بچه اسکریپتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بچه اسکریپتی یا جوجه اسکریپتی (به انگلیسی: skript kiddie) فردی غیر ماهر است که از اسکریپت‌ها یا برنامه‌های توسعه یافته توسط دیگران، عمدتاً برای اهداف مخرب استفاده می‌کند.

مشخصات[ویرایش]

در گزارش کارنگی ملون که در سال ۲۰۰۰ برای وزارت دفاع بریتانیا تهیه کرد، بچه اسکریپتی را به این صورت تعریف می‌کند:

این افراد، افراد نابالغی هستند، اما متأسفانه اغلب به همان اندازه می‌توانند خطرناک و سوء استفاده کننده از نقص های امنیتی در اینترنت باشند.این افراد توانمدی خاصی نداشته و صرفا از ابزارهای موجود در سطح وب و اسکریپت‌های معمولی و تکنیک‌ها و برنامه‌ها یا اسکریپت‌های موجود و اغلب شناخته‌شده و آسان برای جستجو و بهره‌برداری از نقاط ضعف در رایانه‌های دیگر در اینترنت استفاده می‌کند.[۱] اغلب به‌طور تصادفی و بدون توجه یا شاید حتی درک عواقب بالقوه مضر رفتار خود، اقدام به تخریب می‌کنند. بچه‌های اسکریپتی معمولاً حداقل یک یا چند برنامه مؤثر و به راحتی قابل دانلود دارند که قادر به نفوذ به رایانه‌ها و شبکه‌ها هستند.[۲] بچه های اسکریپتی هم به خاطر هیجان و هم برای افزایش شهرت خود در بین همتایان خود، وب‌سایت‌ها را خراب می کنند. برخی از بچه‌های اسکریپتی با استفاده از ابزارها برای انتشار ویروس‌های Anna Kournikova و کرم دوستت دارم استفاده کرده‌اند. بچه‌های اسکریپتی مهارت‌های برنامه‌نویسی کافی برای درک اثرات و عوارض جانبی اقدامات خود را ندارند و در نتیجه، آنها آثار قابل توجهی از خود بر جای می‌گذارند که منجر به شناسایی آنها می‌شود، یا مستقیماً به شرکت‌هایی حمله می‌کنند که اقدامات شناسایی و متقابل از قبل در اختیار دارند.[۳]

جستار وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Mead, Nancy R.; Hough, Eric; Stehney, Theodore R. (2005-11-01). "Security Quality Requirements Engineering (SQUARE) Methodology" (به انگلیسی). {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  2. "Script kiddies: The Net's cybergangs". ZDNET (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-09.
  3. Leyden, John. "Virus toolkits are s'kiddie menace". www.theregister.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-09.