ارختیون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارختیون
Ἐρέχθειον (به یونانی)
Map
اطلاعات کلی
گونه
سبک معماریشیوه ایونی
موقعیتآتن، یونان
مستاجرین کنونیMuseum
آغاز ساخت421 BC[۱]
پایان406 BC[۱]
مالکدولت یونان
طراحی و ساخت
معمارMay have been Mnesikles

ارختیون (یونانی باستان: Ἐρέχθειον) معبدی متعلق به یونان باستان واقع در ضلع شمالی آکروپولیس آتن در یونان است که هم به آتنا و هم به پوزئیدون اختصاص داشت. این معبد همان‌طور که امروز دیده می‌شود بین سالهای ۴۲۱ تا ۴۰۶ قبل از میلاد ساخته شده است. مجسمه‌ساز و سنگ‌تراش این سازه فیدیاس بود که توسط پریکلس برای ساختن پارتنون استخدام شده بود.

برخی اظهار داشتند که احتمالاً این بنا به افتخار پادشاه افسانه‌ای ارختئوس ساخته شده است که گفته می‌شود در همان حوالی دفن شده است. از ارختئوس در ایلیاد هومر به‌عنوان یک پادشاه بزرگ و حاکم آتن در دوران باستان یاد شده است. کل معبد در یک دامنه قرار دارد، بنابراین ضلع‌های غربی و شمالی حدود ۳ متر کمتر از ضلع‌های جنوبی و شرقی هستند. این بنا به‌طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده‌است، درها و پنجره‌ها را به‌طرز مفصلی تراشیده بود و ستون‌های آن به زیبایی تزئین شده بودند (بسیار بیشتر از آنچه امروز قابل مشاهده است). آنها با مهره‌های شیشه‌ای برنز طلاکاری شده بود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام LangmeadGarnaut2001 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]