آندره اونانا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آندره اونانا
اونانا با کامرون در سال ۲۰۲۲
اطلاعات شخصی
نام کامل آندره اونانا
زادروز ۲ آوریل ۱۹۹۶ ‏(۲۸ سال)
زادگاه یائونده، کامرون
قد ۱٫۹ متر (۶ فوت ۳ اینچ)
پست دروازه‌بان
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی منچستر یونایتد
شمارهٔ پیراهن ۲۴
باشگاه‌های جوانان
اکادمی ساموئل اتوئو
۲۰۱۰–۲۰۱۵ بارسلونا
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۵–۲۰۱۶ یانگ آژاکس ۳۹ (۰)
۲۰۱۶–۲۰۲۲ آژاکس ۱۴۸ (۰)
۲۰۲۲–۲۰۲۳ اینترمیلان ۲۴ (۰)
۲۰۲۳– منچستر یونایتد ۳۰ (۰)
تیم ملی
۲۰۱۶– کامرون ۳۸ (۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۴.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴

آندره اونانا (فرانسوی: André Onana‎؛ زادهٔ ۲ آوریل ۱۹۹۶[۱]) بازیکن فوتبال اهل کامرون است که برای باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در پست دروازه‌بان بازی می‌کند. او پیراهن شماره ۲۴ را بر تن می‌کند.

عملکرد باشگاهی[ویرایش]

اونانا در تمرین پشت درهای باز 2016 آژاکس

آندره اونانا در سال ۲۰۱۰ و پس از شروع فعالیت در آکادمی به باشگاه فوتبال بارسلونا پیوست. در اوایل ژانویه ۲۰۱۶، اعلام شد که او در ژوئیه ۲۰۱۵ به باشگاه باشگاه فوتبال آژاکس ملحق خواهد شد. این انتقال بعداً در همان ماه انجام شد. اولین بازی خود را برای جونگ آژاکس در لیگ دسته اول فوتبال هلند در فوریه ۲۰۱۵ انجام داد. او در ماه مه ۲۰۱۷ قرارداد جدیدی با باشگاه فوتبال آژاکس تا سال ۲۰۲۱ امضا کرد. همچنین در مارس ۲۰۱۹ او قرارداد خود را تا ژوئن ۲۰۲۲ تمدید کرد.

در فوریه ۲۰۲۱، اونانا پس از آزمایش مثبت برای فوروزماید که یک ماده ممنوع است از بازی به مدت ۱۲ ماه توسط یوفا محروم شد. آژاکس گفت که وی داروی همسرش را به اشتباه مصرف کرده و آنها از این تصمیم تجدیدنظر خواهند کرد. دادگاه داوری ورزش در ماه ژوئن این محرومیت را به ۹ ماه کاهش داد. بعد از پایان محرومیت در ۱۰ بازی برای باشگاه فوتبال آژاکس انجام داد و موفق شد در پایان فصل ۲۲–۲۰۲۱ به قهرمانی در لیگ برتر فوتبال هلند برسد. در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ او در پستی از باشگاه فوتبال آژاکس خداحافظی کرد

بعد از آژاکس تصمیم گرفت به تیم اینتر میلان، در تاریخ ژوئیه ۲۰۲۲ برود. او در یک فصلی که آنجا بود توانست عملکرد چشم گیری برای هواداران اینتر داشته باشد. در ۱۳ بازی UCL، موفق شد ۸ کلین شیت و توجه باشگاه های اروپایی را به خود جلب کرد. هر چند که او در بازی های لیگ نمایش جالبی نداشت اما در نهایت او در بازی های لیگ قهرمانان اروپا، بر سر زبان ها افتاد.

اونانا بعد از یک فصل حضور در اینتر میلان، این بار منچستر یونایتد را به عنوان باشگاه جدید خود انتخاب کرد. او جایگزین گلر افسانه منچستری ها، یعنی داوید دخیا که ۱۲ سال گلر منچستر یونایتد بود شد. اونانا در حضور اولیش با انتقاد های شدید همراه شد و بیشتر هواداران منچستر درخواست گلر دیگه ای را کردند.

سبك بازي[ویرایش]

اونانا مهارت های پخش قوی دارد. او به همین دلیل به هافبک خلاق یا پاسور معروف است. در بازی افتتاحیه جام جهانی 2022، بازی کامرون مقابل سوئیس، اونانا توانست رکوردی از زمان جام جهانی۱۹۹۶ بزند، و آن هم این بود که بیش از هر دروازه بان دیگری در یک مسابقه جام جهانی، توپ را خارج از محوطه جریمه لمس کرد. در گزارش ناظران فنی یوفا در مورد لیگ قهرمانان اروپا 2022–23، او به‌عنوان «یک هافبک نگهدارنده» توصیف شد. در ژوئیه 2023، او به عنوان "دروابان مدرن ... با تکنیک یک بازیکن بیرون زمین" توصیف شد.

اما او نقطه ضعف هایی مانند مهار توپ دارد که بیشتر این اتفاق در آژاکس و منچستر یونایتد اتفاق افتاده است. به همین واسطه او از نقطه اوج خود بیش از حد فاصله گرفته و حتی هواداران منچستر می‌خواهند او باشگاه را ترک کند.

زندگي شخصي[ویرایش]

پسر عموی اونانا، فابریس اوندوآ، نیز به عنوان دروازه بان بازی می کند. در ماه مه 2019، اونانا در مورد دروازه بان سیاه پوست بودن صحبت کرد و گفت که به دلیل تصورات نادرست در مورد احتمال اشتباه دروازه بان های سیاه پوست، باید بیشتر از همتایان سفیدپوست خود کار کند.

آمار باشگاهی[ویرایش]

تا تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۴

باشگاه فصل لیگ جام حذفی قاره‌ای دیگر مجموع
دسته بازی گل بازی گل بازی گل بازی گل بازی گل
آژاکس ۲۰۱۶–۱۷ لیگ برتر هلند ۳۲ ۰ ۰ ۰ ۱۴ ۰ _ ۴۶ ۰
۲۰۱۷–۱۸ ۳۳ ۱ ۴ ۳۸
۲۰۱۸–۱۹ ۴ ۱۸ ۵۵
۲۰۱۹–۲۰ ۲۴ ۳ ۱۱ ۱ ۰ ۳۹
۲۰۲۰–۲۱ ۲۰ ۰ ۶ _ ۲۶
۲۰۲۱–۲۲ ۶ ۲ ۲ ۰ ۱۰
مجموع آژاکس ۱۴۸ ۰ ۱۰ ۰ ۵۵ ۰ ۱ ۰ ۲۱۴ ۰
اینترمیلان ۲۰۲۲–۲۳ سری آ ۲۴ ۰ ۳ ۰ ۱۳ ۰ ۱ ۰ ۴۱ ۰
مجموع اینتر میلان ۲۴ ۰ ۳ ۰ ۱۳ ۰ ۱ ۰ ۴۱ ۰
منچستر یونایتد ۲۰۲۳–۲۴ لیگ جزیره ۲۸ ۰ ۳ ۰ ۶ ۰ ۲ ۰ ۳۹ ۰
منچستر یونایتد ۲۸ ۰ ۳ ۰ ۶ ۰ ۲ ۰ ۳۹ ۰
مجموع آمار ۲۰۰ ۰ ۱۶ ۰ ۷۴ ۰ ۴ ۰ ۲۹۴ ۰

+= قسمت دیگر شامل جام اتحادیه، سوپر جام داخلی و اروپا و جام باشگاه‌های جهان است.

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

آژاکس

اینتر میلان

آمار ملی[ویرایش]

بازی‌های ملی[ویرایش]

تا تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴

کامرون
سال بازی کلین شیت گل خورده
۲۰۱۶ ۱ ۰ ۱
۲۰۱۷ ۱ ۰ ۴
۲۰۱۸ ۶ ۲ ۵
۲۰۱۹ ۸ ۶ ۴
۲۰۲۰ ۲ ۱ ۱
۲۰۲۱ ۲ ۲ ۰
۲۰۲۲ ۱۴ ۳ ۱۴
۲۰۲۳ ۳ ۲ ۱
۲۰۲۴ ۱ ۰ ۳
مجموع ۳۸ ۱۶ ۳۳

عملکرد ملی[ویرایش]

اونانا در پیروزی ۲–۱ تیمش مقابل تیم ملی فوتبال گابون در سپتامبر ۲۰۱۶ اولین بازی ملی خود را برای تیم ملی فوتبال کامرون انجام داد. او در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ از تیم ملی فوتبال کامرون خداحافظی کرد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. آندره اونانا – سابقه رقابت یوفا
  2. "Official: Inter goalkeeper Onana announces international retirement". Football Italia. 23 December 2022. Archived from the original on 23 December 2022. Retrieved 23 December 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]