رابرت مولر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رابرت مولر
۶مین رئیس اداره تحقیقات فدرال
دوره مسئولیت
۴ سپتامبر ۲۰۰۱ – ۴ سپتامبر ۲۰۱۳
رئیس‌جمهورجرج دبلیو بوش
باراک اوباما
قائم‌مقامبروس گبهارد
جان پیستول
تیموتی مورفی
شان جویس
پس ازتوماس پیکارد (سرپرست)
دادستان ایالات متحده آمریکا در کالیفرنیا
دوره مسئولیت
۱۹۹۸ – ۲۰۰۱
رئیس‌جمهوربیل کلینتون
جرج دبلیو بوش
پس ازمایکل یاماگوچی
پیش ازکوین رایان
اطلاعات شخصی
زاده
رابرت سوان مولر سوم

۷ اوت ۱۹۴۴ ‏(۷۹ سال)
محل تحصیلدانشگاه پرینستون
دانشگاه نیویورک
دانشگاه ویرجینیا
جایزه‌ها نشان ستاره برنزی
پرپل هارت
صلیب گالانتری
خدمات نظامی
وفاداری ایالات متحده آمریکا
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ ویتنام

رابرت سوان مولر سوم (انگلیسی: Robert Swan Mueller III؛ زادهٔ ۷ اوت ۱۹۴۴) مشهور به رابرت مولر (به انگلیسی: Robert Mueller)، یک سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا و ششمین مدیر اجرایی اف‌بی‌آی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ بوده‌است. او جمهوری‌خواهی است که توسط جرج بوش به مدت ده سال، و با تمدید دو سالهٔ باراک اوباما به این سمت گماشته و مشغول خدمت بوده‌است. او پس از جی ادگار به عنوان طولانی‌ترین خدمتگذاران در مدیران اف‌بی‌آی شناخته می‌شود.

او فارغ‌التحصیل دانشگاه پرینستون است و در جنگ ویتنام در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده مشغول خدمت بوده و دارای نشان ستاره برنزی و پرپل هارت است. او در سال ۱۹۷۳، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق ویرجینیا به مدت ۳ سال کار در شرکت‌های خصوصی حوزه سانفرانسیسکو پرداخت و پس از آن در همان شهر به معاونت دادستانی ایالات متحده انتخاب شد. وی قبل از انتخاب به عنوان مدیر اف‌بی‌آی، به عنوان معاونت دادستانی در بخش جنایی و قائم‌مقامی دادستان کل ایالات متحده آمریکا مشغول به خدمت بوده‌است.

دادستان تحقیقات مداخله روسیه[ویرایش]

رابرت مولر در سال ۲۰۱۷ به عنوان دادستان ویژه تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات آمریکا منصوب شد.[۱] تحقیقات مولر در سال ۲۰۱۹ پایان یافت. نتیجه تحقیقات تبرئه دونالد ترامپ از اتهام تبانی با روسیه و مسکوت ماندن اتهام او با عنوان «برهم زدن روند قضایی» است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «جزئیات گزارش بازرس ویژه پرونده ترامپ و روسیه». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۳-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.
  2. «گزارش مولر؛ دونالد ترامپ با روسیه 'تبانی نکرده بود'» (به انگلیسی). بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۱۹-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]