دو-سی++

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از Dev-C++)
دِو-سی پلاس پلاس
توسعه‌دهنده(ها)Bloodshed Software (تا سال ۲۰۰۵ میلادی), Orwell
مخزن
نوشته‌شده باپایتون
سیستم‌عاملمایکروسافت ویندوز، لینوکس (فقط نسخه آلفا)
گونهمحیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار
پروانهپروانه عمومی همگانی گنو
وبگاه

دِو-سی پلاس پلاس (به انگلیسی: ++Dev-C) یک محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار آزاد است که تحت پروانه عمومی همگانی گنو و برای برنامه‌نویسی در زبان‌های سی (C) و سی پلاس پلاس (++C) منتشر می‌شود.

این همراه با پورت MinGW یا TDM-GCC 64bit از GCC به عنوان کامپایلر آن استفاده می‌شود. ++Dev-C همچنین می‌تواند در ترکیب با سیگوین یا سایر کامپایلرهای مبتنی بر GCC استفاده شود.[۱]

دِو پکس (Devpaks)[ویرایش]

++Dev-C به‌طور کلی یک برنامه است که فقط برای ویندوز در نظر گرفته شده‌است، اما تلاش‌هایی برای ایجاد نسخه لینوکس وجود دارد: پرونده‌های هدر و محدود کننده‌های مسیر قابل تغییر بین سیستم عامل‌ها هستند.

جنبهٔ دیگری از ++Dev-C استفاده از دو پکس است. دوپکس شامل: برنامه‌های افزودنی بسته‌بندی شده در محیط برنامه‌نویسی با کتابخانه‌های اضافی، قالب‌ها و برنامه‌های کاربردی است.

دِو پکس غالباً حاوی برنامه‌های کاربردی رابط کاربر گرافیکی است، اما به آنها محدود نمی‌شود، از جمله ابزارهای رایج مانند GTK + ،wxWidgets و FLTK.

سایر امکانات دِوپکس شامل کتابخانه‌هایی برای استفاده پیشرفته تر از عملکرد است.

کاربران ++Dev-C می‌توانند کتابخانه‌های اضافی، یا بسته‌هایی از کد را که دامنه و قابلیت‌های ++Dev-C را افزایش می‌دهند، مانند گرافیک، فشرده سازی، انیمیشن، پشتیبانی صدا و موارد دیگررا بارگیری کنند. کاربران می‌توانند دوپکس را ایجاد کرده و آنها را به صورت رایگان در سایت میزبانی کنند. همچنین، آنها محدود به استفاده از ++Dev-C نمی‌شوند - این سایت می‌گوید: «یک devpak معمولی با توزیع MinGW (با هر IDE برای MinGW) کار خواهد کرد».

وضعیت توسعه[ویرایش]

از ۲۲ فوریه ۲۰۰۵ تا ژوئن ۲۰۱۱، این پروژه به‌طور قابل ملاحظه ای فعال نبوده و هیچ خبری منتشر نشده‌است و نسخه جدیدی منتشر نشده‌است. در یک مقاله در سال ۲۰۰۶، کالین لاپلاس، مدیر توسعه اظهار داشت که مشغول زندگی واقعی بوده و زمان لازم برای ادامه توسعه ++Dev-C را ندارد.[۲]

از آن زمان دو نوع نسخه ++Dev-C وجود دارد: ++wxDev-C و نسخه Orwell.

++wxDev-C تیم توسعه ای است که ++Dev-C را به خود اختصاص داده و ویژگی‌های جدیدی مانند پشتیبانی از چندین کامپایلر و یک طراح RAD را برای برنامه‌های wxWidgets اضافه کرده‌است.

در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱، نسخه غیررسمی ۴٫۹٫۹٫۳ از ++Dev-C توسط اورول (یوهان مس)، یک برنامه‌نویس مستقل[۳] ، منتشر شد که حاوی جدیدترین کامپایلر GCC 4.5.2.2، منابع SDK ویندوز (Win32 و D3D) است. رفع اشکالات بی شمار و بهبود ثبات. در تاریخ ۲۷ اوت، پس از پنج سال حضور رسمی در مرحله بتا، نسخه ۵٫۰ منتشر شد.[۳] این نسخه همچنین از نسخه ۵٫۰٫۰٫۵ خود دارای SourceForge جداگانه است،[۴] زیرا توسعه دهنده قدیمی به ترکیب درخواست‌ها پاسخ نمی‌دهد. در ژوئیه سال ۲۰۱۴، Orwell Dev-C++ 5.7.1 با جدیدترین GCC 4.8.1 که از C++ 11 پشتیبانی می‌کند، منتشر شد.

کاربردهای قابل توجه[ویرایش]

در تاریخ ۴ مه ۲۰۱۵، نخست‌وزیر سنگاپور، لی هسیین لوون، برنامه حل مسئله سودوکو را در ++C در فیس بوک منتشر کرد. در شات روی صفحه نمایش، وی از Microsoft Windows و ++Dev-C به عنوان IDE (کامپایلر) استفاده می‌کند.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. www.bloodshed.net. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. sourceforge.net. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Dev-C++ Blog. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  4. SourceForge (به انگلیسی). {{cite web}}: Missing or empty |title= (help); Missing or empty |url= (help)
  5. Ars Technica (به انگلیسی). پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]