ابله (آلبوم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابله
آلبوم استودیویی از
انتشار۱۸ مارس ۱۹۷۷ (۱۹۷۷-03-۱۸)
ضبطژوئن – اوت ۱۹۷۶
استودیو
ژانر
مدت۳۸:۴۹
ناشرآرسی‌ای
تهیه‌کنندهدیوید بویی
گاه‌نگاری ایگی پاپ
ابله
(۱۹۷۷)
عطش زندگی
(۱۹۷۷)
تک‌آهنگ‌های ابله
  1. «خواهر نیمه‌شب» / «عزیزم»
    تاریخ انتشار: فوریه ۱۹۷۷
  2. «دختر چینی» / «عزیزم»
    تاریخ انتشار: مه ۱۹۷۷

ابله (انگلیسی: The Idiot) نخستین آلبوم استودیویی موسیقی‌دان آمریکایی ایگی پاپ است که در ۱۸ مارس ۱۹۷۷ توسط آرسی‌ای رکوردز منتشر شد. پاپ پس از فروپاشی بندش استوجز در سال ۱۹۷۴ با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کرد. اگرچه تلاش برای هوشیاری ناکام ماند اما تا سال ۱۹۷۶، او حاضر به ترک اعتیاد بود. پاپ دعوت‌نامه پیوستن به دوست خود دیوید بویی در تور ایزولار بویی را پذیرفت. در پایان تور، پاپ با پیوستن به بویی که در این زمان همچنین با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، به اروپا نقل مکان کرد تا از این اعتیاد خلاص شود. این دو در شاتوی دهورویل در هروویل اقامت گزیدند و در آنجا با تهیه آلبومی با بویی موافقت کرد.

پاپ این آلبوم را به عنوان «تلافی کردن میان جیمز براون و کرافت‌ورک» توصیف کرده‌است. ابله نشانه‌ای از خروج از پروتوپانک بند استوجز است. ضبط آن در ژوئن ۱۹۷۶در شاتو آغاز شد و تا ژوئیه ادامه یافت. جلسات بعدی در ماه اوت در استودیوی میوزیک‌لند مونیخ برگزار شد. بووی آهنگسازی بیشتر قطعات را ساخت و بخش عمده ای از اجرای سازها را به عهده داشت. پاپ بیشتر متن ترانه‌ها را در پاسخ به موسیقی بویی که پدیدآورده بود می‌نوشت. عنوان آلبوم برگرفته از رمان فیودور داستایفسکی به همین نام است و آرت‌ورک آلبوم از نقاشی روکوئرول اثر اریش هکل برگرفته شده‌است.

هنگامی که فرایند تهیه آلبوم به پایان رسید، بووی آغاز به ضبط آلبوم بعدی خود، کم کرد که صدایی مشابه به ابله دارد. آلبوم کم در ژانویه ۱۹۷۷—دو ماه پیش از ابله منتشر شد و موفقیت تجاری‌اش آرسی‌ای رکوردز را مجبور کرد که ابله را دو ماه پس از آن منتشر کند. پس از انتشار، آلبوم نقدهای تقسیم‌شده‌ای دریافت کرد؛ البته نقدهای عمده منتقدان موسیقی با مقایسه بسیاری از کارهای قبلی پاپ مثبت بود. آلبوم در ایالات متحده و پادشاهی متحده به ترتیب در جایگاه ۷۲ و ۳۰ جدول قرار گرفت. ابله به ترتیب با انتشار دو تک‌آهنگ «خواهر نیمه شب» و «دختر چینی» در فوریه و مه ۱۹۷۷ همراه بود. بویی بعداً نسخه شخصی خود از «دختر چین» را به صورت تک‌آهنگ در سال ۱۹۸۳ منتشر کرد.

پاپ با اجرای تور به همراه بویی به عنوان کیبوردیستش در مارس و آوریل ۱۹۷۷، ابله را تبلیغ و پشتیبانی کرد، پس از آن، این دو دوباره در آلبوم استودیویی دوم پاپ با نام عطش زندگی (۱۹۷۷) همکاری کردند. با نگاه آینده‌نگر، ابله همچنان مورد استقبال مثبت قرار گرفته و به عنوان یکی از بهترین آثار پاپ مورد توجه طرفداران قرار گرفته‌است. با این حال، از آنجا که بویی آن را تا حد زیادی تهیه کرده‌است، طرفداران به‌طور کلی آلبوم را نشان‌گر محصول متعلق به پاپ نمی‌دانند.

فهرست قطعه‌ها[ویرایش]

تمام قطعه‌ها را ایگی پاپ و دیوید بویی نوشته‌اند، به جز «خواهر نیمه‌شب» که به‌صورت مشترک با کارلوس آلومار نوشته شده‌است.[۱]

طرف اول
  1. «خواهر نیمه‌شب» – ۴:۱۹
  2. «کلوپ شبانه» – ۴:۱۴
  3. «وقت خوشی» – ۲:۵۴
  4. «عزیزم» – ۳:۲۴
  5. «دختر چینی» – ۵:۰۸
طرف دوم
  1. «دام دام بویز» – ۷:۱۲
  2. «دختران کوچولو» – ۲:۵۹
  3. «تولید انبوه» – ۸:۲۴

جدول‌ها[ویرایش]

عملکرد جدول هفتگی ابله در ۱۹۷۷
جدول (۱۹۷۷) بالاترین
جایگاه
آلبوم‌های بریتانیا (شرکت جدول‌های رسمی)[۲] ۳۰
بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده[۳] ۷۰

منابع[ویرایش]

  1. Seabrook 2008, pp. 89–95.
  2. "Iggy Pop | Artist | Official Charts". UK Albums Chart. The Official Charts Company.
  3. "Iggy Pop Chart History (Billboard 200)". Billboard. Retrieved December 13, 2020.
  • Seabrook, Thomas Jerome (2008). Bowie in Berlin: A New Career in a New Town. London: Jawbone Press. ISBN 978-1-906002-08-4.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «The Idiot (album)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ مه ۲۰۲۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]