی به دلایل طبیعی[۱۶] در ۷ ژانویه ۲۰۰۵، در سن ۸۶ سالگی،[۱۷] در بیمارستان فورت اتکینسون مموریال در فورت اتکینسون، ویسکانسین[۱۸] درحالیکه خواهر و برادرش (خواهران جین، یونیس، و پاتریشیا و برادر تد) در کنار او بودند درگذشت.[۱۷] او در کنار پدر و مادرش در قبرستان مقدس در بروکلین، ماساچوست به خاک سپرده شد.[۱۹][۲۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Rosemary Kennedy". JFK Library. Retrieved September 6, 2015.
  2. Nicholas, Elizabeth (October 5, 2015). "Rosemary Kennedy and the Legacy of Mental Illness".
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Gordon, Meryl (October 6, 2015). "'Rosemary: The Hidden Kennedy Daughter,' by Kate Clifford Larson". The New York Times.
  4. Leamer, Laurence, The Kennedy Women: The Saga of an American Family, referenced in Associated Press article, Retarded Kennedy Sister Dies at 86, (Saturday, January 8, 2005
  5. "The exiled Kennedy". The Independent. January 15, 2005.
  6. O'Brien, Gerald (July 2004). "Rosemary Kennedy: The Importance of a Historical Footnote". Journal of Family History. 29 (3): 225–236. doi:10.1177/0363199004266849. PMID 15307263.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ "The Exiled Kennedy". independent.co.uk. January 15, 2005.
  8. Morris, Sylvia Jukes, "The Saddest Story Ever Told", The Wall Street Journal, October 2, 2015. Retrieved 2015-10-03.
  9. Kessler, Ronald, The Sins of the Father, Warner Books, 1996, p. 244.
  10. Kessler, pp. 252–253.
  11. Henley, Jon (August 12, 2009). "The Forgotten Kennedy".
  12. Leamer, p. 322.
  13. Leamer, p. 412, and caption to photo of the house facing p. 650.
  14. Leamer, p. 760.
  15. Leamer, pp. 412, 680.
  16. "Sister of President John F Kennedy dies". The Daily Telegraph. 8 January 2005. Retrieved 24 January 2013.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Cornwell, Rupert (10 January 2005). "Obituaries: Rosemary Kennedy". The Independent. Archived from the original on March 24, 2013. Retrieved 24 January 2013.
  18. Weil, Martin (8 January 2005). "Rosemary Kennedy, 86; President's Disabled Sister (washingtonpost.com)". The Washington Post. p. B06. Retrieved 24 January 2013.
  19. Katz, Alex; Andersen, Travis (September 22, 2011). "Friends, family bid farewell to Kennedy in D.C. , Brookline". Boston.com.
  20. Yadira Chavez (6 December 2018). "Rosemary Kennedy: A Life Stolen By Mental Illness And Her Family". St. Mary's University History Media Project. Archived from the original on 10 May 2019. Retrieved 6 March 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]