جنگ تمام‌عیار: شوگان ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگ تمام‌عیار: شوگان ۲

Total War: Shogun 2 یک بازی ویدیویی استراتژیک است که توسط Creative Assembly توسعه یافته و توسط سگا در سال 2011 منتشر شده است. این بازی بخشی از سری Total War است و به صحنه ژاپن قرن شانزدهم اولین بازی Total War، Shogun: Total War بازمی گردد. پس از یک سری بازی که عمدتا در اروپا و خاورمیانه اتفاق می افتد. داستان شوگون 2 در ژاپن فئودال قرن شانزدهمی و پس از جنگ اونین در دوران شوگونات آشیکاگا می گذرد. کشور به قبیله های رقیب که توسط جنگ سالاران محلی رهبری می شوند، تقسیم شده است که هر کدام برای کنترل می جنگند. بازیکن مدیریت یکی از این قبیله ها را با هدف تسلط بر جناح های دیگر و ایجاد حکومت بر ژاپن بر عهده می گیرد. نسخه استاندارد این بازی در مجموع دارای هشت جناح (به علاوه گروه نهم برای آموزش) است که هر کدام دارای موقعیت شروع منحصر به فرد و قدرت های سیاسی و نظامی متفاوتی هستند. نسخه محدود شامل یک قبیله نینجا انحصاری، هاتوری، و یک DLC قفل دهمین قبیله، Ikko-Ikki است. این بازی از فضای اروپایی بازی‌های قبلی Total War فاصله می‌گیرد و به اولین محیط در سری Total War بازمی‌گردد، اما تغییرات قابل‌توجهی در عناصر اصلی گیم‌پلی Shogun 2 ایجاد می‌کند. در مقایسه با Empire که تقریباً کل جهان را در بر می‌گرفت، قسمت جدید. تنها بر جزایر ژاپن (به استثنای هوکایدو) و تعداد کمتری از انواع واحدها تمرکز دارد. Shogun 2 مورد تحسین منتقدان منتقدان قرار گرفت، اغلب به دلیل ساده‌سازی و اصلاح سریال با بازگشت به ریشه‌های آن. یک مجموعه الحاقی مستقل، Total War: Shogun 2: Fall of the Samurai، در سال 2012 منتشر شد.

گیم پلی[ویرایش]

ترکیبی از استراتژی نوبتی و تاکتیک‌های زمان واقعی Shogun 2 یکی از اصلی‌ترین بازی‌های سری Total War است. بازیکن نقش رهبر و ژنرال قبیله را ایفا می کند، به طور متناوب بین مبارزات انتخاباتی، جایی که بازیکن به نوبه خود زمین و ارتش را مدیریت می کند، و نبردها، که در آن بازیکن کنترل ارتش را در میدان نبرد در زمان واقعی به دست می گیرد. در کمپین، بازیکن باید به ترتیب بر توسعه شهرک‌ها، تولیدات نظامی، رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی نظارت کند. ارتش ها و واحدها سازماندهی می شوند و توسط بازیکن در اطراف نقشه مبارزاتی طراحی شده حرکت می کنند تا با جناح های دیگر نبرد انجام دهند. علاوه بر مبارزه، بازیکن قادر است به دیپلماسی، مانور سیاسی و استفاده از عوامل ویژه برای به دست آوردن دست برتر بپردازد. نینجا و گیشا نیز به عنوان قاتل و جاسوس در بازی حضور دارند. در حالی که مذهب به اندازه آن در Medieval II: Total War مرتبط نیست، بازیکن نمی تواند از آن غافل شود. تعامل بیشتر با خارجی های اروپایی (تجار نانبان)، به عنوان مثال، برای تقویت تجارت و دستیابی به سلاح گرم، این قبیله را در معرض مسیحیت قرار می دهد که به طور جدی ناآرامی های مذهبی را در استان ها افزایش می دهد. از عوامل مذهبی مانند راهبان و کشیشان می توان برای تبدیل جمعیت دشمن استفاده کرد. 9 قبیله اصلی در استان های ژاپن زندگی می کنند که بازیکن از بین آنها انتخاب می کند. افراد دیگری نیز وجود دارند، از جمله "قبیله نگهدارنده آکاماسو". همه قبیله ها دارای مزایای خاصی در زمینه های خاص هستند، برای ارائه انواع سبک های بازی با هر کدام.

  • خاندان چوسوکابه در استان توسا ساکن هستند و می توانند کمانان برتر را استخدام کنند و درآمد بیشتری از کشاورزی ایجاد کنند.
  • خاندان داته ایواته را کنترل می‌کند و می‌تواند سامورایی‌های برتر بدون داچی را به خدمت بگیرد، و واحدهای آن‌ها نیز هنگام شارژ پاداش دریافت می‌کنند.
  • خاندان هوجو قلعه‌ سازان بزرگ و متخصصان محاصره هستند. آنها در استان ایزو و استان ساگامی ساکن هستند.
  • خاندان موری ساکن استان آکی هستند و سابقه طولانی در تسلط بر نیروی دریایی دارند.
  • خاندان اودا فرماندهان کارآمد آشیگارو هستند و در استان اواری مستقر هستند.
  • خاندان شیمازو در استان ساتسوما ساکن هستند و می توانند سامورایی های برتر مسلح کاتانا را استخدام کنند، ژنرال های آنها نیز به قبیله خود وفادارتر هستند.
  • خاندان تاکدا ریاست استان کای را بر عهده دارد و سواره نظام برتر را استخدام می کند.
  • خاندان توکوگاوا در ابتدا به عنوان تابع قبیله ایماگاوا در استان میکاوا ساکن هستند و بر روابط دیپلماتیک و استخدام نینجاها و متسوکه های جنگجوی بهتر متکی هستند.
  • خاندان اوئه‌سوگی استان ایچیگو را کنترل می کند و در بودیسم تخصص دارد و به آنها امکان می دهد راهبان و راهبان جنگجوی بهتری را استخدام کنند و همچنین درآمد بیشتری از تجارت ایجاد کنند.

همچنین سه بخش به عنوان محتوای قابل دانلود موجود است (با این حال، جناح Hattori با پیش‌فروش‌های بازی به صورت رایگان عرضه می‌شود):

  • خاندان هاتوری خانواده پیشرو در استان ایگا هستند و نینجاهای تخصصی و نینجاهای جنگجو را با تخصص بیشتر به خدمت می گیرند.
  • خاندان ایکو ایکی یک "خانواده" از شورشیان مذهبی هستند که کنترل استان Echizen و استان Kaga را در دست دارند و rōnin و راهبان جنگجوی برتر را استخدام می کنند.
  • خاندان اوتومو استان Bungo و استان Buzen را کنترل می کند، آنها با مذهب کاتولیک شروع به کار می کنند و می توانند واحدهای برتر سلاح گرم و همچنین پیاده نظام نخبه پرتغالی معروف به terços را استخدام کنند.

در Total War: Shogun 2 به رهبران و ژنرال ها شخصیت و عمق در گیم پلی داده می شود و تاکید زیادی بر نقش آفرینی دارد. ژنرال ها و ماموران به عنوان قهرمانان "بزرگتر از زندگی" با ویژگی های منحصر به فرد و توانایی های قدرتمند به تصویر کشیده می شوند. بازیکن قادر است با کسب تجربه، ویژگی ها و توانایی های ویژه شخصیت ها را بهبود بخشد و باز کند. با این حال، بازیکن همچنین ممکن است تمایل داشته باشد که در سیاست خانوادگی در داخل قبیله شرکت کند تا اعضای آن را وفادار نگه دارد. نبردهای شوگون 2 شامل درگیری‌هایی در مقیاس بزرگ بین ارتش‌هایی است که در نقشه مبارزات انتخاباتی به هم می‌رسند و می‌توانند در خشکی یا روی آب انجام شوند. توسعه دهندگان اعلام می کنند که توجه ویژه ای به طراحی مجدد نبردهای دریایی و محاصره متناسب با محیط جدید دارند. برخلاف قلعه‌ها و قلعه‌های اروپایی، قلعه‌ها در ژاپن فئودالی دارای چندین طبقه بودند و بنابراین نبردهای محاصره در بازی تمرکز کمتری بر روی دفاع از دیوارها داشتند، اما بیشتر بر روی درگیری‌های حیاط و مانورهای تاکتیکی تمرکز داشتند. همچنین، بازیکنان نبردهای دریایی را با کشتی‌های ژاپنی منحصربه‌فرد شبیه «قلعه‌های شناور» خواهند کرد و غوغا روی کشتی‌ها، آتش تیر، زمین ساحلی و عوامل دیگر را در نظر می‌گیرند. مانند قسمت های اخیر، امپراتوری و ناپلئون: جنگ کامل، آب و هوا و شرایط آب و هوایی بر نبردها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مه دید را تا حد زیادی کاهش می دهد، در حالی که باران شدید اثربخشی نیروهای موشکی مانند کمانداران یا توپچی ها را کاهش می دهد، بنابراین بازیکنان باید استراتژی های خود را تطبیق دهند. همچنین، مانند ناپلئون، ارتش هایی که در فصل زمستان در استان های دشمن ایستاده اند یا ناوگان های دور از ساحل دچار فرسایش می شوند. Shogun 2 به خاطر یک رویداد منحصر به فرد برای سری معروف به Realm Divide شناخته می شود، که در آن همه قبیله های بازمانده تحت کنترل کامپیوتر یک به یک به بازیکن (یا بازیکنان در حالت کمپین همکاری) اعلام جنگ می کنند و با یکدیگر متحد می شوند. متحدان بازیکن تمایل دارند این کار را بعدا انجام دهند. Realm Divide زمانی فعال می‌شود که بازیکن مناطق کافی را تصرف کند یا کیوتو را تصرف کند. شهرت این قبیله نشان می دهد که بازیکن چقدر به ایجاد شکاف در قلمرو نزدیک است. Shogun 2 دارای نبردهای چند نفره با حداکثر 8 بازیکن و همچنین کمپین های چند نفره شامل بازی رقابتی یا مشارکتی با 2 بازیکن است. در یک کمپین چند نفره، بازیکنان را می‌توان به قبیله‌های مختلف دسته‌بندی کرد، به طوری که برای هر قبیله، یک بازیکن نقش رهبر قبیله را بر عهده می‌گیرد و دیگران فرماندهی ارتش‌ها را بر عهده می‌گیرند. رهبر قبیله این توانایی را دارد که سایر بازیکنان را هدایت کند و بر اساس وفاداری و عملکرد پاداش تعیین کند و سیاست های قبیله را به چند نفره معرفی کند. هنگامی که ارتش بازیکن به قلمرو دشمن حمله می کند یا توسط ارتش های دشمن مورد حمله قرار می گیرد، خواستگار آنلاین حریف مناسبی پیدا می کند و نبرد چند نفره را آغاز می کند. هنگامی که یک بازیکن ارتش های دشمن را شکست می دهد و مناطقی را فتح می کند، بازیکن امتیاز و پاداش های دیگر را برای قبیله به دست می آورد. علاوه بر این، یک سیستم دستاورد طراحی شده است تا بازیکنان پایبند را با توانایی های منحصر به فرد و ارتقاهای زیبایی ارائه دهد.

انتشار[ویرایش]

نسخه ی نمایشی در 22 فوریه 2011 در Steam در دسترس قرار گرفت. نسخه ی نمایشی آموزش کمپین، نبرد تاریخی Sekigahara و دایره المعارف کامل بازی را پوشش می دهد. Shogun 2 در چهار نسخه مختلف منتشر شد. "نسخه استاندارد" فقط شامل بازی است، در حالی که "نسخه محدود" علاوه بر این، یک گروه منحصر به فرد با استعدادهای ویژه (قبیله هاتوری)، یک سناریوی نبرد تاریخی اضافی "ناگاشینو"، مجموعه ای کامل از زره برای آواتار آنلاین بازیکن را قابل بازی می کند. و یک بانک شروع تجربه برای آن شخصیت آنلاین خرج می کند. "نسخه کلکسیونی" شامل محتوای "نسخه محدود" و همچنین یک جعبه بامبو ماکت حاوی یک کتاب هنری شوگان 2 و یک مجسمه دقیق از تاکدا شینگن است. "نسخه استاد بزرگ" شامل "نسخه کلکسیونی" و همچنین یک ست شطرنج با مضمون Shogun 2 است که در حال حاضر منحصر به فروشگاه های منتخب در بریتانیا و استرالیا است. بازیکنانی که در GameStop (آنلاین یا درون فروشگاهی) پیش‌سفارش داده‌اند، قفل باز شده و می‌توانند در نبرد تاریخی Kawagoe شرکت کنند. در سال 1545، نبرد کاواگوئه شاهد آن بود که طایفه هوجوی بعدی یک ضد حمله موفق شبانه را علیه قبیله اوسوگی در محاصره انجام دادند، و از زره های سنگین به نفع سرعت و مخفی کاری اجتناب کردند. کسانی که در Best Buy (فقط آنلاین یا در فروشگاه) پیش‌سفارش داده‌اند، 1000 کوکو، ارز مورد استفاده در Total War: Shogun 2 را باز می‌کنند. کمپین‌های بازیکنان با 1000 کوکو شروع می‌شوند و به آنها امکان می‌دهد ساختمان‌های جدید بخرند، واحدهای جدید را آموزش دهند و شهرهای خود را ارتقا دهند. به عنوان یک جایزه ویژه پیش‌سفارش، Steam «بسته شوگان» را برای تیم قلعه 2 اعلام کرد. این به بازیکنانی داده شد که Total War: Shogun 2 را قبل از تاریخ انتشار آن خریداری کرده بودند. این بسته شامل هشت آیتم با مضمون فئودالی ژاپن، از جمله ساشیمونو، کاتانا، کونای و گونبای است. این آیتم ها به هیچ وجه بر شوگان 2 تأثیر نمی گذارند و فقط می توانند در Team Fortress 2 استفاده شوند. Steam همچنین مجموعه جنگ توتال را در 10 مارس 2012 منتشر کرد. این مجموعه شامل Empire: Total War، Medieval II: Total War، Rome: Total War و Napoleon: Total War بود. همچنین شامل Total War: Shogun 2 بود که می‌توان آن را در 14 مارس از قبل بارگذاری کرد.

محتوای قابل دانلود[ویرایش]

  • "The Ikko-Ikki Clan Pack" (منتشر شده در 26 مه 2011) قبیله "راهب جنگجو" را به شوگان 2 و طیف گسترده ای از محتوای کاملاً جدید برای استفاده در حالت های مختلف بازی Shogun 2 اضافه می کند.[14] این یک قبیله جدید برای استفاده در حالت های کمپین تک نفره یا چند نفره و نبردهای سفارشی و چند نفره است. 8 نوع واحد جدید مخصوص قبیله Ikko-Ikki وجود دارد. درخت فناوری جدید؛ نبرد تاریخی جدید، ناگاشیما 1574 (ایکو-ایکی در مقابل اودا)؛ ست زره Ikko-Ikki برای آواتار – شامل کاپوت، روپوش و پابرهنه. و نگهدارنده های جدید برای استفاده در حالت فتح آواتار.
  • "Sengoku Jidai Unit Pack" ده واحد جدید جدید را برای حالت های بازی چند نفره و تک نفره اضافه می کند. همراه با این بسته DLC، یک وصله وجود داشت که چندین باگ را برطرف می‌کرد و تعادل واحد را در حالت‌های بازی چند نفره اصلاح می‌کرد.
  • "بسته واحد Saints and Heroes" نه واحد قهرمان جدید را برای حالت های بازی چند نفره و تک نفره اضافه می کند. همراه با این بسته DLC، یک وصله وجود داشت که چندین باگ را برطرف می‌کرد و تعادل واحد را در حالت‌های بازی چند نفره اصلاح می‌کرد.
  • "ظهور کمپین سامورایی" که 400 سال قبل از جنگ داخلی دراماتیک به تصویر کشیده شده در شوگون 2 می گذرد، بر اساس جنگ Genpei است، درگیری بین شش قبیله افسانه ای از خانواده های Taira، Minamoto و Fujiwara. در اولین دوره شوگونات و ظهور سامورایی ها به عنوان طبقه حاکم به اوج خود رسید. بسته DLC Rise of the Samurai واحدهای جدیدی را در نبردهای چند نفره و تک نفره اضافه می کند. این بسته 16 واحد زمینی جدید را اضافه می کند که در بین شمشیربازان، نیزه داران، کمانداران و سواره نظام پراکنده شده اند. 4 واحد قهرمان جدید؛ 10 یگان نیروی دریایی جدید و 3 توانایی ویژه نیروی دریایی؛ و 4 نوع عامل جدید با درختان مهارت منحصر به فرد خود و نبرد تاریخی جدید آنگاوا (1570). این کمپین رویداد تقسیم قلمرو را از Shogun 2 حفظ می کند.
  • «بسته قبیله هاتوری» شامل هر چهار آنلاک است که قبلاً فقط در Total War: Shogun 2 Limited Edition موجود بود. قبیله هاتوری استادان نینجوتسو ایگا-ریو هستند - مجموعه ای منحصر به فرد از مهارت های رزمی و تکنیک های چریکی. این گروه اضافی درون بازی برای استفاده در حالت های کمپین تک نفره یا چند نفره و نبردهای سفارشی و چند نفره در دسترس است. این شامل قدرتمندترین واحدهای نینجا در میدان نبرد است. نبرد ناگاشینو (سناریوی تاریخی) شاهد اتحاد بین قبیله اودا و توکوگاوا بود که در سال 1575 با قبیله افسانه ای تاکدا درگیر شدند.
  • "Blood Pack" جلوه های بصری خونی و گور و همچنین جلوه های صوتی مناسب را اضافه می کند.
  • "بسته قبیله Otomo" یک قبیله مسیحی با درخت تحقیقاتی کمی تغییر یافته و واحدهای "غربی" بیشتر اضافه می کند.
  • "نبرد کاواگو" یک نبرد تاریخی را اضافه می کند که قبلاً فقط در پیشنهاد پیش خرید فروشگاه Gamestop موجود بود.

مجموعه ها و پورت ها[ویرایش]

در 5 مارس 2013 در آمریکای شمالی و در 8 مارس همان سال در اروپا و استرالیا (Eu/Au) مجموعه‌های "نسخه طلایی" منتشر شد. نسخه آمریکای شمالی شامل بازی پایه، بازی Rise of the Samurai و Fall of the Samurai بود. نسخه Eu/Au شامل این و همچنین همه بسته‌های محتوای قابل دانلود به جز یکی از آن‌ها بود (Dragon War Battle، Hattori Clan، Ikko Ikki Clan، Otomo Clan، Saga Clan، Obama Clan، Tsu Clan، Sendai Clan، Saints & Heroes Elite Unit و Sengoku Jidai Elite Unit پک ها هستند اما بسته خونی نیستند). نسخه Eu/Au نیز در یک قاب تاشو طلایی و مشکی با الهام از wajima-nuri بر خلاف مورد استاندارد نسخه آمریکای شمالی عرضه شد. در 31 ژوئیه 2014، Shogun 2 برای macOS توسط Feral Interactive، همراه با Total War: Shogun 2 Collection، که شامل تمام محتوای اضافی منتشر شده قبلی به جز "Blood Pack" است، منتشر شد. Shogun 2، Shogun 2 Collection و Fall of the Samurai در 23 مه 2017 برای لینوکس منتشر شدند.

نقدها و نمرات[ویرایش]

طبق گزارش گردآورنده بررسی متاکریتیک، شوگون 2 "تحسین جهانی" دریافت کرد. دانیل شانون، منتقد GameSpot آن را "بهترین جنگ توتال" نامیده است. آلن بلر (برنامه نویس اصلی مبارزات انتخاباتی)، کوین مک داول (هنرمند اصلی) و اسکات پیتکتلی (برنامه نویس اصلی نبرد) جوایز بازی های ویدئویی آکادمی بریتانیا را برای Total War: Shogun 2 برای بهترین بازی استراتژیک بردند. از 31 مارس 2011، این بازی 600000 واحد در اروپا و آمریکای شمالی فروخته است. در سال 2019، PC Gamer Shogun 2 را به عنوان بهترین بازی Total War معرفی کرد.